Maminka.czVysvědčení

Rodiče, k tabuli! Co dětem určitě (ne)říkat na vysvědčení?

Tereza Víchová 29.  6.  2021
Konec školního roku je tu. Děti už zítra donesou hodnocení výsledků své práce – některé spokojeně, jiné trochu s obavami. Co jim (ne) říkat? Přinášíme několik doporučení psycholožky Lucie Šmahelové.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

S různými obměnami je známe od svých rodičů a mnozí z nás používají dodnes. Věty, které mohou vyvolat vztek, smutek, zlost. Místo vzájemného porozumění a probrání situace kolem známek nastávají na začátku prázdnin třeba rozpaky a nehezká atmosféra. Děti za snahu neodmění, k lepším výkonům po prázdninách nemotivuje. V rámci projektu časopisu Maminka K tabuli půjde české školství pojďme možná na chvíli k tabuli i my, rodiče. Je to příležitost zamyslet se nad tím, jak své děti zítra s vysvědčením doma přivítáme. Jak hodnotí psycholožka Lucie Šmahelová některé výroky? Co s dětmi udělají a jak na to jít lépe?

VIDEO: Jak se vyrovnat se špatnými známkami?

Mohl jsi víc máknout!

„Když někdo řekne tohle, probudí v dítěti obvykle vztek. Znamená to, že dítě není dost dobré, mnohdy dokonce, že je neschopné, mohlo se víc snažit a nedělalo to,” komentuje Lucie Šmahelová. Když chceme dítěti říct, že se mohlo více snažit, navrhuje jiný způsob:

„Je pro mě důležité vědět, jak jsi spokojený se svým výkonem ty. Líbí se ti tvoje vysvědčení? Děti se často ohodnotí nejlépe,” shrnuje psycholožka.

Jaké známky měli spolužáci?

„Srovnávání obecně nefunguje,” říká Lucie Šmahelová. „Opět se můžeme setkat spíš se vztekem nebo naštváním. Zaměřila bych se na to, probrat místo toho s dítětem, kde mu mohu pomoci. Zda potřebuje něco jinak, v čem se mohu jako rodič zapojit, aby byly výsledky lepší.”

Zajímalo by mě, co z tebe bude

„Pokud už máme pocit, že dítě nesměřuje k tomu, aby něčeho dosáhlo, je třeba o tom mluvit,” říká Lucie Šmahelová. Protože se tahle věta týká spíš starších dětí, můžeme situaci probrat „dospěleji”. Zeptat se jich, co by v životě chtěly, shrnout, že pro určité cíle je třeba podat nějaký výkon. A zda to tak chtějí, nebo se spokojují s nějakou nižší metou.

„Já jako rodič to pochopím, ale dítě by si to mělo obhájit,” dodává psycholožka. „Můžeme shrnout, že to třeba vypadá, jako by dítěti bylo jedno, jaký výkon podává ve škole. A zeptat se, zda to tak je, nebo se mýlíme. Ptát se partnersky na jeho názor.”

Já jsem měl vždycky samé jedničky

„Hlavně bychom neměli lhát,” usmívá se Lucie Šmahelová nad tím, že občas někdo svou školní minulost vidí v růžovějších barvách, než byla. Navíc je důležité zohlednit fakt, že „není jednička jako jednička”.

„V každé škole jsou jiné podmínky,” říká rozhodně odbornice. „A když pro nás samotné byl školní výkon důležitý, můžeme o tom přece taky mluvit jinak. Například shrnout  já jsem to měla jinak, ale neříkám, že je to jediný možný pohled na věc. Pro mě byly dobré známky důležité, jak to máš ty? Opravdu mě to zajímá.”

Držíme vám v redakci palce! K co nejlepším známkám i klidu a nadhledu tam, kde podle vašich představ nebudou. Hlavně s dětmi konec celého zvláštního školního roku oslavte a přejme si společně, aby ten další probíhal už tak, jak jsme bývali zvyklí.

Mgr. Lucie Šmahelová Černá

Věnuje se individuální i párové terapii, rodinnému poradenství a psychologické práci se skupinami.

www.psychologie-biofeedback.cz

Škola budoucnosti? Bez známek, písemek a zbytečného stresu dětí i rodičů
Perličky ze žákovských knížek: Tyhle poznámky vás zaručeně pobaví, máte nějakou podobnou?
Témata: Chování a vztahy, Vysvědčení, Rodiče, Školství, Školy, K tabuli půjde české školství, Tabu, Atmosféra, Lucie Šmahelová, Lucie Šmahelová Černá, Jednička, Děti, Psycholožka, Tabule, Školní rok, Černá, Známka, Vztek, Rozpaky