Pozor na ortorexii! Nestaňte se otroky svého jídelníčku

Než něco sníte, čtete si složení na obalu? Zelenina a ovoce ve vaší ledničce jsou jedině bio, a jakmile jsou jen malinko povadlé, vyhazujete je? Pokud jste na předchozí otázky odpověděla ano, zamyslete se nad sebou. Můžete být duševně nemocná.

V souvislosti s dietami a zdravou výživou se ve slovníku nutričních terapeutů a psychologů objevil nový termín - ortorexie. Jde o posedlost. Než něco sníte, vše kontrolujete. „Vzhledem k nízké kvalitě potravin ze supermarketů a k obsahu podivných příměsí, které do jídla nepatří, je jistě velmi prozřetelné si přečíst složení všeho, co jíme, nebo dokonce dáváme našim dětem,“ řekla poradkyně pro výživu Cecílie Jílková z Hnízda zdraví. Toto ještě není považováno za ortorexii. Jde o obyčejnou zodpovědnost vůči svému zdraví, ale všeho moc škodí.

Problém nastává, pokud se nejsme schopni najíst v případě, že nemáme po ruce zrovna ty nejkvalitnější potraviny. Pokud tedy raději hladovíte, než byste si na firemním večírku dali polévku, zamyslete se. „Někteří moji klienti také přiznávají, že jim jejich vybíravost v jídle narušila vztahy s přáteli, prarodiči nebo kolegy. Než aby s nimi sdíleli společně jídlo, raději se vymluví například na nemoc a zůstanou doma,“ varovala Jílková.

Ortorexičky jsou jako anorektičky či bulimičky

Ortorexie se řadí mezi poruchy příjmu potravy - stejně jako bulimie a anorexie. Projevuje se přehnanou kontrolou stravy. Začátky nejsou nijak nápadné, prostě ze svého jídelníčku vyloučíte vše nezdravé. Pokud se však nemoc skutečně rozjede, kontrolujete už i zdravé potraviny a snažíte se je ještě více zredukovat. „V okamžiku, kdy se kontrola složení potravin, obsah živin a skladba stravy stane středobodem Vašeho života, kdy si vyčítáte každé sousto nevhodné potraviny nebo pokrmu, je na místě, abyste zvážili návštěvu psychologa,“ doporučila nutriční terapeutka ze soukromé ambulance ENDOCARE Jitka Laštovičková. V konečném důsledku se u vás může objevit i anorexie. A tím se kruh se uzavře.

Určitě je vhodné kontrolovat jaké potraviny a pokrmy jíte, ale nepřehánějte to. Dejte spíše na svůj dobrý pocit, buďte vnímaví k tomu, co vám říká vaše tělo. Jste-li nabité energií a cítíte se zdravé, je to dobře. Pokud jste však bez energie, hladové a unavené, zamyslete se nad složením potravy. „Pokud se Vám bude dařit z 80 % volit zdravé potraviny a ty nezdravé se ve Vašem jídelníčku objeví jen zřídka a v menším množství, můžete být klidní. Při volbě potravin Vám může pomoci například potravinová pyramida – najdete ji například na webových stránkách Fóra zdravé výživy,“ doporučila Laštovičková.

Pestrost jídelníčku nade vše

Jídelníček by měl být pestrý a měl by. obsahovat potraviny živočišného i rostlinného původu a také pokrmy z nich připravené. „Pokud ze svého stravování bezdůvodně vyřazujeme zdravé potraviny, připravujeme se tak o zdroje potřebných živin – bílkovin, sacharidů a tuků, vitamínů a minerálů. Dlouhodobá konzumace jednostranně zaměřené nevyvážené stravy může vážně poškodit zdraví,“ varovala Laštovičková. Jílková připouští, že pro krátkodobý detox organismu, lze pár dní jen na ovoci a zelenině do jídelníčku zařadit, ale i ona před dlouhodobým vyloučením určité skupiny potravin z jídelníčku důsledně varuje.

Kromě energie by nám jídlo mělo být i potěšením. A pokud jednou za čas dostanete chuť hřešit nějakou kalorickou bombou, zkuste si takové potraviny či pokrmu dopřát menší množství – a hlavně si ji beze spěchu a výčitek vychutnejte. „Někdy je i maminčin kynutý koláč z bílé mouky, upečený s láskou, pro tělo větším balzámem, než chroupání mrkve,“ připustila s úsměvem Jílková.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Máte pocit důležitosti, když se na své chatě staráte o okna, protože nová skla vám přinášejí radost. Dopoledne v sobě také máte dost…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci