[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Když dítě zvládne následující dovednosti, bude mít větší šanci na přijetí do školky.
Pohyby dítěte jsou zkoordinované, umí se svléknout a obléknout, obuje se. Při jídle je samostatné a umí používat lžíci, případně i příbor. Ví, co je to osobní hygiena – používá kapesník, umí se vysmrkat, dovede vykonat toaletu, utřít se toaletním papírem a spláchnout. Umí si uklízet hračky.
Dítě nepláče, když rodiče odchází. Dovede dát najevo svůj souhlas, ale i nesouhlas. Je samostatné přiměřeně věku. Pokud si s ním něco domluvíte, umí to dodržet.
Dítě ví, kde je vpravo a kde vlevo, umí zkoordinovat ruku a oko. Běžně používá předměty denní potřeby (hračky, pastelky, kostičky). Umí už třeba navlékat korálky nebo postavit jednoduchou věc ze stavebnice. Umí držet tužku a nakreslit s ní jednoduché geometrické tvary.
Krátkodobě dokáže sledovat nějakou činnost. Nechá se „přemluvit“ k záměrnému učení. Zapamatuje si některé události ze života a umí o nich vyprávět a třeba i zhodnotit, co bylo dobré a co špatné.
Umí jednoduché básničky, písničky a říkadla. Když mu zadáte úkol, dokáže se na něj soustředit a splnit ho. Poslouchá co, říkáte, a řídí se tím. Můžete jej nechat chvilku samostatně pracovat, pomoc potřebuje až při složitějších úkolech.
Dítě umí pozdravit, poprosit o něco, děkuje, ví, co je to omluva. Nebojí se ostatních dětí. Čile s nimi komunikuje, umí se skamarádit. Umí pracovat ve skupině, zvládá spolupracovat s ostatními. Dokáže brát ohledy na druhé a když je to třeba, pomůže mladšímu.
Šance na umístění ve školce dále zvyšuje, když do ní již chodí starší sourozenec a rodič nastupuje do práce.
Všechna kriteria jsou však velmi obecná a ředitelka každé školky si je může uzpůsobit místním podmínkám a zvyklostem Takže zatímco v jedné školce neuspějete, do druhé se vaše dítě může dostat.