reklama

Vaření bez lepku? Jde to!

Co to vlastně znamená – bez lepku? Znamená to vyřadit z jídelníčku jeho zdroje: pšenici, ječmen, žito, většinou i oves, a výrobky z nich – chléb, pečivo, koláče, sušenky. Pozor ale také na potraviny, u nichž by člověk obsah škrobu nepředpokládal, jako jsou jogurty a jiné mléčné výrobky, uzeniny, dochucovadla, instantní výrobky, zmrzliny, ale i cukrovinky!

Existuje několik způsobů, jak přistupovat k bezlepkové dietě: držet se zaběhlého, tedy standardního, stravování a kupovat poměrně drahé suroviny, ze kterých byl lepek odstraněn.
Nebo zvolit jinou cestu a přeorientovat se na přirozeně bezlepkové potraviny: brambory, batáty (sladké brambory), rýže, pohanka, proso (jáhly), kukuřice, quinoa, amarant, maniok (tapioka), všechny luštěniny (fazole, hrách, čočka, cizrna, sója a výrobky z ní), dále všechny ořechy, kokos, jedlé kaštany… Pak je také možné vařit dvojí jídlo. To „normální“ a pak to „dietní“.

Dotyčné dítě ale v takovém případě bude u jídla separované od zbytku rodiny a může to nést nelibě. Nebo můžete vařit stejně, ale to bude pro změnu nespokojený zbytek rodiny, že „musí“ být solidární a jíst „dietně“.

Základem všeho je číst etikety o složení výrobku. Pak se začít vzdělávat v oblasti výživy, googlovat, procházet knihkupectví, sledovat blogy příslušných komunit.
A experimentovat, zkoušet, nevzdávat se. Poučit druhého rodiče, sourozence, prarodiče a postupně je navést směrem, který si sami určíte. Udělejte z toho hru, kdo přijde s novým receptem.

Takže kudy na věc? Co nejvíce omezit pečivo, upřednostnit přirozeně bezlepkové suroviny, hodně doplňovat zeleninou, luštěninami, ořechy, naučit se vařit pohanku a jáhly… Místo knedlíků lze podávat kukuřičnou polentu. Palačinky dělejte z pohankové a kukuřičné mouky, cukroví zkuste péct z mandlové mouky nebo bezmoučné. Navštivte prodejnu zdravé výživy (tam získáte také spoustu dobrých rad i inspiraci) a objevujte novoty: kaštanová mouka, jablečná „mouka“, bezlepkové paštiky z luštěnin – ty se naučte dělat doma.

Kupujte rýžové těstoviny nebo dražší bezlepkové či kukuřičné. Pozor, některé kukuřičné výrobky nezaručují zbytkový obsah lepku, ale to by mělo být uvedeno na obalu. Velice vděčnými surovinami jsou brambory, rýže a luštěniny. Lze z nich připravovat polévky, guláše, nákypy, teplé i studené saláty, kaše a pomazánky. Rýže, jáhly, quinoa, pohanka, kukuřičná polenta i maniok se mohou připravovat jak naslano, tak nasladko. A nezapomeňte na bramborové noky nebo šišky, avšak použijte pohankovou krupici místo pšeničné.

Zapečené slané pokrmy:

Vyberte některé nebo všechny následující suroviny – podle uvážení:

  • základ – brambory na tenké plátky
  • mrkev na tenká kolečka, mražený hrášek, listový špenát
  • orestované houby, kvalitní uzenina ó uvařená čočka/fazole/cizrna
  • smetana na vaření
  • strouhaný sýr/rozšlehané vejce

Naskládejte pevné suroviny ve vrstvách na sebe do zapékací nádoby nebo pekáčku, do smetany vmíchejte vejce, sůl, případně bylinky a vše tím zalijte. Pečte v troubě 40–80 minut na 180 °C (doba pečení závisí na výšce vrstev). Použijte spíše větší nádobu, aby byla vrstva nižší a pečení kratší. Před dopečením můžete posypat strouhaným sýrem a zapéct dozlatova. Brambory lze zaměnit za rýži nebo pohanku. Pak se dovnitř hodí sušená rajčata v oleji, fazole, mražená kukuřice nebo hrášek. Smetanu a vejce vynecháme, vmícháme máslo nebo olej a/nebo strouhaný parmazán. Na horní vrstvu můžeme také nasypat sýr, doba pečení však bude poněkud kratší.

Sladké nákypy:

  • základ – uvařená rýže/ /pohanka/jáhly
  • mléko
  • rozinky, další (ale pozor, nesířené!) sušené ovoce
  • čerstvé ovoce – nastrouhaná jablka, hrušky, použít lze i vypeckované švestky, třešně, višně a další
  • kompotované ovoce – meruňky, broskve, ananas…
  • sekané ořechy všeho druhu – podle možností nebo vašich chutí
  • vejce, nejlépe bio
  • cukr, vanilka, skořice...
  • strouhaný kokos na vysypání formy
  • máslo

Vyberte si suroviny, do vychladlého základu vmíchejte mléko (na 1 hrnek syrové rýže 1 hrnek mléka), ovoce, případně ořechy, žloutky umíchejte s cukrem a vmíchejte do směsi (na 1 hrnek syrové rýže 2 vejce) i se skořicí (1 lžička na 1 hrnek syrové rýže), z bílku ušlehejte sníh a opatrně vmíchejte do směsi. Zapékací nádobu vymažte máslem, vysypte kokosem, směs do ní urovnejte, navrch poklaďte kousky másla a pečte v troubě 40–60 minut na 180 °C. Průběžně zkoušejte špejlí, zda je vajíčko propečené.

Článek vyšel v časopisu Maminka 2/2014

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Jako hospodyně dnes máte dobrý pocit, že se doma může podařit spousta situací dobře, a to jak v citech, tak i kuchyni. Situace také…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama