Stres versus početí

Snažíte se usilovně o potomka, ale stále se nedaří? Zažíváte kvůli tomu pocity zmaru, frustrace a slabosti? Nervování celému procesu jen uškozuje.

Že je přemíra stresu škodlivá, je stará známá věc. Rovněž i to, že v současné době v západní civilizaci je stresu čím dál tím víc. Pokud se člověku navíc dlouhodobě nevede naplnění jeho základní životní funkce, tedy vytvoření vlastního potomka, míra stresu a frustrace i nadále vzrůstá.

Nefunguje, jak má

Že je stres jedním z nejdůležitějších faktorů, ovlivňující plodnost muže, jsme zde nedávno uváděli. Nejen strach z neúspěchu, ale také přílišné nároky v práci, rodinné starosti či obavy o budoucnost a další věci u muže způsobují snížení kvality spermatu, zejména co se počtu a hybnosti spermií týče. Vlastní psychika tak dokáže ohrozit základní tělesné funkce.

Dlouhodobý stres se ovšem výrazně projevuje i na rozmnožovací soustavě u žen. Vytváří neurochemické změny, které vedou k produkci hormonů o jiném počtu, než by správně mělo být. To má ve svém důsledku negativní vliv na dozrávání vajíčka i jeho sestoupení. Také nepravidelná strava a spánkové potíže, které bývají častým doprovodným jevem při stresové zátěži, mají vliv na ženský hormonální cyklus.

Připravujete se o šanci

Jestliže se vám již někdy stalo, že během příprav na těžkou studijní zkoušku, přijímací pohovor do práce či v období rodinných a osobních krizí došlo k posunutí (nebo naopak urychlení) či dokonce vynechání menstruace, pak si dokážete jistě představit, že tyto situace nemají dobrý vliv na snahu o početí potomka.

Často také dochází ke stažení vejcovodů a dělohy, což komplikuje nejen průchod spermií a samotné oplodnění, ale také pohyblivost případného oplodněného vajíčka. Před několika měsíci přišla studie Národního institutu zdraví Oxfordské univerzity s výsledky výzkumu na téměř tří set o otěhotnění se snažících žen.

Čtěte také: Mýty o neplodnosti

Na základě několika proměnných se zkoumal účinek stresu na hormonální stabilitu a chemické prvky obsažené v těle, které mají přímý vliv na úspěšnost početí. Výzkum přišel s výsledkem, že stresované ženy mají během svého cyklu o 12 % nižší šanci na otěhotnění než jejich klidné a vyrovnané kolegyně.

Chce to klid a nohy v teple

Vyvarovat se stresu se lehčeji řekne, než provádí. Když se zoufale a neúspěšně snažíte o potomka, následně počítáte plodné dny, zkoušíte nejrůznější potravinové i chemické doplňky, pak zajdete k doktorovi na mnohdy potupná vyšetření, k tomu celá situace vytváří větší napětí mezi vámi a partnerem, to vše jsou značně stresující faktory.

Na jednu stranuje pochopitelné, že vás celá situace frustruje a stresuje, na straně druhé si je ale třeba uvědomit, že tím celou věc jen zhoršujete a připravujete se o šanci zplodit vlastní dítě přírodní cestou. Nechce to brát jako životní prohru, ale spíš jako stále běžnější překážku, která rozhodně není nepřekonatelná. Vliv takovéhoto uvolnění je patrný v celkem běžných situacích, kdy pár počne dítě nedlouho poté, co zažádá o adopci.

Vyhněte se stresu

Nejúčinnější způsob jak omezit útočící stres je se mu vyhnout tak, abyste s ním pokud možno nepřišli do styku. To samozřejmě ne vždy jde zařídit. Pokud ale chcete z tohoto hlediska radikálně změnit svůj život, tak se nabízí především kombinace klidného domova a na psychiku nenáročné práce. První možnost jde zařídit odstěhováním na poklidný venkov, do čistého a nehlučného prostředí. Poměry uvnitř rodiny nemusí být vždy zvládnutelné pouze vaší vůlí.

Se zaměstnáním je to obtížnější. Každý by si samozřejmě chtěl vybrat pěkné, klidné, dobře placené a nestresující zaměstnání, které ho navíc bude bavit. Pokud je vám absence stresujících faktorů nejpřednější, pak budete muset pravděpodobně slevit z ostatních požadavků. Jestliže máte zaměstnání splňující všechny body, pak si můžete gratulovat a pracovat na něčem dalším.

Naučte se stres ovládat

Z nejrůznějších důvodů se nemusí vždy podařit se stresu úplně vyhnout. Z toho důvodu je vhodné se naučit alespoň částečně kontrolovat a regulovat jeho dopady na váš organismus. Více či méně účinných technik je celá řada a do značné míry jsou všechny postupy subjektivní. Není ale vhodné (minimálně z hlediska početí) stresový tlak kompenzovat alkoholem, resp. jeho většími dávkami.

Univerzální radou je tak především cvičení, a to jak fyzického rázu, tak především toho psychického. Zkuste využít různá dechová cvičení, jógu, uvolňující masáže od partnera, vonné olejíčky, relaxační hudbu apod. U fyzické zátěže zase funguje dobrý dojem z vybití se. Zaběháte si, zaboxujete do pytle či rozhýbete tělo na aerobiku. Fyzická únava a pocit dobrého výkonu se projeví i na zlepšení psychiky.

Čtěte také: Mýty o neplodnosti

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Za klienty cestujte, vyplatí se vám to nejen finančně. Skrze Lunu dobře reagujete na rozumné autority a samy máte dostatek inteligence,…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci