Sacharidy a cukry – nepřítel, nebo cesta ke spokojenosti?

„Jíst, či nejíst“, „pít, či nepít“, „málo, nebo hodně“ a hlavně „kdy, jak a čím se stravovat“? Moudré rady na každý den, které hltáme se skrytou touhou být zdravé, krásné a vypadat svěže. Cukry a sacharidy jsou často skloňovaným tématem…

Úvodem je nutné říct, že sacharidy jsou pro lidský organismus nezbytné látky a patří k vyvážené stravě. Pod skupinu sacharidů spadají právě již zmiňované cukry, nazývané také sladkými sacharidy, které by měly tvořit 10 % naší stravy. Dalšími jsou polysacharidy, které označují škroby a vlákniny. Ty by měly tvořit 50–55 % naší celkové stravy. Po celém světě dnes a denně drží tisíce lidí diety, které mají snížit hmotnost a dopomoci k lepší postavě.

Odvodnění organismu

Velmi populární jsou diety s maximálním omezením právě sacharidů ve stravě, protože při nich dochází k poměrně rychlému poklesu hmotnosti. Ten je ovšem způsoben zejména ztrátou tekutin, a nikoliv tuků.

Nevěřte na mýty

Často slýcháme, že kdy nebudeme jíst po páté hodině, zhubneme. Jenže pokud tělo nemá dostatek živin, začne si vytvářet zásoby na horší časy a případné hladovění. Pravdou je, že večer už tělo nepotřebuje tolik energie a její přebytek ukládá do tuků, ale není pravdou a pravidlem, že hladovění od 17. hodiny je pro lidský organismus blahodárné. Večer jezte nejpozději 2–3 hodiny před spaním.

Cukr dodá energii

Organismus využívá glukózu jako základní sacharidovou látku v organismu. Glukóza je základním palivem pro mozek, ukládá se do zásob jako glykogen, který pak organismus používá, když potřebuje palivo pro tkáně – sacharidy a zejména cukry tedy využívá jako velmi rychlý zdroj energie.

Máme si tedy cukr odepírat nebo dopřávat? Mgr. Pavel Suchánek, nutriční odborník z pražského IKEMU, říká:„Co se týká odpírání cukru, je to otázka míry. Stále je ale určité množství cukru nutné pro každého jedince tak, aby mu fungovaly orgány, zejména pak mozek.“

První pomoc

Nedostatek sacharidů a tedy nejen cukrů ve stravě může vést k hypoglykémii, která se projevuje pocitem únavy, nevýkonnosti, a může při ní dojít i k trávicím obtížím.

V případě snížení obsahu cukru v krvi a nevolnosti může posloužit jako první pomoc sklenka slazeného nápoje či kousek čokolády.Nejedná se však o dlouhodobé řešení, kterým je především vyvážená strava ve spojení s aktivním životním stylem.

Nedostatek cukru v krvi totiž může zapříčinit řadu negativních dopadů na lidský organismus.Mezi nejčastější příznaky patří nervozita či špatná nálada, dostavit se může i nevolnost a pocit slabosti.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Za klienty cestujte, vyplatí se vám to nejen finančně. Skrze Lunu dobře reagujete na rozumné autority a samy máte dostatek inteligence,…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci