Maminka.czŠkolák

Školáci a čas na hraní: Zbytečnost, nebo naopak nutnost?

Martina Machová 7.  9.  2020
Potřebují si malí školáci ještě hrát? Není lepší je od her směrovat spíše ke kroužkům a zájmovým činnostem, které je skutečně rozvíjí?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Je pondělí večer a osmiletou Natálku přivádí domů babička okolo šesté hodiny, kdy se vrací z práce i její maminka. Vnučku babička vyzvedne z družiny, kde má po obědě angličtinu, pak jedou společně do hudební školy na klavír. Natálka si s babičkou v autobuse opakuje počty a ukusuje výborný babiččin jablečný koláč – svačinu v družině bohužel nestíhá. Další den odpoledne jde Natálka na mažoretky, ty ji opravdu baví! Z družiny ji spolu s dalšími třemi dívenkami odvádí jedna z maminek malých mažoretek. Další den se opět Naty setká s babičkou, pojedou spolu do hudební školy, tentokrát ale na povinnou hudební nauku. Ve čtvrtek zůstává Natálka v družině, mají angličtinu a nově i úžasný chovatelský kroužek. Holčičku všechny kroužky baví, ale i tak se nejvíc těší na pátek! To zůstává v družině celé odpoledne. S kamarádkami si většinou vyndají bednu s barbínami a hrají si, dokud si je rodiče nevyzvednou. Na hraní má Natálka přes týden málo času, po příchodu domů si popovídá s rodiči, navečeří se, udělá úkoly, cvičně přečte pár řádků z čítanky, zopakuje logopedii a už je čas na pohádku a spánek.

Dnešní děti jsou přestimulované. Občasná nuda jim jenom prospěje

Ze školky do školy

Přechod ze školky do školy je pro děti velká změna v mnoha směrech. Zatímco v předškolním věku je dětem dovoleno, aby většinu času strávily hrou, nástup do školy je pro děti i rodiče velkým milníkem. Pro hru je najednou minimum místa a většinu času pohltí školní i mimoškolní povinnosti a další činnosti, které z pohledu dospělých rozvíjejí potenciál dítěte mnohem efektivněji než prachobyčejná hra. Mnozí rodiče se dokonce červenají při zmínce o tom, že si jejich malý školák ještě hraje s autíčky, plyšáky či panenkami! Proboha, k čemu takové hraní vůbec je? Vždyť lze obrovský potenciál, který mladší školáčci mají, využít mnohem lépe než ke hraní s infantilními panenkami. Ostatně právě v tomto věku jsou děti nejvíce otevřené poznávání a učení, mnoho vědomostí si osvojí poměrně snadno a dobře si je pamatují.

Děti potřebují snít. Proč je fantazie důležitá a jak ji podpořit?

Hra jako „lázně“ pro duši

„Z vývojově psychologického hlediska je však hra u školního dítěte (opatrně dodávám, že to platí i pro dospívající a pro dospělé) velmi důležitý motor rozvoje osobnosti, udržení psychiky v dobré kondici, ale i zdroj radosti a slasti. Vstup do školy není ve skutečnosti v životě dítěte žádný reálný předěl…“ vysvětluje v jednom ze svých poutavých článků známý psycholog Václav Mertin. A dále zdůrazňuje, že každé dítě potřebuje ke zdravému rozvoji osobnosti naprosto volnou a nikým neorganizovanou hru (aktivitu), kdy může relaxovat, regenerovat a odreagovat se.

Skvělý nápad: půjčovny hraček, které fungují jako knihovny

Prostřednictvím hry pak mnohdy ventiluje i nejrůznější pocity, konflikty, problémy a zklamání. Volnou hru nemůže nahradit žádná aktivita, dokonce ani ta, která dítě sebevíce baví, avšak je organizovaná a řízená dospělým. A pozor, volná hra má své místo, i když asi v jiné podobě, i u dětí staršího školního věku. Jediným úskalím volné hry je její možná jednostrannost (zvláště pokud by se hra omezila výhradně na hraní na počítači)! V tomto směru stojí za to děti motivovat k tomu, aby jejich hry byly rozmanité a děti si hrály jak s hračkami, tak bez nich, jak venku, tak uvnitř.

Chcete mít šťastné dítě? Nepřehánějte to s kroužky
Témata: Děti, Školák, Hry pro děti, Babička, Fantazie, Malý školák, Václav Mertin, Volná hra, Psychologické hledisko, Předškolní věk, Známý psycholog, Kroužky, Dobrá kondice, Skvělý nápad, Hraní, Školní dítě, Lázně, Družina, Poznávání, Zopa, Chovatel, Dívenka, Školní povinnost, Velký milník, Obrovský potenciál

Video