reklama

Správná výživa při kojení

Péče o miminko zabere na začátku spoustu času a novopečené maminky tak často zapomínají správně jíst. Ale pozor, při kojení je vyvážená a pestrá strava obzvlášť důležitá.

Mateřské mléko je totiž to jediné, co miminko po narození potřebuje ke svému životu, a říká se, že první tři roky určují, jak zdravé bude dítě v dospělosti. A tím nejdůležitějším faktorem, kromě životního stylu a prostředí, ve kterém dítě žije, je právě výživa.

Počátek této rodičovské odpovědnosti je už v těhotenství, pokračuje kojením a končí zavedením normální stravy. Malé miminko se svým trávením a vývojem imunity je ale v tu chvíli odkázáno jen na vás a na to, co jíte. Vaše výživa by tak měla být v tomto náročném období prioritou.

„V mléce předává matka svému dítěti velké množství důležitých živin. To ale znamená, že její organismus nemusí být dostatečně zásoben. Je tedy důležité, aby matka svůj jídelníček upravila, a to ve smyslu zvýšení množství i kvality,“ říká soukromá laktační poradkyně Adéla Křepková.

Mateřským mlékem ke zdraví

Kojení je stále tím nejlepším (a také nejlevnějším) způsobem výživy novorozence.
Důvodů, proč kojit a dbát na správnou výživu (snad ještě více než v období těhotenství), je hodně.

Podle odborníků a různých studií je kojení jedním z nejúčinnějších preventivních opatření, jakými mohou matky chránit zdraví svoje i svého dítěte. Studie potvrdila, že kojení může chránit před některými onemocněními ještě dlouho po uplynutí kojeneckého období.

Na výskyt infekcí (zánět uší, hrdla nebo nosních dutin) měla vliv nejen délka kojení celkem, délka výlučného kojení, doba zahájení podávání náhrad mateřského mléka, ale i intenzita kojení definovaná jako podíl mateřského mléka z příjmu jakéhokoli mléka v průběhu prvních šesti měsíců života.

Studie nazvaná Year 6 Follow-Up dále ukázala, že výlučné kojení po dobu čtyř měsíců nebo déle může snižovat riziko rozvoje potravinové alergie po prvním roce života u dětí bez jiných rizik (např. socioekonomických, rodinné zátěže a ekzému zjištěném již v kojeneckém věku).

Delší trvání kojení bylo spojeno se zdravějším stravováním v šesti letech. „Není jasné, jestli zjištěné vztahy mezi stravováním v kojeneckém období a v šesti letech odrážejí vývoj chuťových preferencí během dětství, nebo způsob stravování rodiny, ale studie rozhodně poukazuje na potřebu vytvořit zdravé stravovací návyky už v časném dětství,“ doplňuje doktorka Eva Kudlová z Ústavu hygieny a epidemiologie 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Nehledě na to, že kojení také podporuje utváření vztahu mezi matkou a dítětem.

Kojení není jednoduché

Ačkoli je nám matkám od přírody většinou dána možnost nakrmit své dítě mateřským mlékem, kojení není tak automatické, jak by se na první pohled mohlo zdát. Málo se o tom však píše a mluví: Kojení je těžké, je potřeba se ho naučit a na začátku poměrně dost bolí.

„Kojení jsem chtěla vzdát hned po prvním týdnu. Bolestivě nalité prsy a zánět byly jen drobek starostí. K tomu se přidaly popraskané bradavky a bolest při sání. Dobrou zprávou ale je, že i prsy si zvykly, a já jsem ráda, že jsem to nevzdala,“ tvrdí maminka Katka.

Správná technika kojení je od samého začátku základ, právě na ní stojí, zda maminka začne a vydrží kojit své dítě. V některých porodnicích sestry trpělivě radí maminkám, jak na to, ale ve většině z nich vám jen přivezou miminko na pokoj a řeknou: „Koj, matko, koj.“ Není tedy divu, že přes 15 % žen chodí z porodnice domů se sunarem v ruce a s pocitem úlevy si dají sklenku vína nebo hrnek kafe.

Ach, ty koliky!

Z vlastní zkušenosti vím, jak psychicky i fyzicky náročné je vypořádat se s tříměsíční (u nás čtyřměsíční a půlroční) dětskou kolikou. Proplakané noci i dny, kroucení tělíčkem, prdíky, to všechno mi dvakrát v životě znepříjemňovalo první chvíle s miminkem. U první dcerky jsem nemohla sníst vůbec nic, aby za chvilku neměla problémy s bříškem.

Po sezení s laktační poradkyní, která mi řekla, že moje technika kojení je bezchybná, a po kontrole u doktorky, která jen konstatovala reflux, jsem skončila na den starém rohlíku, kuřecím vývaru a bílém jogurtu. Kila šla sice rázem dolů, ale energie jsem na rozdávání opravdu neměla.

„Mám tři děti a každé bylo jiné. Můj první syn prořval první tři měsíce a pak najednou ticho. Druhá dcerka špatně snášela umělé mléko a třetí syn se uklidnil až s příkrmy v půl roce. Do té doby bylo kojení utrpení jak pro mě, tak i pro něj,“ svěřila se nám naše čtenářka Tereza.

Podle Tamary Starnovské, vrchní nutriční terapeutky z Thomayerovy nemocnice, je vylučování mnoha potravin ze stravy matky s odůvodněním, že ovlivňují kolikovitou bolest břicha u kojenců, nesprávné. „Ve většině případů je důvodem obtíží dítěte nedostatečně vyzrálá střevní sliznice a nesprávná metoda nebo načasování kojení,“ vysvětluje ještě terapeutka.

Dokonalá strava

Těhotenství a kojení klade na organismus ženy vysoké, a hlavně neznámé nároky.
Plod a následně i novorozeně musí veškerý materiál a energii pro svůj růst a vývoj dostat od matky.

„Nejlepší podmínky pro vývoj plodu a pro zdraví matky zabezpečuje pestrá, dobře vyvážená strava, kaloricky podobná stravě zdravé ženy za normálních podmínek, ovšem s dostatečným množstvím bílkovin, vitaminů, minerálních látek a tekutin,“ tvrdí vrchní nutriční terapeutka. Stejně tak pestrá by podle odborníků měla být i výživa matky při kojení. Kojení je energeticky náročné, a proto by se strava kojících žen měla od běžného jídelníčku lišit. Kojící žena by tak měla mít zhruba o pětinu vyšší energetický příjem než obvykle, což odpovídá zhruba 300 a 500 kcal denně.

Kojení

Kojení: věc veřejná?


„Stravování v období kojení je opředeno mnoha mýty. Základem je dostatek tekutin, vitaminů, bílkovin a energie ve stravě matky. Jak kvalitní stravu bude mít k dispozici matka, takové bude období kojení,“ dodává ještě odbornice.

Velmi nerozumná je tak potřeba ihned po porodu shazovat nabrané kilogramy a zahájit redukční režim. Nebo potřeba se pro jistotu vyhnout všem problémovým potravinám. Zjistili jsme proto, jak „pokořit“ správnou výživu při kojení, abyste byla spokojená vy i vaše miminko.

Chybějící doplňte

Nejčastěji ženám při kojení chybí prospěšné tuky, zejména polynenasycené mastné kyseliny, jako jsou omega-3. Je tedy důležité zařazovat do jídelníčku pravidelně například řepkový olej nebo mořské ryby.

„Obecně ženám chybí všechny cenné živiny, vitaminy a minerální látky, které se koncentrují v mateřském mléce. Jejich zásoba dochází, pokud je matka pravidelně nedoplňuje. Nejčastěji jde o kyselinu listovou, železo, vitamin D, vápník, zinek, jod nebo vitaminy skupiny B,“ tvrdí doktorka Křepková. Zvýšená potřeba těchto látek jde většinou upravit právě změnou jídelníčku. Bílkoviny lze doplnit mléčnými výrobky (3–4 porce denně), zakysanými mléčnými výrobky, libovým masem, vejci a luštěninami.

Tuky najdete v rybách a rostlinných olejích a zdrojem sacharidů jsou celozrnné produkty, rýže, brambory a ovoce (5–6 porcí denně). V těchto potravinách najdete i všechny cenné a důležité vitaminy a minerály. Nezapomínejte ani na zeleninu (3–5 porcí denně) a dostatečný pitný režim.

Pozor na kofein

Káva je pro některé maminky cenným zdrojem energie po probdělých nocích. Ale právě kofein může být v některých případech, zvláště při jeho nadměrném užívání, tím pravým potížistou. Může u miminka způsobit zvýšený neklid, špatný spánek, častý křik a hyperaktivitu.

Gynekologie a porodnictví (poradna)

Kofein v těhotenství


S tím mám ostatně zkušenost i já sama, mým energy drinkem byla kola. Ačkoli jsem měla pocit, že s druhým dítětem všechno znám a vím, vůbec mě nenapadlo, že za probdělými nocemi stojí právě můj oblíbený nápoj. Kofeinové nápoje (káva, kola, energy drinky) jsou totiž pro dítě stejně jako pro dospělého stimulantem a podle laktační poradkyně Jiřiny Mrázkové platí, že čím je dítě mladší, tím menší je jeho tolerance. Obzvlášť u dětí do šesti měsíců.

Denní dávka kofeinu by neměla být vyšší než 500 mg, což odpovídá zhruba dvěma šálkům kávy. Největší koncentrace kofeinu je v mateřském mléce zhruba hodinu po požití a poločas rozpadu je závislý na věku dítěte (zhruba 80 hodin u novorozence, 2 až 3 hodiny u půlročního miminka).

Všechno, ale s mírou

V období kojení je podle odborníků možné jíst opravdu všechno. Ale jako u všeho je potřeba držet se správné míry a nepřehánět to. Většinou se můžete dočíst, že je důležité, aby byla strava pestrá, vyvážená a pravidelná.

To proto, aby bylo mateřské mléko kvalitní a bohaté na všechny živiny. Ale když se na to podíváme konkrétněji, co bychom si tedy, my matky, (ne)měly dávat na talíř?

Důležitý je dostatečný příjem tekutin (2–3 litry denně). Tělo si o vodu samo říká, mnohdy přímo při kojení můžete pocítit neuvěřitelnou žízeň. I když není žádná potravina přímo zakázána, pokud miminko trpí nadýmáním, pak je lepší omezit luštěniny, cibuli, zelí, květák, brokolici, hroznové víno nebo kynuté potraviny aj.
K těm méně vhodným potravinám patří také ostrá, příliš kořeněná, přesolená nebo tučná jídla.

Zároveň se vyhýbejte i potravinám, které nedělají dobře přímo vám. Existuje totiž určitá souvislost, že takové potraviny nemusí dělat dobře ani miminku.V případě, že se u vás nebo někoho dalšího v rodině vyskytuje alergie, je lepší vyhýbat se potenciálním alergenům v potravě (mléčné výrobky, rajčata, papriky, citrusové a tropické ovoce, jahody, oříšky, kakao, med, uzeniny, ryby a další).

5 tipů pro bezproblémové kojení

Dejte si "Áčko"
V těhotenství se vitamin A příliš nedoporučuje kvůli riziku předávkování, ale v období kojení jeho potřeba vzrůstá, a to na 1300 mg při kojení. Doporučenou denní dávku získáte z 1 středně velké sladké brambory a 1 sklenice zeleninové šťávy.

Barvičky vedou
Kojící maminky potřebují 120 mg vitaminu C každý den. Doporučenou denní dávku získáte z 1 sklenice pomerančového džusu, středně velké misky nakrájených jahod nebo středně velké misky brokolice.

Myslete na vápník
Potřeba vápníku je během těhotenství 1000 mg za den a v období kojení stoupá na celých 1200 mg. Doporučenou denní dávku získáte z 1 kelímku polotučného jogurtu, 2 sklenic polotučného mléka a 1 plátku sýra.

Vsaďte na listovku

Kyselina listová je velmi důležitá hlavně na počátku těhotenství, ale stejný význam má i v době, kdy už své miminko kojíte. Najdete ji hlavně v listové zelenině, květáku, brokolici, fazolích, okurkách, dýni, ale také v obilovinách a celozrnných výrobcích či v oříšcích nebo játrech. Doporučenou denní dávku získáte z 1 misky cereálií, 1 malé misky vařených fazolí, 1 malé misky špenátu, 1 sklenice pomerančové šťávy a 1 plátku celozrnného chleba.

Jezte maso
V těhotenství i při kojení je žádoucí dodat tělu zhruba 71 g bílkovin denně. Kvalitním zdrojem jsou mléčné výrobky, maso, drůbež, ryby, tofu, fazole a celozrnné výrobky. Doporučenou denní dávku získáte ze 2 vajec, 60 g hovězí pečeně, 2 sklenic mléka, 120 g vařeného lososa a 2 plátků celozrnného pečiva.

Kojení | Zdraví | Výživa a stravování

Znáte bylinky zapovězené při kojení?

Krása a styl | Těhotenství | Porod | Časopis Maminka | Kojení

Aby prsa nebolela. Vhodná podprsenka omezí i bolesti zad

Kojenec | Kojení | Zdraví

Martina: Nejde vám plné kojení? Zkuste to alespoň částečně!

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

S partnerem si dnes samy nejdříve rozhodněte, co chcete dělat o víkendu. Jestli máte touhu bavit se, vydejte se do klubu s přáteli.…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama