reklama

Vláknina je v jídelníčku těhotných naprosto nezbytná

Nezastupitelnost vlákniny v jídelníčku je v současnosti každému již notoricky známým faktem. Vláknina působí jako čistič střeva, vytváří ideální prostředí pro růst užitečných symbiotických bakterií a prodlužuje pocit sytosti. To ale není, milé maminky, všechno…

Postupující těhotenství zvyšuje riziko tvorby hemoroidů, křečových žil v místech, kde je sice nikdo neuvidí, o to víc o nich bohužel budete vědět vy. Jednou z příčin vzniku hemoroidů v době těhotenství je rostoucí „fazolka“, tedy spíše pozdější „melounek“ ve vaší děloze. Ten vyvíjí zvláště ke konci těhotenství tlak na okolní tkáně a cévy. Další přitěžující okolností jsou v tomto období častější zácpy, které situaci zhoršují. A právě v takovém okamžiku nastupuje na scénu nenápadný a často vcelku nevzhledný bojovník – vláknina. Samozřejmě, že rozbouřené hormony uklidnit nedokáže, avšak svou práci i tak odvádí spolehlivě. (Nicméně, milé maminky, neděste se, nepotká nás to všechny, velkou roli v uvedených obtížích hraje dědičnost.)

Co všechno umí?

Vlákninu najdeme v potravinách rostlinného původu, živočišné produkty vlákninu neobsahují (nedodá-li ji tam člověk). Vláknina se v našem trávicím traktu nerozkládá, naopak, nabaluje na sebe „zplodiny“ a čistí tak střevo od škodlivých látek a urychluje střevní peristaltiku. Jelikož vláknina váže vodu, zvětšuje během průchodu zažívacím traktem svůj objem – bobtná a navozuje tak pocit sytosti.

Skvělé je, že zároveň napomáhá pozvolnějšímu uvolňování glukózy do krve a je doslova živnou půdou, „úrodným zahradnickým substrátem“, pro tzv. přátelské symbiotické bakterie – označované jako probiotika. Tyto bakteriální kmeny pomáhají ve střevě vytvářet ochrannou bariéru proti nežádoucím patogenům (virům, bakteriím, kvasinkám) – mají tedy přímý vliv na imunitu! Vlákninové zásluhy jsou nepřeberné, výše uvedený výčet je jen základní, avšak i ten bohatě postačí k tomu, abychom si uvědomili, jak moc může konzumace vlákniny přispívat k správnému fungování zažívání během těhotenství.

Nepřežeňte to!

Podobně jako je možné se předávkovat vitamíny a minerály, lze se předávkovat i vlákninou. Nadměrná konzumace na sebe v krátkodobém horizontu upozorní nepříjemným nadýmáním a střevními kolikami. V dlouhodobém horizontu nás nadbytek vlákniny může systematicky připravovat o některé minerály, dlouhodobě přijímané velké dávky totiž zhoršují absorpci některých důležitých látek.

Pokud však vlákninu získáváte výhradně z potravy, je riziko předávkování nízké. Konzumujete-li ale vlákninu navíc, např. ve formě potravinových doplňků, je nutné se striktně držet údajů na příbalovém letáku, a mít na paměti skutečnost, že velké dávky vlákniny snižují účinnost některých léků! (Proto léky užívejte s dostatečným časovým odstupem.) Optimální denní dávka vlákniny se dle mnoha tuzemských i zahraničních odborníků pohybuje okolo 30 g až 35 g.

A závěr?

  1. Vláknina je pro dokonalou kondici zažívacího traktu, potažmo celého organismu, naprosto nezbytná
  1. Váže na sebe ve střevě škodlivé látky (detoxikuje) a zrychluje průchod potravy střevem – má tedy přímý vliv na prevenci zácpy a hemoroidů
  1. V těhotenství (i mimo něj) pomáhá příliš nepřibírat
  1. Pomůže přijatou energii rovnoměrněji rozložit; po bílém rohlíku s medem budeme mít hlad dříve, než po celozrnném
  1. Má své pevné místo v prevenci mnoha civilizačních onemocnění (některé typy rakoviny, dvanácterníkový vřed, cukrovka, žlučové kameny atd.)

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Teď je důležité neupozorňovat na sebe, ale podporovat tým. Se všemi blízkými lidmi se rády pobavíte, určitě ale nepolevíte ve svém…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama