reklama

Už jste slyšeli o cyklokočárku? Aneb co si přát pod stromeček

V evropských cyklistických velmocích je jízda s cyklokočárkem (či v cyklokočárku) naprosto běžnou součástí každodenního života velkého procenta rodin. Pro dánské či holandské rodiče není cyklokočárek sportovním vybavením, ale dopravním prostředkem, který usnadní cestu na nákupy, do školky, na úřady…

Patříte-li mezi aktivní rodiče, kteří se nerozpakují vozit svá dítka na bezpečných cestách ve vozíku či na cyklosedače, máme pro vás zajímavý tip na velký rodinný vánoční dárek. Co si takhle nadělit cyklokočárek? S cyklokočárkem nemusíte jezdit pouze na výlety, ale za jeho vydatné podpory lze velmi rychle vyřizovat i některé „pochůzky“ po městě. Cyklokočárek je dopravním prostředkem nejen praktickým, ale také ekologickým, navíc vám pomůže udržovat se i přes nedostatek času v přijatelné kondici.

Jak vypadá? Jako sportovec!

Typů cyklokočárků jezdí po světě celá řada; za našimi hranicemi si lze pořídit například drobné a lehké skládací kolo s korbou kočárku na přední vidlici (či místo ní), nebo naopak robustní cyklokočárek pro větší děti, které prostě naskládáte do jakési bedýnky před řidítky (se stříškou i bez). Nyní již tedy víte, že cyklokočárek má svůj přepravní prostor, na rozdíl od přívěsného vozíku za kolo, před řidítky. Čeští výrobci však ušili náš tuzemský model na míru typickým českým cyklisticky orientovaným rodičům. Češi totiž na kole především sportují, a tak si český cyklokočárek přimontují přímo na své „vytuněné“ horské či krosové kolo. Jak? Přední kolo se sundá a místo něj se připevní speciální korba kočárku s dvěma koly po straně. Z kola se tak stane velmi stabilní tříkolka. Korba českého kočárku se svým provedením podobá klasickému cyklovozíku, a stejně jako většinu vozíků lze i korbu cyklokočárku přiděláním předního kolečka přetransformovat v komfortní sportovní kočárek.

Cyklokočárek a zákon? Není problém!

Cyklokočárek je na tom z pohledu legislativy o stupínek lépe, než oblíbené vozíky, neboť se v tomto případě nejedna o tzv. přípojné vozidlo (více viz. Vyhláška 341/2002 Sb.). Korba kočárku je totiž pevně připojena ke kolu, a pokud kolo splňuje náležité předpisy, a je opatřeno všemi předepsanými komponenty, neměla by být přítomnost korby kočárku legislativním oříškem.

Jak se s ním jezdí? Chce to cvik

Začneme tím nejdůležitějším – bezpečností. Míru bezpečnosti určujeme zhruba z 80 % my sami; svým chováním, výběrem cesty, předvídavostí i odhadem možností svých i možností našich dětí.

Pro vozíky, sedačky i cyklokočárky jsou bohužel české silnice stále nevlídným povrchem. Ne snad kvůli dírám a výmolům, ale spíše kvůli kultuře jízdy velkého procenta řidičů. Jedete-li kupříkladu v Dánsku či Holandsku s dítkem po silnici (chybí-li výjimečně cyklostezka), každý projíždějící řidič viditelně zpomalí a obloukem se vám vyhne, u nás je takové chování spíše výjimkou. Proto značné procento českých cyklorodičů jezdí raději po cyklostezkách, kam auta nesmí (což je ostatně příjemnější po všech stránkách). Na nákup i na poštu lze samozřejmě velmi ohleduplně jet i po chodníku, ale to už necháme na vás.
V souvislosti se zmíněnou bezpečností je třeba podotknout, že třístopý cyklokočárek je velmi stabilní a převrácení je takřka nemožné. Oproti tomu ovladatelnost kola je o stupínek horší – kolo s kočárkem je pomalejší, línější a do zatáček si musíte více najíždět. Zkrátka to chce trochu praxe! Vzhledem k těmto vlastnostem i k tomu, že nejčastěji bouráme zepředu, je naprosto nezbytné, aby byl cyklokočárek vybaven dobrým brzdným systémem, ideálně i s možností zablokování brzd, což vám umožní bezpečné parkování v kopci.


reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Udobřete se s rodinou, situace by pak díky Marsu měla být příjemná. Změny, které byste udělaly ve svém citovém životě, se vám…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama