Trpíte nízkým tlakem? Co dělat, když na vás jdou mdloby?

Jak již bylo řečeno, pokud vás trápí hypotenze, je základem dostatek tekutin.

<<

Nejvhodnější je minerální voda, první sklenici (asi 200 ml) si dejte krátce po probuzení. Můžete zvýšit příjem soli na zhruba 10 g a více (přibližně dvě čajové lžičky) za den. Ovšem pozor, do celkového příjmu soli se počítají i potraviny, které jsou samy o sobě slané (chléb, sýry, hotové omáčky a podobně). Jezte častěji a menší porce (po větším množství vydatného jídla se totiž nadměrně prokrvuje žaludek a další vnitřní orgány, mozek je naopak prokrven méně).

Po obědě se pomalu zvedejte a na chvíli si lehněte nebo odpočívejte na židli. MUDr. Miroslav Souček dodává: „Můžete využít kávu nebo kofeinové nápoje, ale navodí jen chvilkové zvýšení tlaku, pak mohou mít opačný účinek a tlak se kvůli nim ještě sníží. Vhodnější je slabý černý čaj s cukrem. Doporučit lze vitamin C, lékořici.

Dobré je také nenápadné přešlapování na místě, například v prostředcích městské hromadné dopravy.“ Nezapomínejte ani na pravidelný pohyb. Díky sportu posílíte nejen svalstvo, ale i srdce a cévy, které pak budou reagovat lépe, respektive pružněji a snáze snížený tlak vyrovnají.

Gravidita tlak nezlepší

Hypotenzí bohužel často trpí těhotné ženy. K nejnižším hodnotám jim tlak klesá ve 20. až 28. týdnu gravidity a k výchozím se vrací okolo termínu porodu. Čím je to způsobeno? Především hormonálními změnami, kdy současně dochází ke zvětšení objemu krve a jejímu „naředění“, a tedy klesají i hodnoty krevního obrazu. Důsledkem bývá únava, spavost, sklon k omdlévání…

Čtěte také: Drobná trápení při čekání na miminko

Své o tom ví i Eva (30): „Po celou dobu těhotenství jsem měla nízký tlak. Nejhorší to bylo na začátku v prvním trimestru, kdy mi bylo navíc špatně od žaludku, pak mě to trochu přestalo trápit, ale ten konec… Motala se mi hlava, nemohla jsem dýchat, bušilo mi srdce, a kdybych si v tu chvíli nelehla, tak omdlím. Pomáhal mi čerstvý vzduch, někdy relaxace, a hlavně dostatek tekutin.

Pokud čekáte potomka a trápí vás podobné obtíže, nezapomínejte ani na pravidelný spánek, ráno si dopřejte chladnější sprchu a často větrejte. Dobré jsou rovněž procházky na čerstvém vzduchu a pravidelné cvičení pro těhotné. Lékaři nastávajícím maminikám také radí zvýšit příjem železa, kyseliny listové a vitaminů (zejména C).

<<

Další zajímavé články najdete v aktuálním vydání časopisu Maminka.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Doma se umíte kvalitně postarat o práci strojů a krášlení vaší zahrady. Později už však máte chuť víc se bavit, jak naznačuje postavení…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci