Gravidita není nemoc: Na co dát pozor a čeho se naopak nebát?

Také vás kamarádky straší, že těhotenství je doba plná zákazů a omezení? Bojíte se dát si svůj oblíbený zelený čaj a vynecháváte „pro jistotu“ i sport, abyste náhodou neublížila miminku? I když je opatrnost namístě, nic nepřehánějte.

Doby, kdy se těhotným ženám radilo jen odpočívat a jíst za dva, jsou už naštěstí pryč. Dnes je všechno jinak a pohyb je odborníky doporučován jak během gravidity, tak po porodu (samozřejmě se musí brát ohled na zdravotní stav těhotné). A nastávající maminka, která si dá deci vína? Už dávno není považována za hazardérku se zdravím dítěte. Přesto však existují určitá omezení a aktivity, kterých byste se měla (nejen během prvního trimestru) vyvarovat.

Alkohol, drogy a cigarety

Jistě ani nemusíme připomínat, že drogy poškozují plod a mohou způsobit vývojové deformace, sníženou inteligenci, předčasné děložní stahy atd. Stejně tak tvrdý alkohol by měl být absolutní tabu, jeho nadměrná konzumace vede k retardaci plodu a k různým vývojovým abnormalitám.

Zapomenout byste měla i na cigarety. Opravdu silným kuřačkám lékaři někdy dovolují příležitostně zhřešit, ovšem obecně platí, že kouření děťátku škodí! Gynekoložka MUDr. Martina Hourová dodává: „Kouření je zcela nevhodné během celé gravidity! Z alkoholu občasně připouštím malou skleničku piva či deci lehkého vína s jídlem či po jídle.“

Léky

Všechno, co během těhotenství pozřete, dostává zároveň i miminko, proto sama bez porady s lékařem neužívejte žádné léky. Ale co dělat, když onemocníte chřipkou nebo jinou virózou? MUDr. Hourová odpovídá: „Onemocnění běžnou virózou může těhotná zaléčit sama, vždy je vhodná pracovní neschopnost, jelikož klidový režim je základní léčebnou metodou. Zapomínat by neměla ani na dostatek vitaminu C a tekutin. Při teplotě se užívá Paralen, nikoli Acylpyrin. Při rýmě a kašli je vhodné navštívit praktického lékaře a poradit se o medikaci. Chřipka je v porovnání s klasickou virózou nebezpečnější, projevuje se většinou horečkou, schváceností, bolestí hlavy. I když je léčba obdobná, je namístě návštěva lékaře.“ Kromě léků se v těhotenství nedoporučuje podstupovat neopodstatněné rentgenové vyšetření či různé typy očkování. MUDr. Hourová vysvětluje: „Očkování mrtvou vakcínou je v graviditě možné, nemělo by se však očkovat živými vakcínami.“ Podrobný soupis přípustných očkovacích látek žádejte u svého ošetřujícího lékaře.

Sex

Milování v těhotenství patří mezi věčná tabu opředená mnoha pověrami. Hodně žen se například obává, že sex během gravidity může být příčinou potratu, a to především v prvním trimestru.

Odborníci však tyto mýty vyvracejí a upozorňují, že pokud se těhotenství vyvíjí normálně, můžete se milovat podle libosti. Plod je chráněn plodovým vakem s plodovou vodou a také děložními svaly, takže strach, že proniknutí penisu do pochvy může plod nějak ohrozit, je neopodstatněný. MUDr. Hourová říká: „Sex v prvním trimestru je bezpečný, pokud je gravidita fyziologická. V opačném případě, při rizikovém těhotenství, krvácení či opakovaných potratech, může lékař doporučit sexuální abstinenci.“ Opatrnost je oprávněná i při riziku předčasného porodu, při problémech s placentou nebo poševním hrdlem.

Jídlo a pití

Během gravidity a obzvlášť v prvních týdnech vás mohou potrápit ranní nevolnosti, zvracení, nadýmání, pálení žáhy a další trávicí obtíže. Do jisté míry jim můžete předcházet nedráždivou stravou a omezením tučných jídel a nápojů, které způsobují překyselení žaludku. Každá těhotná si ale sama musí přijít na to, co jí vadí a co naopak pomáhá. „Na začátku těhotenství mi pomáhalo jíst menší porce a občas si trochu loknout kokakoly, bylo to dobré proti zvracení. Na pálení se mi zase osvědčilo mléko,“ radí maminka Katka.

V těhotenství nemusíte držet žádnou speciální dietu, naopak redukční diety by mohly ohrozit zdraví plodu, což potvrzuje i MUDr. Hourová: „Dieta v graviditě je nevhodná, protože těhotná žena by měla mít optimální přísun všech živin, zejména vitaminů a minerálů. Respektuji těhotenské chutě i dočasnou jednostrannější stravu, ale v tomto případě doporučuji užívat nějaký kompozitní těhotenský preparát.“ A jak správně jíst? Snažte se připravovat si pestrou a vyváženou stravu a vybírejte především kvalitní potraviny. Omezte pálivá jídla, kávu a černé čaje. Jezte méně a častěji. Nejezte za dva, ale dvakrát zdravěji!

Sport

Pokud si život bez pohybu nedokážete představit a také v těhotenství si chcete užívat sportu, je to jedině dobře. Musíte však zvolit správný typ fyzické aktivity a brát v potaz svůj zdravotní stav. Pokud vám tělo řekne, že potřebuje odpočívat, respektujte ho a nepřepínejte se. Mezi nevhodné sporty v těhotenství patří jízda na koni, jízda na kolečkových bruslích, lyžování (nebezpečí pádu), potápění, kolektivní míčové hry, nesprávné cvičení v posilovně se zátěží, dlouhé jízdy na kole v kopcovitém terénu. Naopak mezi doporučené sporty se řadí plavání, jóga a pilates, turistika a samozřejmě speciální cvičení pro těhotné. Sportovní aktivitu vždy konzultujte s lékařem nebo odborným instruktorem a cvičte především pro radost a zdraví, nikoli pro výkon! „Fyzicky dělejte to, u čeho se cítíte dobře, nebolí vás podbřišek, nemotá se vám hlava, nejste přílišně dušná,“ radí MUDr. Hourová.

Poslouchejte své tělo

Vezměte rozum do hrsti a nenechte se zmást mnohdy rozporuplnými informacemi, které najdete na internetu.
MUDr. Martina Hourová říká: „Zdravá žena s fyziologickou graviditou nemá de facto žádná omezení. Těhotenství není nemoc. Mnohdy se stává, že ženy za mnou přijdou a ptají se, zda mají plavat prsa, či kraula, co mají jíst a podobně. Vše je ale individuální a záleží na tom, jak se těhotná cítí. Někdo je unavený, jiný překypuje energií, proto se nedají udělovat univerzálně platné rady!“ Nejdůležitější pravidlo tedy zní - poslouchejte své tělo!


Pravidla a omezení v těhotenství

  • Nevystavujte se kontaktu s infekčními chorobami (exantémová či horečnatá onemocnění, chřipky a podobně).
  • Necestujte zbytečně daleko, vyhněte se rizikovým destinacím (malarické oblasti, místa s častým výskytem průjmových onemocnění atd.).
  • Vyvarujte se prostor s velkou akumulací lidí (nákupní centra, MHD) v období epidemií.
  • Nebarvěte si vlasy, pokud si nemůžete být jistá, že přípravek neobsahuje ftaláty.
  • Neopalujte se. Na sluníčku se pohybujte s pokrývkou hlavy a s dobrým opalovacím ochranným krémem.
  • Vyhněte se konzumaci alkoholu a kouření.
  • Neseďte dlouho v jedné poloze (faktor pro vznik trombóz).
  • Nejezte plísňové sýry, syrové maso, vnitřnosti a další rizikové potraviny.
Přihlásit se

AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Nestůjte si za svým názorem za každou cenu, ale využijte možnosti vyslechnout kritiku od lidí, kterým důvěřujete. Jejich názory vás…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci