Prodlužte si den! Stačí jen upravit spánek

Taky si maminky říkáte, že 24 hodin je na stihnutí všech povinností málo? Existuje jedno řešení - polyfazický spánek.

Donedávna by mě ani nenapadlo, že existuje jiná forma spánku než ta, kdy si v obvyklou hodinu půjdu lehnout a v obvyklou hodinu pak také vstanu a budu fungovat po celý den. Jenže ono to se spánkem může být úplně jinak, jak dokazuje fenomén, který na začátku dvacátého století popsal psycholog J. S. Szymanski jako polyfazický spánek.

Ten se neodehraje během monobloku v průběhu noci, ale rozdělí do několika kratších úseků, z nichž některé připadnou na den. Noční spaní se ukrátí a „ukrojené části“ se nahradí kratšími denními „šlofíky“, tzv. short naps. A výsledek? Větší prostor pro práci, rodinu, vlastní sny.

 Pro každého něco

Prvním stupněm je spánek bifazický. Co to znamená? Ulehnete na šest hodin v noci a přes den si vyčleníte čas na dvacetiminutového šlofíka. Režim „Everyman“ vám dá jen tři a půl hodiny spánku nočního, ale přes den budete spát už třikrát dvacet minut. Rozvrh „Dymaxion“ je už pro opravdu náročné a odolné jedince, protože spánek rozkládá do čtyř půlhodinek během čtyřiadvaceti hodin. A nejextrémnější „Uberman“ znamená šest dvacetiminutovek během dne i noci dohromady. Nic víc!

Většina blogerů, kteří se na internetu zmiňují o svých zkušenostech s tímto druhem spánku, se hlásí k bifazickému, ale hlavní je, že všichni si stojí za tím, že jim to – minimálně v určité fázi života – pomohlo.

Pořádně nabitý den! 

Zdá se totiž, že by polyfazický spánek mohl být dobrým řešením pro ty, kteří v noci špatně spí, pro studenty, workoholiky, ale třeba i mámy na mateřské… Vítaný je ve světě on-line nadšenců, kteří noci tráví u počítače, a podle všeho se pokusila využít výhody polyfazického spánku i americká armáda, která testovala, jestli i při omezení a rozfázování relaxační části dne dokážou její vojáci fungovat.

„Ani z vývojového a kulturního hlediska není spánek v noci jedinou fyziologickou variantou. V některých kulturách (většinou přírodních, např. na Borneu) je běžné, že se spí přes den. Naopak v noci je potřeba držet hlídku a pečovat o oheň, někdy se také v noci loví. Je také typické, že se lidé se spánkem střídají a nespí všichni členové komunity najednou,“ objasňuje MUDr. David Kemlink, Ph. D., z Centra pro poruchy spánku a bdění při Všeobecné fakultní nemocnici v Praze. 

Co musíte „skousnout“? 

Polyfazický spánek aplikovaný v naší, středoevropské kultuře je nicméně poněkud nespolečenský. Zkuste si místo rodinného oběda u tchyně trvat na svém poledním šlofíku, v práci vysvětlovat, že právě nemůžete na poradu, protože musíte zalehnout, nebo si zkuste představit život bez společných snídaní se svými nejbližšími, není jednoduché naučit se přes den na povel usnout.

Také je třeba zohledňovat měnící se potřebu spánku s měnícím se věkem, aktuálním vytížením (protože spánek je pro nás především odpočinek). A kromě toho, určitě chvíli potrvá, než si na nastolení polyfazického spánku zvyknete, takže se můžete dostat do obávané spánkové deprivace. (Kdybyste to zkoušeli a stalo se, pak je jasné, že nejste ten správný člověk pro využívání polyfazického spánku!) 

To důležité zůstává

Důležité je ovšem říct, že jinak není důvod pochybovat o tom, jestli denní spánek k něčemu je, nebo není. Minimálně méně náročné polyfazické režimy zahrnují jeden dost dlouhý časový úsek spánku (tzv. bazální spánek neboli core sleep) – dost dlouhý na to, aby došlo k naplnění všech přirozených fází spánku. Tedy toho hlubokého spánku (NREM) a REM spánku, charakteristického občasnými rychlými pohyby očí.

NREM má navíc čtyři stadia, každé trvá jinak dlouho a dovoluje jinak tvrdý spánek. Nejhlouběji spíme ve čtvrtém stadiu, jemuž se také říká delta spánek (vědomí se pohybuje na velmi nízké frekvenci tzv. delta vln). Každopádně se během NREM uvolní celé tělo. To naopak neplatí o fázích REM spánku, kdy většina těla vykazuje hodnoty jako při bdělém stavu. Za REM fáze také sníme. 

Je to (ne)přirozené? 

Pokud vám to všechno přijde spíš jako zoufalé experimentování s vlastním zdravím, dovolím si spolu s odborníky oponovat. „Režim spánku a bdění je u zdravých lidí flexibilní, z evolučního hlediska to bylo důležité pro přežití. Jednotlivé funkce spánku navíc nejsou zcela objasněné, ale ví se, že spánek je důležitý pro paměť, adaptaci na stres a také konzervaci energie.

Je například během roku zcela přirozené, že pokud v zimě trvá déle tma, spí se déle v jednom segmentu, naopak v létě bylo přirozené vstávat brzo,“ vysvětluje MUDr. David Kemlink, Ph. D., a ještě pokračuje: „Současný model spánku a bdění v technologické éře (za umělého osvětlení, pravidelného časového režimu během celého roku, při nutnosti synchronizace spánkových režimů celé populace) je spíše nefyziologický a část populace s horší schopností adaptace svého spánkového režimu jím může strádat.

Otázka toho, co je ‚zdravé‘, je rovněž relativní a ve vztahu k spánkovému režimu hodně individuální – co vyhovuje části populace, může být neúnosné pro jinou část,“ zdůrazňuje lékař na závěr to, co jsme již jednou zmínili. 

Na vlastní kůži... 

Jiří Knesl, IT specialista, podnikatel, mentor:

„Jsem velmi vytížený člověk a dlouho jsem říkával:,Kdyby měl den 36 hodin, stihl bych i koníčky a kdyby měl 48, zvládl bych se i vyspat.‘ Tehdy jsem zkusil spát čtyři hodiny v noci a dvakrát přes den. Zkoušel jsem i mírnější variantu, kdy člověk spí v noci 6 hodin a přes den si jednou zdřímne. Po krátké adaptaci jsem si zvykl a začalo to fungovat. První režim je tvrdší, vyžaduje pravidelnost, ten druhý, kterému se říká také poeticky siesta, je jednoduchý, dá se na něj přejít ze dne na den. A tak jsem měl ve dne o 3 hodiny víc. A zdálo se, že takhle můžu fungovat. Polyfazický spánek má ale i své nevýhody. Čím tvrdší režim zvolíte, tím víc jej musíte dodržovat. Více času vzhůru nemusí být také použitelné k dosažení vyšší produktivity. To se stalo i mně, i když jsem měl čas navíc, nedokázal jsem během něho pracovat. Ale získal jsem čas na sport, knížky… Navíc polyfazický spánek způsobuje problémy v soužití. V mém případě hodně věcí vyřešilo, že se nám narodil syn. Ten spí polyfazicky přirozeně a manželka, která je na mateřské, si přes den zdřímne také. A já s nimi. Ušetřenou hodinu a půl denně věnuji synovi a knihám. “ 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Hlavně v poledne s chutí uvaříte jídlo a ještě raději si hrajete s partnerem nebo dětmi. Saturn a Luna zlepšuje nejen vaší rodinnou…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci