reklama

Rady, jak rozmluvit batole

Chcete podpořit své batole, aby včas a dobře mluvilo? Překvapivě k tomu nepotřebujete hromadu knížek. Dětská citoslovce „ham“ nebo „baf“ pomohou více, než se zdá.

Sousedovic Alenka mluvila v roce a půl ve větách a váš Pepíček ze sebe vydá jen „tútú“ a „bába?“ V pořádku je obojí. Problém nastává v okamžiku, kdy kolem 2,5 roku dítě neříká zatím nic anebo v 18 měsících „zapomene“ naučené a začne třeba jen křičet. Většina dětí spadá do „normálního“ rozmezí a s rozvojem řeči jim můžete výrazně pomoct tím, co byste sama nečekala.

„Náš Adam si do dvou let vystačil s výrazy: máma, táta, bába, děda a dej papat,“ vzpomíná Iva. „Pak jednoho krásného dne spustil ve větách. Já si říkala, proč nemluví, a on pořád asi chudinka přemýšlel, jakou větu mi řekne první!“

Vliv pohybu 

„V rozvoji řeči hraje významnou úlohu genetika,“ vysvětluje klinická logopedka Iva Bajtlerová. „Obvykle mívají potíže spíš chlapci, když nemluví tříletá holčička, už jde obvykle o nějakou zásadní vadu. A řeč velmi souvisí i s pohybovým vývojem.

Méně šikovné děti, které mají problém vyjít do schodů a střídat nohy, mívají také opožděný vývoj poznávacích funkcí, a tedy i mluvení. Asi z osmdesáti procent fyzicky šikovné děti i dobře a včas mluví.“ Když si vaše miminko začne asi v půl roce broukat, jsou to první náznaky budoucí řeči.

Podporujte jej proto co nejvíce v otáčení, lezení i chození, vše totiž s nástupem slovíček souvisí. A až bude vaše dítě foukat na svou první dortovou svíčku, mělo by umět základní citoslovce „pá,“ „haf,“ „bum“ a další podobná. Od této chvíle nastává dlouhá doba dalších dvou let, kdy mezi dětmi existují v mluvení velké rozdíly. 

Zaostřete na… 

…zrakové a sluchové vnímání. Není to žádná věda, jde o to, rozeznat jednotlivé předměty a zvuky, což rozvoji řeči pomůže. A jestli jste moderní matka s příručkou v ruce, zahoďte ji. „Mezi prvním a druhým rokem života nejsou až tak důležité knížky, i když je spousta moc hezkých. Rodiče by se měli zaměřit na předměty,“ doporučuje odbornice.

„Ukazujte a říkejte ‚přines mi auto‘ nebo ‚kde je náklaďák‘? Až když dítě bezpečně poznává předměty, je vhodné zařadit i knížky, od roka a půl dále.“ Rozvoj sluchového vnímání je neméně důležitý, proto muchlejte papíry, cinkejte penězi, tleskejte, upozorňujte na houkání vlaku nebo troubení auta. Děti pak dobře rozeznávají písmenka a to, co jim říkáte. 

Slovní zásoba

  • 1.–2. rok: Výrazně se zvětšuje slovní zásoba názvů osob, věcí a činností
  • 2.–3. rok: Dítě je schopno se dorozumět, začíná tvořit jednoduché věty a používat gramatické tvary. Vývoj řeči zrychluje rozvoj myšlení, motoriky a dalších schopností.
  • 3.–4. rok: Dítě má snahu o samostatné vyjadřování a zvídavost se projevuje četnými otázkami. O sobě samém ještě hovoří většinou ve 3. osobě. Až dítě pochopí, že je oslovováno a je od něho očekávána odpověď, tehdy začíná užívat zájmeno „JÁ“.
  • 4.–5. rok: Nejdůležitější činností je hra a kresba, která má typické znaky, a je tak vhodná pro upřesnění případné diagnózy a rehabilitace. Většina dětí dovede přesněji rozlišovat barvy, vyprávět krátké pohádky.

Zlozvyky, které škodí

Také vás tak rozčiluje babička se svým „Adámku, ham“, protože vy raději synovi říkáte „teď se půjdeme najíst“, aby si zvykal na respektující a partnerský přístup? Babička ale ví, co dělá. Jen od jednoduchého „ham“ se totiž může dítě postupně přemístit ke složitějším výrazům. „Mluvení je těžké a k ročnímu dítěti je třeba přistupovat s jednoduchým,táta jede pá',“ radí Iva Bajtlerová.

„Dnešní mámy jsou občas příliš vědecké a na děti mluví jako na dospěláky. Zároveň ale často používají zdrobněliny, které jsou pro dítě k opakování nepřekonatelný problém. Vyslovit polívčička nebo papáníčko prostě nelze.“ Z jednoduchého a srozumitelného mluvení také vynechejte velmi oblíbené „MY“ (jsme papali, kakali nebo si hráli na písku) a poproste babičky, aby o sobě nemluvily ve třetí osobě. „Babička si tě vyzvedne odpoledne“ z úst samotné babičky směrem k dítěti je pro něj přinejmenším matoucí. 

Kde kojení nemusí být prospěšné? 

V rozvoji mluvení. Na všechno je ten správný čas, a chcete-li kojit tříleté dítě, nepřehánějte to s četností. Aby děti mluvily, musejí začít včas kousat, žvýkat, jíst maso. Jinak se mluvidla nevyvíjejí správně a ani jazyk není ve fyziologické poloze. „Chyby se dělají i v krmení a pití,“ upozorňuje na nešvary logopedka.

 „Lžička se stravou by měla směřovat na stoličky, ne doprostřed úst. Jedině tak se vyvíjí čelistní kloub a pohyb jazyka v ústech. Bohužel v mé praxi není výjimkou, že tří- nebo i čtyřleté děti potřebují rozmixovanou stravu. A podobné je to s pitím. Brčka a speciální lahvičky jsou sice praktická věc, ale klasický hrnek je potřebný i pro rozvoj mluvení.“ 

Kolektiv rozmluví, ale jaký? 

„Jsem zastáncem toho, poslat děti, které nemluví, do školky, tam se rozmluví rychleji,“ říká maminka Eva. „Malá začala chodit do školky od dvaceti měsíců, do té doby komunikovala na úrovni spojení dvou slov, někdy jednoduché věty. Za dva měsíce pobytu byl znát obrovský rozdíl a nyní ve dvou a půl letech bez problémů tvoří souvětí.“ Jestli vaše tříleté dítě nemluví vůbec, rozhodně je nejvyšší čas na odborníka.

Zdraví | Chování a vztahy

Elenka nemluví s cizími lidmi: Diagnóza elektivní mutismus

Začněte návštěvou pediatra, který vám doporučí logopeda. Ale jestli chcete dítě násilně vrhnout do klasické třídy s 25 dětmi a slovy „tam tě rozmluví“, začněte opatrněji. „Když má dítě problémy s řečí, volila bych malý kolektiv do deseti dětí a poučeného pedagoga, který s takovými dětmi umí zacházet,“ podotýká klinická logopedka. „V běžné školce může mít takové dítě například sklon k agresivitě, když se nedomluví s ostatními. Správné zařízení může pomoct vybrat logoped.“ 

Odborná spolupráce: Mgr. Iva Bajtlerová

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Dnes určitě nechtějte přehánět nic pracovního. Včerejší večer vám poměrně pomohl, dnes ale zase skrze Lunu máte docela špatnou náladu,…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama