reklama

Těstoviny s rajčaty a květákový mozeček: Hotovo za 10 minut

Také často řešíte, co rychle a zároveň zdravě připravit k večeři, aby se z toho najedla celá rodina? Dáme vám pár vyzkoušených tipů…

Batolata potřebují dostatečné množství energie a pestrý jídelníček. Paradoxně v tomto období často odmítají jíst a bývají vybíravá. Večer u stolu to pak místo rodinné pohody vypadá jako na bitevním poli. Vy se možná trápíte tím, že nebudou mít vše, co potřebují. Dát jim něco „nezdravého“, jen aby jedla, není řešení, spíše připravte takovou večeři, která bude splňovat zásady zdravé výživy, bude vhodná pro celou rodinu a vám nezabere v kuchyni tolik času.

Proč je večeře důležitá?

Rodiče se často bojí toho, že když se dítě večer dostatečně nenají, bude se v noci budit hladem. Pravda je, že děti rostou i během spánku, nemusí se však přejídat. Některé jedí dostatečně přes den a k večeři se spíše už jen dojídají. Na noc by je příliš sytá a velká porce zatěžovala.

Nechte je tedy, ať snědí, kolik můžou, a zbytečně je nenuťte. Co potřebují, jsou především pomalu se uvolňující sacharidy, bílkoviny a kvalitní tuky. Večeře by měla být lehká a pro batolata dobře stravitelná. Vhodná je rýže, těstoviny, může být i kuskus a brambory v kombinaci se zeleninou, libovým masem nebo mléčným výrobkem či vejcem. Čemu byste se naopak měli vyhýbat, jsou příliš sladká, slaná, tučná a kořeněná jídla, která by v bříšku nadělala pěknou paseku.

A nebojte, můžou si pak ještě jako druhou večeři dát mateřské mléko nebo batolecí mléčnou výživu, jogurt v jeho přírodní podobě a kousek ovoce nebo zeleniny, jako je například jablko či mrkev.

Tipy na teplé večeře pro batolata

  • Krémové zeleninové polévky (květáková, brokolicová, hrášková, špenátová a podobně) s bramborou nebo vejcem (porce asi 200 ml)
  • Zeleninové rizoto nebo rizoto s libovým masem a zeleninou se strouhaným sýrem (porce asi 150–200 g)
  • Těstoviny s rajčaty a sýrem, můžete přidat i libové maso (porce asi 200 g)
  • Zelenina dušená nebo připravená v páře (mrkev, hrášek, kukuřice) s bramborami a olivovým nebo řepkovým olejem (dohromady porce asi 200 g)
  • Kaše (například mléčná nebo rýžová) s ovocem (porce asi 200 ml)

Těstoviny s rajčaty a špenátem

Ingredience pro 4 osoby: 500 g těstovin, 6 středních rajčat, 300 g čerstvého špenátu, 1 sáček mozzarelly (220 g), jarní cibulka, 1 stroužek česneku, 1 lžíce olivového oleje, sůl a čerstvá bazalka

Postup:Těstoviny uvaříme na způsob al dente. Na olivovém oleji orestujeme cibulku s česnekem a přidáme rajčata nakrájená na kostičky. Odstraníme řapík ze špenátu, spaříme listy, vymačkáme z nich přebytečnou vodu, nasekáme je na menší kousky a vmícháme k rajčatům. Vše krátce podusíme a nakonec omáčku dochutíme troškou soli, čerstvou bazalkou a mozzarellou.

Něco málo o špenátu: Listy čerstvého špenátu, jež u nás seženete po celý rok, obsahují velké množství vitaminů A, C, E a K, kyseliny listové, mědi, sodíku, draslíku, jodu, křemíku a železa. Špenát v sobě skrývá i kyselinu šťavelovou. Ta zamezuje vstřebávání vápníku, proto je lepší jej vždy kombinovat s mléčným výrobkem. Co je také dobré vědět, je, že když špenát znovu ohříváte, mění se dusitany na škodlivé dusičnany!

Květákový mozeček

Ingredience pro 4 osoby: 500 g květáku, 2 vejce, jarní cibulka, 1 lžíce řepkového oleje, kmín, sůl a čerstvá pažitka

Postup:Omyté hlavičky květáku uvaříme v páře či ve vodě na skus, přibližně 5 až 7 minut. Poté rozehřejme řepkový olej, lehce orestujeme jarní cibulku, přidáme květák a vidličkou jej rozdrolíme na menší kousky. Přimícháme drcený kmín, trošku soli, rozšlehaná vejce a mícháme dozlatova. Nakonec přidáme nasekanou čerstvou pažitku a podáváme s pečivem.
Doporučení: vhodné pro děti od 1 roku

Něco málo o květáku: Tato košťálová zelenina obsahuje vitaminy C, B, E a beta-karoten. Z minerálních látek především draslík, sodík, vápník a železo. Usnadňuje trávení, někoho však může nadýmat, proto je vhodné květák kombinovat s kořením, jako je kmín, anýz nebo fenykl. Má málo kalorií a přesto dokáže nasytit. Květák s vajíčkem bez problému nahradí u dětí i dospělých lidí masitý pokrm.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Teď je důležité neupozorňovat na sebe, ale podporovat tým. Se všemi blízkými lidmi se rády pobavíte, určitě ale nepolevíte ve svém…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama