Sváča za pár kaček - nejen do školy

Školní rok je tu a možná i vás trápí otázka, co připravit svému prvňáčkovi ke svačině. Spolehnete se na školní automaty, nebo dáte přednost doma připraveným přesnídávkám?

O tom, že je svačina důležitá, vás snad ani nemusíme přesvědčovat. Vždyť nepravidelný nebo nevhodný stravovací režim je podle odborníků příčinou únavy, ztráty koncentrace a obezity mladé generace. A přece nechcete, aby váš potomek byl ve škole nesoustředěný. Ale vše začíná už ráno… Důležité je naučit dítě v klidu (alespoň trochu) snídat. „Když vstane, je doslova povinností se napít,“ upozorňuje dr. Petr Fořt, CSc., autor řady publikací o dětském stravování.

Snídaně během školních dnů nemusí být vydatná, ale vždy je lepší alespoň plátek chleba než nic. Podle řady odborníků jde totiž o nejdůležitější jídlo dne. Kdo nesnídá, mnohem snadněji nabírá na váze. Dítě, které si po ránu pochutná na jogurtu s müsli, nepotřebuje ani energeticky přeplácané přesnídávky. A taky nebude držet „hladovku“ tím, že interval mezi večeří a prvním jídlem následujícího dne bude skoro 17 hodin (v případě, že sní svačinu a nebude čekat až na oběd!).

Během dopoledne, kdy mozek potřebuje „rychlou energii“ pro duševní činnost, si mohou děti pochutnat i na něčem sladkém. Je však vhodné nahradit tradiční cukrovinky cereálními tyčinkami (např. Corny Milk Street, biotyčinky s ořechy a sušeným ovocem), bezlepkovými piškoty s pudinkem a drobně krájeným ovocem či domácími moučníky z celozrnné mouky a podobně.

Čeho se vyvarovat

Dětskou svačinku není vhodné „odbýt“ bílým pečivem s uzeninou či taveným sýrem, tím méně pak slanými krekry či sladkým tučným pečivem (koblihy, plněné croissanty atd.), čokoládovými tyčinkami, nebo naopak jen jižním ovocem. „Není však správné zakázat dítěti nějaké jídlo či potravinu pod hrozbou trestů nebo strašení různými chorobami. Ani by to nebylo nic platné, protože zakázané ovoce nejvíc chutná,“ doporučuje odborník.

Důležitý je také správný pitný režim. Pokud jde o „svačinové“ nápoje, optimální volbou je voda, nicméně je také možné použít méně sladký ledový čaj (kupovaný je nutné ředit vodou, je stejně sladký jako většina limonád). Když dítěti občas dopřejete slazené pitíčko, nic se nestane. „Rozhodně mu však nenabízejte běžné levné limonády, tím méně, jsou-li slazené umělými sladidly. Čtěte etikety na nápojích - nevhodné jsou limonády a nápoje slazené fruktózou nebo fruktózovým sirupem,“ zmiňuje dr. Petr Fořt a doplňuje: „Nevhodné jsou i ovocné nektary stejně jako 100%, ale přitom doslazované džusy. Ty případně řeďte vodou na dvojnásobek.“

Automat - pomocník, nebo škůdce zdravého stravování?

Jídelní automaty jsou v dnešní době nedílnou součástí školních chodeb. V případě, že si děti obstarávají svačiny samy, je otázkou, nakolik odpovídají zásadám zdravé výživy. Představa, jak si dítě kupuje čokoládové tyčinky, sušenky nebo třeba slané tyčinky, se vám asi pranic nelíbí, zvlášť pokud dbáte na zdravý životní styl. Ale není automat jako automat…

Do českých základních škol dorazil nový projekt Happy Snack (happysnack.cz), který nabízí školákům ve vybraných základních školách (v současnosti je jich okolo 500) chutné a především zdravé svačinky z chladicích automatů. Cíl je ušlechtilý - zlepšit stravovací režim školní mládeže. Nad celou iniciativou převzalo odbornou garanci Poradenské centrum Výživa dětí (vyzivadeti.cz).

Školáci si mohou vybrat ochucená polotučná mléka, pšeničné vločky nebo třeba cereální tyčinky. V budoucnu se tyto „superautomaty“ objeví i v dalších základních školách. Děti ani u sebe nemusejí mít hotovost, kterou by mohly utratit za sladkosti, ale stačí jim předplacená kreditka (speciální kartička s čárovým kódem). A vy jako maminka budete mít přehled, co si vaše dítko kupuje. A nejen to, v rámci projektu Ovoce do škol se pomocí evropských státních dotací dětem nabízí zdarma balené ovoce, zelenina či 100% ovocná či zeleninová šťáva. Děti si tyto výrobky vyzvedávají ve škole (musí mít uzavřenou smlouvu s některým ze schválených dodavatelů), kam jsou zaváženy pravidelně jednou měsíčně.

Pokud ve škole, kam chodí vaše dítko, není žádný „zdravý automat“, je vhodnější dávat mu svačiny z domova. „Do přípravy zapojte i děti. Vysvětlujte jim přitom, v čem jsou jejich návrhy nevhodné a proč,“ radí Petr Fořt. Zkoušejte nové kombinace a chutě, není nic horšího než každý den stejný rohlík se sýrem.
Střídejte obložené pečivo s mléčnými výrobky a cereáliemi
a nezapomeňte přibalit ovoce a zeleninu (samozřejmě berte v potaz chutě svých ratolestí). Jogurt nebo měkké ovoce raději nedávejte jen do sáčku, mohlo by snadno dojít k nehodě.

Velmi praktické jsou plastové krabičky, s jejichž pomocí si svačina uchová tvar i po příchodu do školy. Své o tom ví i Jana z Prahy. „Vzpomínám si, že jako malá jsem dostala ke svačině kiwi, které jsem měla v aktovce jen tak na volno. Jenže jsem na něj zapomněla, po návratu ze školy jsem onemocněla angínou, takže obsah aktovky zůstal asi 10 dnů netknutý. Bohužel kiwi pod náporem učebnic nevydrželo a bylo rozmašírované po celé tašce.

Asi si dokážete představit, že to nebyl zrovna pěkný pohled. Z toho jsem se poučila a svým dětem dávám jídlo do svačinových boxů a školní batůžky jim raději pravidelně kontroluji.“ A pokud někdy na přípravu svačinky prostě nebude čas, nic strašného se neděje. I v obyčejném automatu se dá koupit tuňákový nebo sýrový sendvič, který zasytí a dodá tělu potřebné živiny.

V Druhém dílu článku se dozvíte, jak na malé nejedlíky + 8 zásad optimálního stravování >>>

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Merkur nepřeje vaší přesnosti při zpracování dat a cifer. Vyhýbejte se proto náročné práci na vytváření dokumentů. Planety jinak ale…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci