reklama

(Video) Pitný režim kojenců a batolat

Věděli jste, že malé děti potřebují více tekutin než dospělý člověk? Čím je dítě mladší, tím více vody jeho tělo obsahuje a i látková výměna probíhá rychleji.

U novorozenců tvoří voda až 80 % tělesné hmotnosti, u dospělého je to asi 65 %. Dětská tkáň tak obsahuje mnohem větší množství vody než tkáň dospělého a dítě je nedostatečným přísunem tekutin ohroženo více než dospělý. Voda totiž pomáhá tělo očisťovat, a proto je třeba ji malým dětem podávat pravidelně. Samy nám neumějí říci, že mají žízeň. Dehydratace u dětí přitom může být velmi nebezpečná a může dokonce způsobit poškození organismu.

Dokud jsou děti kojené, dostávají velkou část tekutin od matky, postupně bychom je ale měli učit pít,“zmínila MUDr. Jana Foltinová. Roční dítě potřebuje přibližně 1 000–1 500 ml tekutin; ty dokáže získat částečně ze stravy a částečně je musí doplňovat pitím. Každou hodinu kromě spánku by dítě mělo vypít 30 ml–50ml tekutin, záleží na věku, zátěži a teplotě.

I zde stejně jako u dospělých platí raději průběžně po troškách než najednou a hodně. A mnohem více než u dospělých bychom měli dbát na kvalitu vody. Pro ty nejmenší je k dispozici balená kojenecká voda nebo voda vhodná pro přípravu kojenecké stravy, na kterou se vztahují ta nejpřísnější kritéria ohledně kvality a obsahu látek, i způsobů úpravy.


Míváte pocit, že vaše kojené nebo umělou výživou krmené miminko nutně musí mít žízeň a už už saháte po čaji? Počkejte, nejdříve si poslechněte dětskou lékařku MUDr. Ševčíkovou v reportáži BABY televize. Dozvíte se, že kojené dítě by do půl roku věku nemělo dostávat ani čaj ani ovocné šťávy a dítě krmené umělou výživou by na čajíky mělo zapomenout do čtyř měsíců věku. A to není zdaleka všechno. Pitný režim miminek je docela věda.

Vyskytly se probl�my při přehr�v�n� videa.
Aktualizujte si, pros�m, V�š Adobe Flash Player.


Nejvhodnější složení pitného režimu pro děti v různém věku:

Kojenci

Kojenci jsou na kvalitu vody velice citliví. Proto je pro přípravu kojenecké stravy nezbytné používat pouze balenou vodu označenou jako voda kojenecká, případně voda vhodná pro přípravu kojenecké stravy, která splňuje ty nejpřísnější normy.

Čtěte také: Voda pro vaše miminko – která je ta nejlepší?

A v čem se odlišuje kojenecká voda od vody označené jako Vhodná pro přípravu kojenecké stravy? Zásadní rozdíl je pro výrobce v technologii úpravy, z hlediska kojence je tato voda shodná a musí splňovat stejné limity. Minerální nebo pramenitá voda Vhodná pro přípravu kojenecké stravy totiž může být upravována a někdy dokonce upravena být musí, např. má-li zvýšený obsah železa.

Železo se odstraňuje především z důvodů senzorických a technologických nikoli zdravotních, protože by se sráželo v lahvích a sediment by u spotřebitele budil pochybnosti o nezávadnosti výrobku či ovlivňoval chuť a barvu vody. Kojenecká voda se dál upravovat nesmí, ale může být ozářena ÚV zářením, výrobce ale o tom musí spotřebitele informovat na etiketě.

Děti

Nejvhodnějším zdrojem tekutin pro děti je pramenitá nebo minerální voda nízce mineralizovaná. Naopak zcela nevhodné jsou silný čaj nebo káva. Do pitného režimu se nezapočítávají ani mléčné nápoje.
V dětském věku hrají důležitou úlohu minerální látky a stopové prvky. Některé z nich jsou důležité pro růst kostí a neztrácejí svůj význam, ani když je skelet vyvinutý. Minerální látky a stopové prvky jsou také nutné pro svalovou činnost, činnost enzymů, hormonů nebo správnou funkci nervového systému.

Množství vody, které by děti měly za den vypít, se různí podle věku, ale zejména podle váhy. Obecně se dá říci, že děti potřebují od 1 l do 2 litrů tekutin denně při běžném režimu a teplotě vzduchu kolem 20 C0.

U dětí je obzvláště důležitá pravidelnost, na kterou často zapomínají zejména při hře. Děti musí pít vědomě a systematicky. Nedodržování pitného režimu tam může vést k nepozornosti a neschopnosti se soustředit. Ideálním řešením je vždy dítěti přibalit lahev vody, která ho bude upozorňovat, aby pilo,“ doplňuje MUDr. Foltinová.

A samozřejmě tak, jak budete pečovat o své děťátko, měli byste se i vy zaměřit na svůj příjem tekutin v období důležitém pro vás a vaše dítě – v těhotenství a při kojení.

Těhotenství

Co pít? V těhotenství je zvýšená potřeba minerálů, především vápníku a hořčíku, proto se doporučuje pít kojenecké, pramenité i minerální vody slabě mineralizované nesycené oxidem uhličitým, který může u citlivých lidí vyvolávat dráždění sliznice a pocit nadýmání. Vhodnější jsou vody přírodní než ochucené, neboť ochucené vody jsou většinou slazené a nadměrný přívod cukru v době těhotenství může vést k nežádoucí obezitě. K ochucení jsou vhodné džusy.

Maminky by měly denně vypít nejméně 2,5–3 l tekutin. Nejvhodnější je pro ně neperlivá pramenitá nebo minerální voda mírně mineralizovaná, případně speciální čaje pro kojící matky.

Více informací naleznete na www.pijtezdravouvodu.cz

Čtěte také: Voda pro vaše miminko – která je ta nejlepší?

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Nad svými pudy ale máte přehled, což vás dokáže udržet při práci. Starejte se i o vzhled vašeho domova. Měl by být vždy čistý a útulný.…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama