Maminka.czTěhotenství

Těhotenství a práce

Iveta Sigmundová 23.  2.  2011
Těhotenství a práce
Mateřství přináší do života ženy řadu změn včetně nutnosti skloubit ho s prací. Kdy říct zaměstnavateli, že jste těhotná? Co byste měla udělat před odchodem na mateřskou dovolenou, radí Iveta Sigmundová.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Kdy oznámit zaměstnavateli těhotenství je čistě na vás. Žádný zákon či vyhláška nestanoví povinnost, dokdy musíte sdělit nadřízenému, že jste těhotná. Z praktického hlediska je však vhodné tuto skutečnost oznámit na konci prvního trimestru, kdy je těhotenství stabilní a potvrzené.

Zaměstnavatel tak má dostatek času k tomu, aby si za vás začal hledat náhradu a postupně ji zapracoval nebo změnil organizační strukturu ve firmě, pokud nechce hledat nového pracovníka.

Těhotenství s sebou nese některá omezení, která zaměstnavatel musí respektovat. Ze zákoníku práce pro vás vyplývá i určitá ochrana a úleva. V první řadě máte právo požádat o volno, když odcházíte k lékaři nebo na jakékoli vyšetření.

Těhotné ženy mají i určitá pracovní omezení. Jsou činnosti, které v období těhotenství nesmějí vykonávat, ať už se jedná o práci s těžkými břemeny, v nebezpečném prostředí, práci v noci a podobně. Kompletní seznam toho, co nesmí vykonávat těhotná či kojící žena, najdete ve vyhlášce č. 288/2003 Sb.

Pokud se vás některá z těchto činností týká, je zaměstnavatel povinen přeložit vás na jinou práci, která nebude ohrožovat průběh těhotenství. Těhotné ženy jsou ze zákona chráněné i před možností výpovědi ze strany zaměstnavatele, jsou v tzv. ochranné době, stejně jako při dočasné pracovní neschopnosti.

Čtěte také: Mateřská: Kdy ji nedostanete?

Přesto však existuje několik výjimek, kdy zaměstnavatel může dát výpověď i těhotné: v případě smlouvy na dobu určitou, tedy před jejím uplynutím, nebo v situaci, kdy je žena ve zkušební době, a je tedy možné ukončit pracovní poměr bez uvedení důvodů okamžitě.

I vy sama však můžete dát výpověď dohodou nebo okamžitým zrušením pracovního poměru. Všem těhotným doporučuji včas navštívit personální oddělení firmy, kde byste měla oznámit termín předpokládaného nástupu na mateřskou (je to 6–8 týdnů před datem porodu).

Personalisté by vám na oplátku měli poskytnout všechny potřebné informace, především jaké formuláře a dokumenty budete potřebovat. V součinnosti s personálním oddělením se organizuje také vaše zástupnost, proto je dobré sepsat všechny činnosti, úkoly a povinnosti, které v práci zastáváte, a předat je svému zástupci. Že jste těhotná a odcházíte na mateřskou, dejte na vědomí i klientům, se kterými spolupracujete. Mateřská dovolená trvá 28 týdnů (v případě narození dvou a více dětí 37 týdnů).

Po jejím skončení nastupuje tzv. rodičovská dovolená, jejíž délku je možné domluvit si se svým zaměstnavatelem. Na rodičovskou dovolenou může nastoupit i otec dítěte.

A jak je to s návratem do zaměstnání po ukončení mateřské? Při návratu z mateřské dovolené vás zaměstnavatel musí zařadit na vaše původní pracovní místo. Ale pozor, při návratu z rodičovské dovolené už tato povinnost neplatí, v tomto případě můžete být zařazena na místo, které odpovídá vaší pracovní smlouvě, tj. na sjednaný druh práce. Totéž platí také v případě, že vaše pracovní místo bylo zrušeno.

Další zajímavé články najdete v aktuálním vydání časopisu Moje Psychologie.

Témata: Těhotenství, Kariéra, Časopis Moje psychologie, Peníze a kariéra, Práce, Kompletní seznam, Personální oddělení