reklama

Těhotenská abeceda L

Zajímá vás, která slovíčka začínající písmenem „L“ vás mohou provázet vaším těhotenstvím? Víte, jestli můžete cestovat letadlem, co je to laktační krize nebo které léky lze s klidem používat? Poradíme vám v našem seriálu!

* Léky

Pokud je to možné, vyhněte se všem, které nepotřebujete, bez ohledu na to, zda jsou nebo nejsou na předpis. Ty, které berete, působí totiž nejen na váš organismus, ale mohou přecházet rovněž do krve plodu a ovlivnit tak jeho vývoj. Samozřejmě že jde zejména o dlouhodobé užívání.

Rozhodnutí, zda brát, či nebrat léky, je tedy především na vašem ošetřujícím lékaři, který určí riziko. Jsou ženy, které již do těhotenství vstupovaly s nějakou nemocí, při které je nutné léky užívat. Právě z tohoto důvodu jsou tu odborníci, kteří určí, zda je to pro plod riskantní či nikoli. Existuje ale také řada přípravků, které jsou v jiném stavu naprosto bezpečné, a to například magnezium, některá antibiotika a analgetika či místní anestetika.

Důležité také je, kdy lék těhotná užívá – nejrizikovější je období od 17.–90. dne gravidity, kdy může dojít k poškození buněk, z nichž se vyvíjejí základní orgány. Toxické účinky na plod mohou mít také vitaminy ve velkých dávkách. Vyvarujte se nadměrného množství vitaminu A (hrozí poškození zraku), B6 (poškození nervů matky), C (denní dávka by neměla být vyšší než 1000 mg), D (může vyvolat hyperkalcemii), E (riziko zvýšení krevního tlaku matky) a K (nebezpečí novorozenecké žloutenky). Pokud dostanete chřipku, může vás uklidnit to, že většina léků na nachlazení s paracetamolem je neškodná. Berte je však v těch nejmenších dávkách a po co nejkratší dobu.

Pozor dejte na acylpyrin a brufen, mohou ovlivňovat srážlivost krve těhotné ženy, takže byste je neměla užívat ve třetím trimestru a před porodem! Opatrná buďte rovněž s přírodními léky, ne všechny účinky bylinek jsou známé, takže se raději poraďte a v prvním trimestru neužívejte nic, co neznáte (kontraindikované jsou například anýz, bazalka, fenykl, kopr, jasmín, řebříček a další). Během gravidity v podstatě platí zásada: pokud to není nezbytně nutné, chřipku zvládnete i bez léků, v posteli s čajem s citrononem a bolest hlavy zaspíte. A pozor, vše, co užíváte, přechází i do mateřského mléka, takže ani po porodu nebuďte benevolentní, co se léků týká.

* Laktace a laktační krize

Jestliže se vám zdá, že kojíte své miminko každou hodinu, a přesto stále vypadá hladově, je zřejmé, že přišel čas tzv. prvního růstového skoku a s ním i laktační krize. Jak se s ní vypořádat, abyste se „nezbláznila“? Kojte stále dál a nepřestávejte, snažte se být v klidu a obrňte se trpělivostí. Pokud je totiž dítě v růstovém skoku (používá se také termín spurt), jsou jeho nároky na množství mléka zvýšené, potřebuje krmit častěji, a může se tedy stát, že to, co máte v prsu, ne zcela odpovídá tomu, co chce. To může způsobit laktační krizi, kterou ne vždy každá maminka dokáže ustát. Jak tedy zvýšit tvorbu mateřského mléka?

Čtěte také: Co s ranní nevolností?

Nechte potomka pít tak často a dlouho, jak chce on, třeba každou hodinu až hodinu a půl, klidně i deset až dvanáctkrát za den (ačkoli to možná zní šíleně). Snažte se laktaci zvýšit střídáním obou prsů během jednoho krmení, zapomeňte na noční spánek (svůj) a kojte i v noci. Věřte, že tvorba mléka se během několika dnů srovná a nastaví na potřeby dítěte. V žádném případě se nepokoušejte odlákat pozornost vašeho zlatíčka od jeho hladu. Tím byste ho ještě více „nazlobila“. Slyšela jste od kamarádek, že čím více oddálíte kojení, tím více mléka se „nashromáždí“ v prsu? Nesmysl – opak je pravdou, čím častěji budete přikládat, tím větší zásoby budete mít. Důležité je vydržet!

* Lakto-ovo vegetariánství

Jste vegetariánka, která nejí maso, ale ze stravy jste nevyloučila živočišné mléko, mléčné výrobky, vejce a vaječné produkty? V takovém případě jste právě lakto-ovo-vegetariánka. Přestože odborníci nejsou nadšeni, když nastávající maminka nekonzumuje maso (kvůli deficitu vitaminu B12, jenž slouží k rozvoji mozku plodu), nikdo vás nemůže nutit, jestliže hodláte i nadále na svém způsobu stravování trvat. Nedostatečný bývá také příjem vápníku, vitaminu D, železa a zinku, hořčíku a dalších vitaminů skupiny B. Je nutné mít jídelníček sestaven tak, abyste jak pro sebe, tak i pro své nenarozené dítě zajistila dostatečný přísun všech živin a užívala případně potravinové doplňky. Dbát je třeba nejen na dostatečný příjem energie, ale také na kvalitní bílkoviny a správnou kombinaci rostlinných zdrojů proteinů z luštěnin, obilovin, sóji, ořechů atd. Veganství není pro těhotnou ženu vhodné vůbec.

* Listerióza

V žádném případě není radno podceňovat to, co jíte, a ani způsob, jakým jídlo připravujete. Zejména při práci se syrovým masem byste měla dodržovat zvýšené hygienické zásady – umývat si pečlivě ruce po každé manipulaci s ním, nedotýkat se úst a očí a otírat i všechny kuchyňské povrchy, které přišly do styku s masem. Z mléka a mléčných produktů používejte jen ty pasterizované a raději se vyhněte měkkým zrajícím sýrům. Proč?

Zejména ony mohou způsobit nebezpečné onemocnění, tzv. listeriózu, kterou vyvolává bakterie s názvem Listeria monocytogenes. Ta přežívá v půdě, vodě, bahně či siláži a téměř výlučně se přenáší potravou. Proto dbejte nejen na dodržování hygieny, ale také na to, abyste vždy jedla dostatečně provařené maso a vejce, a jak už bylo řečeno, vynechejte raději všechny měkké zrající sýry a také ty s plísní na povrchu (brie, camembert, niva, hermelín). Listerióza může v nejhorším případě vyvolat potrat či předčasný porod, ale podle porodníka Michala Kouckého je takových případů málo. Pokud si ale nemůžete odpustit občasné pojídání těchto jinak vynikajících lahůdek, vždy je pro jistotu tepelně upravujte a správně skladujte. Tak bude riziko nakažení minimální.

* Letadlo

Patříte k milovnicím cestování? Pak ani těhotenství nemusí být překážkou. Ovšem v takovém případě byste měla být mnohem opatrnější. Jestliže nemáte žádné zdravotní komplikace, můžete bez problémů létat, a to většinou do 8. měsíce (na vše se raději zeptejte příslušné letecké společnosti), od 34. týdne vyžadují například ČSA (ale i většina dalších společností) potvrzení od lékaře (ne starší než šest dní) o tom, že jste schopna letět. Nemáte ho?

Pak se klidně může stát, že vás nenechají nastoupit, takže bude lépe to neriskovat. A jak zvládnout cestu samotnou? Obvykle vám nabídnou přednostně místo u uličky nebo na předním sedadle (je tam blízko WC a můžete si natáhnout nohy). Snažte se nesedět v jedné poloze a každou půlhodinu se projděte (abyste zabránila vzniku krevních sraženin), protáhněte si i prsty u nohou. Během letu dostatečně a pravidelně pijte, pohodlně se oblečte a obujte, vhodnější je něco volného, aby se vám lépe sedělo.

Další zajímavé články najdete v aktuálním vydání časopisu Maminka.

Čtěte také: Co s ranní nevolností?

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

S partnerem si dnes samy nejdříve rozhodněte, co chcete dělat o víkendu. Jestli máte touhu bavit se, vydejte se do klubu s přáteli.…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama