reklama

Těhotenská abeceda V: Váhový přírůstek, vitamíny...

Máte nějaké nejasnosti, nebo jste jen zvědavá jako každá nastávající maminka? Pak se nechte inspirovat informacemi, které začínají písmenem „V“. Možná budete moudřejší (a taky chytřejší).

* Váhový přírůstek

V těhotenství byste se měla stravovat především zdravě a vyváženě, nikoli se přecpávat. Pravda, je to sice lákavé období, kdy máte pocit, že do sebe můžete „beztrestně“ dostat nějaké ty chlebíčky a větrníky navíc, ale přece jen, měla byste myslet na to, že po porodu se vám takové mlsy budou jen těžko shazovat. Nejezte tedy za dva, ale dvakrát zdravěji. A kolik byste měla v průměru přibrat? Celkový váhový přírůstek ženy během gravidity by měl být minimálně 7 kg, optimální pak je mezi 11,5-16 kg, ovšem je třeba brát v úvahu i hodnotu BMI před otěhotněním.

Pokud měla ženu podváhu (BMI méně než 18,5), měla by přibrat 12,5-18 kg, jestliže měla normální váhu, pak kolem 11,5-16 kg, a v případě, že měla nadváhu a obezitu (BMI nad 25), neměla by přibrat více než 11,5 kg. Je jasné, že i váhový přírůstek je individuální a v ojedinělých případech může žena přibrat více, než je optimální, a přesto to neznamená, že je něco špatně, nebo že je nemocná. Kdybyste ale během jednoho týdne přibrala více než půl kilogramu na hmotnosti, asi vám lékař doporučí úpravu stravování či omezení příjmu tekutin. Proto se při každé návštěvě poradny těhotná žena převažuje, aby se její hmotnost sledovala.

* Vegetariánství

Názory na vegetariánství během gravidity se různí, ale vědecky je podloženo, že těhotné striktní vegetariánky mívají deficit některých životně důležitých vitaminů, které zajišťují správný vývoj plodu. Pokud jste se rozhodla, že i nadále zůstanete bez masa, nemůžeme vás k ničemu nutit, ovšem myslet byste rozhodně měla na svoje miminko, a jídelníček sestavit tak, abyste je o nic neochudila (ani sama sebe). Především sledujte, zda máte dostatek vápníku, zinku, vitaminu B12 a železa (vitamin B12 najdete jen v živočišné stravě, něco málo je v kvasnicích a v kysaném zelí). Jako vegetariánka byste měla mít jeho množství zhruba dvakrát vyšší než nevegetariánky. Jestliže by vám chybělo železo, vzniká riziko chudokrevnosti, takže na to myslete (jeho nedostatek však hrozí i ženám, které maso jedí).

Pro první trimestr je vhodné užívat kompozitní tablety, kde je vše potřebné pro organismus -ideální je například Femibion 800 pro obsah kyseliny listové, ve druhém a třetím trimestru pak kupříkladu Gravital nebo Femibion 400, Pregnavit nebo Mamavit pro ostatní důležité látky. Hlídejte si také příjem vitaminu D (denní dávka by měla být aspoň 400 jednotek), bílkovin (jejich ideálním zdrojem je tvaroh a vaječný bílek, hodně ho najdete také v tofu), vlákniny (celozrnné výrobky jezte aspoň 6x denně, zeleninu 4x denně, ovoce 4-5x denně).

Dobrým zdrojem vlákniny jsou také luštěniny (v případě, že vás nenadýmají). Ve vašem jídelníčku by mělo být místo i pro sacharidy (těstoviny, ideálně s malým množstvím bílkovin), rychlým zdrojem energie jsou například sušené meruňky (nesířené), celozrnná rýže (několikrát týdně). A určitě nezapomeňte na tuky - olivový olej je bohatý na vitaminy E, A a také nenasycené mastné kyseliny.

Ovšem jsou i směry vegeriánství, jež mohou narušení vývoje způsobit, a to například fruktariánství či dieta založená pouze na syrové stravě. Těm se raději vyhněte.

* Vitaminy

Všechny těhotné ženy by měly dbát na dostatečný přísun vitaminů - je to důležité jak z hlediska maminky, tak z hlediska fyziologického vývoje plodu. U nás se obyčejně ženy nemusejí obávat nutričních problémů, svou stravu by však měly během gravidity podstatně zlepšit (zvláště ty, které se nestravují pravidelně, jedí málo, nebo naopak příliš). Mezi živiny, které jsou důležité, patří především kyselina listová (řadí se mezi vitaminy skupiny B), jež je nezbytná pro správné dělení buněk a růst plodu. Její zvýšená spotřeba je hlavně v prvním trimestru.

Nejlepšími zdroji jsou: hlávkový salát, drobné ovoce (jahody, maliny), ořechy nebo zelenina vařená v páře, také vnitřnosti (s těmi to ale nepřehánějte, mohou obsahovat toxické látky) a vaječný žloutek. Další důležitou látkou je jod (obsahují ho zejména mořské ryby, takže je jezte aspoň 2x týdně), při vaření pak používejte jodidovanou sůl. Pozor, některé potraviny mohou příjem jodu blokovat (růžičková kapusta, zelí, květák, špenát). Nezapomínejte také na vápník (mléko a mléčné výrobky, a to alespoň tři porce denně).

Čím více sníte rostlinné stravy, tím více vápníku musíte přijmout, protože jej tyto látky ve střevě vážou a brání jeho vstřebávání. Dále je důležitý: vitamin D (potřeba konzumace závisí i na ročním období a sluneční expozici, hodně jej najdete v mořských rybách, žloutku, másle, margarínech), vitaminy C a E (papriky, brusinky, citrusy, semínka, avokádo, rostlinné oleje) a železo (při nedostatku hrozí anemie a únava). To se nejlépe vstřebává z potravin, které obsahují právě i vitamin C.

* Vysoký krevní tlak

Naměřili vám v poradně vysoký krevní tlak? Nemusí to být ještě nic vážného, ale pokud jste jej předtím měla normální, může to signalizovat riziko vzniku preeklampsie neboli pozdní gestózy. Ta začíná obvykle právě zvýšeným krevním tlakem zhruba v 6. měsíci těhotenství, zřídka dříve, a nálezem bílkoviny v moči. Na tyto příznaky mohou navázat další poruchy, jako jsou bolesti hlavy, nevolnost, nucení na zvracení, neklid, poruchy vidění a podobně.
Jestliže by u vás byla diagnostikována pozdní gestóza, pak budete považována za rizikovou pacientku a budete velmi pečlivě sledována v poradně pro riziková těhotenství.

Jinak krevní tlak bývá během jiného stavu spíše nižší, protože vlivem hormonu progesteronu dochází k poklesu napětí v cévách, což vede kolem 5. měsíce k poklesu krevního tlaku. Pokud se tedy v průběhu gravidity tlak zvyšuje, může to být problém (ale nemusí). V případě, že se neobjeví bílkovina v moči, hypertenze většinou přibližně měsíc po porodu spontánně vymizí. Ovšem kdyby vám naměřili skutečně vysokou hodnotu krevního tlaku, lékař jistě zváží nasazení léků na jeho snížení. Existují totiž i takové, které je možné užívat i v průběhu těhotenství. Každopádně se nemusíte bát, během prohlídek v poradně se kromě jiného kontroluje také váš krevní tlak.

Některé ženy jej mají vysoký již v době před početím a užívají kvůli tomu trvale léky, nebo jsou aspoň pod lékařským dohledem. Obyčejně ale tato hypertenze, se kterou již budoucí maminka vstupuje do těhotenství, nepřináší v naprosté většině případů žádné komplikace. Obecně platí, že gravidní ženy s vysokým tlakem by neměly přenášet a těhotenství by mělo být ukončeno podle daných podmínek (ty určí porodník) buď vyvoláním porodu, nebo císařským řezem.

* Vcestná placenta

Neboli placenta praevia, kdy je placenta nesprávně uložená a zasahuje k děložnímu čípku či přímo překrývá porodní cesty. To patří k rizikovému faktoru v těhotenství, který může způsobit kdykoli ohrožení matky či plodu. Tento problém se objeví až v souvislosti s graviditou a dopředu jej nemůžete nijak ovlivnit. Pokud vám váš gynekolog oznámil, že placenta překrývá děložní hrdlo, nemusí jít ještě nutně o vcestnou placentu, ale „jen“ o nízkonasedající.
Někdy se tento stav může upravit, protože placenta roste zároveň s dělohou a obvykle se zvětšuje směrem nahoru.

ČTĚTE TAKÉ: Správný pitný režim

V každém případě je nutné tento stav kontrolovat. Komplikací vcestné placenty totiž může být vaginální krvácení. Někdy je nutné předčasně ukončit těhotenství (indukcí porodu nebo císařským řezem). Pokud by totiž placenta zůstala až do příchodu miminka na svět nasedlá v děložním hrdle, spontánní porod zřejmě nebude možný. Nestresujte se ale dopředu, prožívejte jiný stav co nejradostněji a těšte se na miminko.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

S partnerem si dnes samy nejdříve rozhodněte, co chcete dělat o víkendu. Jestli máte touhu bavit se, vydejte se do klubu s přáteli.…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama