reklama

Umíte si vypočítat svou denní kalorickou potřebu? Naučíme vás to!

Denní kalorická potřeba je údaj, který vám prozradí, jaké množství kalorií zkonzumovat, abyste ani nepřibírala, ani nehubnula. Výpočet je jednoduchý a zvládne jej naprosto každý.

Denní kalorická potřeba je samozřejmě zcela individuální údaj; jinou kalorickou potřebu má mladá slečna pracující celodenně v bance, jinou třeba poštovní doručovatelka. Výpočet denní kalorické potřeby lze provést mnoha způsoby. Od postupů patřících do sféry působení erudovaných odborníků, až po laické orientační výpočty, které se však snaží zohlednit základní rozdíly mezi jednotlivci. Náš výpočet patří mezi ty druhé, jeho velkou výhodou je, že jej máte hotový během pár minut a nic za něj nezaplatíte, přesto můžete mít oprávněný pocit, že jste si jej ušila přímo na míru.

1. Nejprve vypočtěte tzv. bazální metabolismus

Číselný údaj, který vám vyjde po vypočtení tzv. bazálního metabolismu (bazální metabolické úrovně, BMR) vám napoví, jaké jsou energetické nároky vašeho organismu za úplného tělesného a duševního klidu. Zkrátka kolik vaše tělo potřebuje kalorií, aby bylo schopné zachovávat základní (bazální) tělesné funkce.

Muži:hmotnost v kg x 21,6 (výsledek vyjde v kcal)

Ženy: hmotnost v kg x 19,2 (výsledek vyjde v kcal)

Přiklad:žena 58 kg x 19,2 = 1113,6 kcal, tj. 4662.4 kj

2. Určete svůj index tělesné aktivity

Hodnotu bazálního metabolismu máme v kapse, avšak abychom mohli provést další (a poslední) početní operaci, musíme určit svůj index tělesné a duševní aktivity – vždyť celých 24 hodin pouze nepoleháváme a nekoukám do stropu. Příliš na výběr není, číselné hodnoty se nabízejí pouze tři, nicméně i proto je početní postup rychlý a nadmíru jednoduchý.

Číselná hodnota indexu tělesné aktivity

1,40 – Máte převážně sedavé zaměstnání, do práce jezdíte MHD nebo autem. Máte-li náladu, jdete si jednou týdně lehce zaplavat nebo na jógu. O víkendu se absolvujete nenáročnou procházku a to je vše.

1,70– V práci sice převážně sedíte, ale jste sportovně poměrně aktivní. Do práce občas jedete na kole, v maximální možné míře chodíte pěšky, několikrát týdně sportujete. Víkendy trávíte zejména aktivním odpočinkem. Celý scénář může být i opačný; máte fyzicky náročné povolání a po práci se naopak snažíte relaxovat.

2,00– Jste stále v pohybu; v práci rozhodně nesedíte a několikrát týdně včetně víkendů aktivně sportujete.

3. Vypočtěte denní kalorickou potřebu: BMR x index tělesné aktivity

Poslední výpočet je jednoduchá rovnice o jedné neznámé. BMR (hodnotu bazálního metabolismu) vynásobíme zvoleným indexem tělesné aktivity a máme hotovo! V příkladu navážeme na výše uvedený výpočet BMR 1113,6 kcal u 58 kg vážící dámy. Neznámá dáma si zvolila index 1,7.

Příklad: 1113,6 kcal x 1,7 = 1893,12 kj, 7926,1 kj

Průměrná denní kalorická potřeba se u naší neznámé dámy pohybuje okolo 7926 kj, což je objem energie, při jehož příjmu by neměla za stávajících podmínek tloustnout ani hubnout.

Pro úplnost je však třeba dodat, že pokud bychom chtěli mít výsledek ještě přesnější, museli bychom zohlednit nejen pohlaví, hmotnost a stupeň tělesné aktivity, ale např. i věk, podíl svalové hmoty v těle, aktuální životní období (těhotenství, laktace) a některé další faktory, což by ale „domácí“ výpočet značně zkomplikovalo.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Dopoledne se v práci cítíte otevřeně. Chybí vám ale smysl pro přesnost a praktičnost. Nepropadejte sklonu k nevěře, mohlo by se vám to…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama