reklama

Připravte si i poporodní plán

Příchod nejmladšího člena rodiny je pro vás tou největší životní změnou. Najednou máte úplně jiný denní režim, nemáte vůbec na nic jiného čas ani myšlenky, veškerá pozornost se točí jen a jen kolem něho. Myslete však i na sebe, abyste načerpala co nejvíce sil.

Přednost má miminko, to je jasné. Pokud ale nebudete myslet na sebe, vymstí se vám to na fyzickém stavu a připravenosti pečovat o miminko. Určitě jste chytrá máma a víte, že předtěhotenskou váhu po šestinedělí zpět mít nebudete, kočka ale můžete být i s pár kilogramy navíc. Co vám v péči o tělo pomůže a čeho se vyvarovat? My to víme... 

Nastavte si režim 

S narozením miminka nabral váš dosavadní život rychle zcela nový směr. 
Počítejte s tím, že vám po příchodu z porodnice domů bude nějaký čas trvat, než se se svým drobečkem sžijete a společně si sladíte svůj denní a také noční režim. Miminko sice bude v nejbližších několika týdnech především spát a jíst, spoustu odpočinku budete však potřebovat také vy, neboť péče o novorozence může být v mnoha ohledech velmi vyčerpávající.

Proto v období šestinedělí, pokud vám to možnosti dovolí, přenechejte co nejvíce domácích povinností, ať už to jsou nákupy, vaření, praní nebo úklid, partnerovi, případně požádejte o pomoc maminku, tchyni či kamarádku. Zkrátka všechno se snažte podřídit nejnovějšímu členovi domácnosti a sobě. Vy dva jste totiž nyní těmi nejdůležitějšími. 

Novorozenec | Šestinedělí

Cesta k bezproblémovému šestinedělí

Na nic nespěchejte

Vaše tělo potřebuje po porodu spoustu času, aby se zregenerovalo. Tak mu ho dopřejte a rozhodně nikam nespěchejte ani se nesnažte přepínat. Možná se také v návalu hormonálních změn, které se ve vašem těle nyní odehrávají, u vás objeví nejrůznější výkyvy nálad, střídání radosti a strachu, obavy ze zvládnutí nově vzniklé situace, zvýšená plačtivost. Není to nic výjimečného, zbytečně se z toho nestresujte, to je totiž po porodu to poslední, co potřebujete.

Miminko velmi intenzivně vnímá všechny vaše nálady a pocity a také na ně dokáže zpětně reagovat, proto je třeba, abyste vy byla co nejvíce v pohodě a s nově nastalou situací se vyrovnala co nejlépe. A věřte, že budete tou nejlepší mámou. 

Cvičení ano, ale... 

Hodláte hned po příchodu z porodnice začít shazovat těhotenská kila a trápit tělo intenzivním cvičením? Tak s tím rozhodně ještě nějaký čas počkejte. Pohyb je nicméně zdravý, takže není třeba se mu úplně vyhýbat ani v šestinedělí. Jen je třeba zvolit ten správný.

Říká se, že nejpřirozenějším pohybem pro lidské tělo je častá a souvislá svižnější chůze, tak teď k tomu máte ideální příležitost – jděte ven na procházku s kočárkem (pamatujte na to, že chůze pomáhá zeštíhlovat a tvarovat hlavně oblast zadečku a stehen). Doma zkuste přidat i lehké cviky, nejlépe na posílení pánevního dna, zařadit můžete i nenáročná protahovací cvičení, zejména dolních končetin.

S posilováním břišních svalů rozhodně nespěchejte, bříško nechte ještě odpočívat. Zapomeňte na namáhavé a náročné posilovací cviky i cvičení se zátěží, stejně tak jsou nevhodné poskoky, rychlý běh, nedoporučuje se ani plavání. Samozřejmě všechno záleží na tom, jak se skutečně cítíte a jak moc vás péče o novorozence v šestinedělí vyčerpává. 


Jestliže jste rodila císařským řezem, o všech svých poporodních pohybových aktivitách se poraďte s lékařem, záleží totiž na tom, jak rychle a dobře se vám bude jizva hojit. 

Novorozenec | Šestinedělí | Časopis Maminka

Tipy, jak zvládnout šestinedělí

Hlavně pijte!

Zaměřte se také celkově na vhodnou životosprávu. Důležitý je zejména kvalitní pitný režim. Během dne byste měla vypít minimálně 2,5 až 3 litry tekutin. 
Ty doplňujte průběžně, především pak po kojení, kdy se můžete cítit unavenější. Tekutiny navíc napomáhají k tvorbě mateřského mléka a toho nyní potřebujete skutečně hodně, navíc přispívají k minimalizaci případného nadýmání.

 
Pitný režim by měl být co možná nejpestřejší – pijte nejlépe neperlivou vodu (ta by měla jednoznačně převažovat), neslazené neperlivé minerálky (přednost dávejte těm s nižším obsahem sodíku, jinak bude vaše tělo zbytečně zadržovat vodu a budou vám otékat nohy), ovocné čaje bez cukru, občas zařaďte i ředěné ovocné nebo zeleninové džusy. Pokud si stihnete připravit doma z čerstvých surovin ovocný nebo zeleninový fresh, je to mnohem vhodnější.

Tekutiny do sebe dostanete také prostřednictvím nezahuštěných zeleninových a masových vývarů. Vhodné jsou i čaje pro kojící maminky. Ty totiž obsahují vhodnou skladbu bylinek, které pozitivně ovlivňují laktaci a pomáhají zklidňovat organismus. 

Dobře jezte

Je sice potřeba si hlídat, co sníte, ale rozhodně se nesmíte v tomto období odbývat. Váš jídelníček naopak musí být velmi pestrý, bohatý na bílkoviny, vlákninu, ovoce, zeleninu (ideální je dušená – nebude vás nadýmat, ale zasytí vás), avšak s vyloučením příliš tučných, mastných, sladkých a nadýmavých potravin.

Jezte pravidelně, nejlépe pětkrát až šestkrát denně v malých dávkách. 
Budete tak mít dostatek energie, únava z celodenní péče o miminko bude snesitelnější a naopak by vás neměl trápit hlad. Sladkosti si dopřejte jen výjimečně.

Nestraňte se okolí

Přestože se třeba cítíte hodně unavená nebo se stydíte za dosud neshozená kila, neschovávejte se před svým okolím. Naopak. Domluvte se s kamarádkou a jděte společně na procházku s kočárkem. Celodenní péče o miminko je náročná i psychicky a setkat se s přáteli vám jen prospěje. A navíc se s nimi také pochopitelně můžete podělit o radost, kterou vám miminko každodenně přináší.

Případně od kamarádek, které již třeba mají starší děti než máte vy, získáte řadu prospěšných a praktických informací. Praxí osvědčené rady zkušenějších maminek vám mohou pomoct například v péči o vašeho drobka.

Jen se nenechte zbytečně „vykolejit“ porovnáváním dětiček, jak to některé maminky rády a často dělají. Každé dítě je přece jiné, každé je osobnost, proto si některé poznámky rozhodně neberte tolik k srdci. 

Odměňujte se

Ačkoli je miminko nyní středobodem vašeho vesmíru a na nic jiného nemyslíte, ani v podstatě nemáte čas myslet, nezapomínejte také na sebe. I vy si přece zasloužíte pozornost! Snažte se najít ve svém nabitém denním režimu volnou chvilku a věnujte ji jen a jen sobě.

Nevynechávejte péči o pleť ani o vlasy, zkuste se postupně vrátit ke svým kosmetickým rituálům, jimž jste se dříve tak ráda oddávala. A když budete mít možnost, udělejte sama sobě radost a kupte si něco hezkého. Nemusí to být zrovna luxusní kabelka, ale postačí úplná maličkost, protože i ta dokáže udělat velkou radost. 

(Článek vyšel v časopisu Maminka 8/2014)

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Dopoledne se vám bude dařit na cestách, odpoledne to vypadá na šťastné nakládání s elektronickými prostředky, večer ale skrze Pluto…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama