[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Prvním a stěžejním krokem je dobře si připravit životopis neboli CV (z latinského curriculum vitae – „běh života“). Životopis je vaší první vizitkou před případným zaměstnavatelem, proto mu věnujte dostatečnou péči.
V situacích, kdy personalista vybírá z více vyrovnaných kandidátů, často rozhodují maličkosti. Nevhodně sepsaný životopis vás tak může vyřadit ze hry třeba jenom tím, že si po sobě řádně nezkontrolujete gramatiku.
Pokud životopis sepsaný nemáte, na internetu najdete spousty šablon a návodů, jak jej vytvořit. Životopis má být přehledný, strukturovaný a stručný, ale zároveň by měl obsahovat veškeré údaje o vašem vzdělání, zkušenostech a dosavadní praxi. Především je nutné vypsat vše, co umíte a co je vhodné pro danou pozici. Nebojte se v životopise akcentovat znalosti a zkušenosti, které potenciální zaměstnavatel hledá.
„Do CV se neostýchejte uvést i vaši rodičovskou dovolenou. Pokud jste v jejím průběhu pracovala nebo absolvovala jakékoliv kurzy, určitě je zmiňte,“ radí Ondřej Wysoglad, ředitel personální agentury Adecco ČR, a dodává: „Pro potenciálního zaměstnavatele představují vzdělávací aktivity během rodičovské dovolené jasný signál, že ji matka využila také ke svému profesnímu růstu, nepodcenila návrat do pracovního procesu a těší se na něj.“
Zároveň si dejte pozor na typické nešvary, mezi které patří například přílišná stručnost, nepřehlednost informací, přeskakování v rámci pracovních zkušeností, využívání frází ze vzorových ukázek životopisů či nevhodně použité fotografie.
Při tvorbě CV buďte důsledné a vždy si ho po sobě přečtěte, případně ho nechte zkontrolovat odborníkem. Vedle obsahové stránky přitom myslete i na formátování, používejte jednotné řádkování, odrážky i typ písma.
Průvodní e-mail, který zasíláte společně s vaším CV, vám dává šanci zaměstnavatele zaujmout a odlišit se od ostatních kandidátů. Neméně podstatný je také předmět e-mailu, který by měl být výstižný. V dopise byste měla zdůraznit veškeré skutečnosti, které se k dané pozici vážou a nejsou třeba v CV uvedeny, případně tam nejsou detailně rozvedené.
„Dobrý motivační dopis by měl zabrat maximálně půl stránky, tedy cca dva až tři odstavce. Začněte oslovením a informací, na jaký inzerát reagujete, jak jste se o nabízené práci dozvěděla, proč o ni máte zájem a jaké jsou vaše přednosti a předpoklady pro její výkon. Tedy proč právě vy jste ta, kterou hledají. Buďte konkrétní a personalistu zaujměte svým osobním příběhem. Pokračujte stručným popisem své motivace a zkušeností,“ uvádí Ondřej Wysoglad.
Pokud víte, komu dopis přesně adresujete, oslovte v něm přímo daného zaměstnavatele či personalistu. Nezapomeňte také na důležitá fakta, jako jsou vaše jméno, příjmení, adresa a další kontaktní údaje.
Na závěr zdůrazněte svou chuť a elán pracovat na dané pozici, vyvarujte se však prázdných frází a klišé. Například věty typu „myslím si, že se na danou pozici skvěle hodím“ nebo „moje bohaté zkušenosti pro vás budou obrovským přínosem“ jsou bez reálného obsahu. Za žádných okolností pak v motivačním dopisu nelžete ani fakta o sobě nijak nezkreslujte. Současně ale nedávejte najevo ani to, co neumíte, a nebuďte negativní.
Pracovní pohovor naplňuje nervozitou skoro každého. Právě proto je potřeba se na něj řádně připravit. Nastudujte si co nejvíce informací o zaměstnavateli i pozici, na kterou se hlásíte, připravte si otázky a následně si s sebou vezměte své poznámky.
„Poznamenejte si pár klíčových bodů, které chcete, aby zazněly, a na které byste kvůli stresu mohla zapomenout. Ze zkušenosti personalisty vím, že například manažeři chodí na pohovor velmi důkladně připraveni – mají poznámky k pozici i ke svému CV. Umí se prodat a dokáží se ptát. Nebojte se proto připravit si několik orientačních bodů a během pohovoru se do poznámek podívat – na tom není nic špatného, naopak,“ říká Ondřej Wysoglad.
Během pohovoru určitě padne celá řada otázek směřujících k vaší praxi, zkušenostem nebo k tomu, jak byste řešila konkrétní situace, které mohou nastat. Některé kurzy určené pro maminky na rodičovské nabízejí možnost vyzkoušet si pohovor nanečisto. Pokud tuto možnost nemáte, požádejte kamarádku či někoho z rodiny o simulovaný pohovor, pomůže vám to získat větší sebejistotu.
Je důležité, abyste na potenciálního zaměstnavatele udělala dobrý první dojem. Na pohovor tedy přijďte vždy včas a vhodně oblečená. Vyrazte raději s předstihem, abyste eliminovala důsledky možného zpoždění během cesty a zároveň získala trochu času na vydechnutí před samotným pohovorem.
„Volba oblečení se odvíjí od typu pozice a firemní kultury dané firmy, nicméně vždy by oblečení mělo být čisté a nezmačkané. Možností je celá řada, za vysloveně nevhodné se považuje sportovní a volnočasové oblečení typu džíny nebo mikina,“ doplňuje ředitel Adecco ČR.
Na otázky typu, jak je na tom vaše dítě po zdravotní stránce, zda máte zajištěno hlídání nebo kdy plánujete další miminko, se zaměstnavatel ze zákona sám nesmí zeptat a vy nejste povinna je na pohovoru uvádět. Využíváte-li však např. školku či hlídací babičku, nebojte se to na pohovoru říci.
„Pokud tato informace zazní od vás, je to jen pozitivní a budoucí zaměstnavatel si může tuto obavu odškrtnout,“ říká Ondřej Wysoglad a dodává: „Obecně není důvod při pohovoru děti tajit, péče o ně dnes již při hledání nové práce skutečně není omezením. Na pracovním trhu je totiž aktuálně velký nedostatek kvalitních pracovníků, a tak se zaměstnavatelé naopak snaží všemožně vyjít maminkám vstříc.“
Když se rozhovor chýlí ke konci, většinou žadatel o práci dostane možnost položit dotazy, které ho v souvislosti s prací a firmou napadají. Zde je prostor pro vaše připravené otázky, zeptejte se tedy na vše, co vás zajímá a co je pro vás důležité. Měla byste být také informována o tom, jakým způsobem a kdy se dozvíte o výsledku pohovoru.