Maminka.czPoradna pro rodiče a děti

Učte děti nakupovat: Vysvětlete jim kvalitu i klamání obchodníků

redakce 24.  5.  2019
Nenutíme vás brát ratolesti na každý nákup, ale alespoň občas to udělejte. Můžete je tak snadno naučit, jak fungují obchodní praktiky, klamavá reklama nebo třeba jak poznají opravdu kvalitní věc.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Máme pro vás několik tipů a rad, jak už odmala učit děti správně nakupovat, nenechat se ošálit a neutrácet víc, než jste chtěli (a možná budete překvapeni, že o řadě triků obchodníků jste doteď sami nevěděli)!
 

1. Jak poznám kvalitu

Podle ceny většinou ne. Pomohou zkušenosti z vašeho okolí (ptejte se a porovnávejte!) a také objektivní nezávislé srovnávače nebo testy, které ve spolupráci se zahraničními spotřebitelskými organizacemi u nás vydává například nezisková organizace dTest (dtest.cz). Hodí se i obyčejný selský rozum. Třeba kuchyňský spotřebič vyrobený z kovu bude zřejmě trvanlivější než ten vyrobený z plastů, které obecně stárnou rychleji. Věděli jste, že existují i tzv. „škodítka“ a „zlepšováky“?
 
 
Škodítka jsou v některých sériově vyráběných výrobcích (např. mobilních telefonech) ukryté součástky, které zpravidla (po uplynutí záruční doby) předčasně sníží výkon výrobku nebo ho poškodí. Jako „zlepšovák“ je známý nedávný případ umělého snižování emisí automobilů koncernu VW (tzv. dieselgate). A jak je to u potravin? Číst drobné údaje o složení potravin může být sice trochu otrava, ale jinak se víc o tom, co skutečně jíte, nedozvíte. Samotný obal je jen pěkná vábnička. Nejvíce zastoupené složky bývají uvedeny na prvních místech.
 
 
Rada: Naučte se číst údaje o složení potravin, ale i to, odkud věc pochází a kde byla vyrobena (či vypěstována) a za jakých podmínek. A naučte číst etikety i děti. Aby například při nákupu rychlých svačinek nešly jen po chuti, ale vybíraly podle složení. A klidně doma rozložte nákup a ukažte jim, kde se takové informace na obalu dočtou. Úkol pro děti na nákupu: Velikost obalu výrobku může někdy zmást. Když chceš bez počítání snadno porovnat, jestli je pro tebe nákup opravdu výhodný, všimni si na regálu u zboží nenápadného údaje o ceně za kilogram/litr/metr apod. Říká se mu měrná cena. Když si třeba kupuješ ovocnou šťávu ve čtvrtlitrové láhvi za 20 Kč, v regálu na cenovce musí být také uvedeno, že litr by tě vyšel na 80 Kč. Trochu moc, když litrové balení stejné šťávy hned vedle stojí 40 Kč, že?
 

PŘÍKLADY PRO DĚTI:

  • Na internetu vidíš letenku nebo zájezd za pár korun. V informacích pod čarou po dalším klikání se dozvíš, jaké další „povinné příplatky“ si musíš k této ceně připočíst, abys vůbec odjel.
  • „Pro každého návštěvníka nákupního centra zmrzlina zdarma!“ hlásá leták. A takřka nečitelným písmem: Po předložení účtu za nákupy v minimální hodnotě 500 Kč. Drahá zmrzlina!

 

2. Slevy xkrát do roka

 
Při slevách někdy prodávající strhávají původní cenu nebo ji přelepí novou tak, aby ji zákazník už neviděl a nemohl tak porovnat, jestli je nákup skutečně
výhodný. Sleva taky mnohdy bývá třeba jen korunová, ale velký nápis SLEVA ošálí natolik, že koupíte o korunu levněji věc, kterou jste ani koupit nechtěli. Rozšířené jsou i falešné slevy, kdy se nejdřív cena na chvíli o hodně zvýší a pak jako zázrakem dá obchodník obrovskou slevu. Obchodník samozřejmě chce, aby se zákazníci do obchodu nahrnuli pokud možno hned. Ve skutečnosti slevy většinou platí déle než jeden den. Dalším trikem je i reklama, kdy obchodník nabízí, že pouze v jeho obchodě koupíte určité zboží za bezkonkurenčně nejnižší cenu. Většinou jde samozřejmě o marketingový tah, jak zvýšit prodej. Když se do prodejny navalí davy nadšených zákazníků, prodavač jim s lítostí oznámí, že výrobek, který inzerovali, už nemají. A v čem je trik? Obchodník zkrátka počítá s tím, že zklamaný zákazník nechce přijít domů s prázdnou, a tak ho snadno přesvědčí ke koupi něčeho jiného.
 
Rada: Pokud nakupujete ve slevách, dělejte to s rozmyslem. Nenechte se strhnout „davem“. Ptejte se na původní cenu a počítejte. Ve slevě nekoupíte většinou jen jednu zamýšlenou věc, takže ve finále utratíte  mnohem víc než bez slevy. Vysvětlujte princip slev a zvýhodněných nabídek dětem a ukazujte na reálných příkladech.
 

ÚKOL PRO DĚTI NA NÁKUPU:

Když marketingové triky znáš, nemůžou tě zaskočit. Tak třeba nabídka: Kup si výhodné balení čtvera sušenek a dostaneš jedny zdarma. Bezva. Ale koupil by sis normálně patery stejné sušenky? Když je budeš mít doma pod nosem, určitě je sníš dřív, než kdyby sis je kupoval po jednotlivých baleních. A při příštím nákupu si můžeš koupit dalších pět. Takhle určitě neušetříš.
Kapesné dětem? 5 zásad, které byste měli dodržovat

3. Nenechte se napálit

 
Časté je i klamavé jednání obchodníka, kvůli kterému se rozhodnete jinak, než byste se rozhodli s čistou hlavou a bez jakéhokoli tlaku a ovlivňování. Klamat může obchodník i tím, že zamlčí nějakou důležitou informaci. Nekalé obchodní praktiky zákon zakazuje.
 
Rada: Buďte dostatečně informovaní dopředu, ještě než si pořídíte jakékoli zboží (v případě dražších věcí to platí dvojnásob). Zjistěte si svoje práva. Čtěte smlouvy a podmínky do detailu, nic nepodepisujte bez rozmýšlení a nic také bez rozmyslu neplaťte. Obzvlášť ne přes internet. Učte děti to samé. Zároveň by měly vědět, že vás můžou vždy poprosit o radu a přijít za vámi, pokud si budou chtít cokoli nákladnějšího pořídit samy (třeba z ušetřeného kapesného). Pozor taky na klamavou reklamu. Vyvolává mylnou představu jedinečnosti a výhodnosti nějakého výrobku nebo služby a tím přesvědčí zákazníka, aby si ho koupil nebo službu pořídil.
 

PŘÍKLADY PRO DĚTI:

  • Kupuješ si tablet a prodavač ti k němu nabízí pojištění proti rozbití. Pojistku uzavřeš, ale když ti pak tablet doma nešťastnou náhodou spadne na zem, obchodník ti sdělí, že na nedbalost se pojištění nevztahuje. Že ti písemné podmínky v prodejně nikdo nepředal? Smůla, řekne prodejce i pojišťovna… Nespoléhej na informace sdělené ústně v prodejně.
  • Domů ti přijde nevyžádaný balíček s knihami a fakturou za ně. Co s tím? Nic, můžeš si ho nechat a mít je zadarmo, je to hloupost toho, kdo ti něco pošle, i když sis to neobjednal.
  • Máš pocit, že se tvoje oblíbená čokoládová tyčinka pořád zmenšuje, a cena je přitom stejná? Je to oblíbená finta obchodníků. Jestli ti to vadí, sleduj údaje na obalu a příště si kup něco jiného.
  • Vybereš si v prodejně zlevněné tričko a na pokladně ti naúčtují plnou cenu. Že prý to byla akce v minulém týdnu. Nenech se napálit! Platná je cena uvedená u zboží. Ale pozor! Když se v e-shopu v jednu chvíli objeví telefon za 5 místo 5000 Kč a stane se tak omylem obchodníka, máš smůlu, zjevné chyby neplatí.
Jak naučit děti hospodařit s penězi? Kapesné je účinný pomocník
Témata: Děti, Předškolák, Školák, Poradna pro rodiče a děti, Tričko, Zákazníci, Balení, Výrobek, Trik, Prodejce, Obal, Internet, Obchodník, Sleva, Klamání, Markétin