Vše co potřebujete, najdete na obalu - naučte se mu rozumět

Na etiketách potravinářských výrobků musí být povinně uvedena řada informací, kterým bychom při výběru měli věnovat pozornost.

Patří k nim obchodní jméno výrobce nebo dovozce, případně prodávajícího, země původu, druh, skupina nebo podskupina potraviny, údaj o množství výrobku (objem nebo hmotnost, hmotnost pevné potraviny v nálevu). Zásadní je datum použitelnosti „spotřebujte do“. To udává datum, do kterého je třeba potravinu zkonzumovat.
Po datu spotřeby není možné ji prodávat. Používá se pro potraviny s kratší trvanlivostí. „Datum minimální trvanlivosti“ udává datum, do kterého by se měla potravina spotřebovat. Používá se u trvanlivých potravin.

Ty, které mají prošlé DMT, lze uvádět do oběhu, pokud jsou zdravotně nezávadné a pokud jsou jako prošlé označeny a odděleně umístěny. Po uvedeném datu výrobce nezaručuje chuťové a výživové kvality výrobku. Odpovědnost za zdravotní nezávadnost potravin s prošlou dobou minimální trvanlivosti spočívá na prodejci. Dále je také třeba sledovat údaj o způsobu skladování, u potravin podléhajících rychlé zkáze i po otevření obalu, údaj o způsobu použití, o složení potraviny podle použitých surovin a látek přídatných, látek určených k aromatizaci a potravních doplňků.

Jaké suroviny najdeme uvnitř

Složení potraviny se neuvádí v procentním zastoupení jednotlivých složek. Činí se tak pouze u složky, která je zvýrazněna v názvu (například množství ochucující složky v ochucených jogurtech).

Pořadí surovin je sestupné, tedy složka, jíž je nejvíc, stojí na prvním místě. Látky přídatné (barviva, konzervační látky, sladidla a podobně) se buď označí názvem, nebo kódem E. Obal musí uvádět možnosti nepříznivého ovlivnění zdraví lidí, musí obsahovat výčet všech možných alergenů, uvádět, zda je použito sladidlo aspartam (nevhodné pro lidi nemocné fenylketonurií), přítomnost xylitolu (ve vyšším množství působí projímavě), dále také údaj o ošetření potraviny ionizačním zářením či o použití surovin z geneticky modifikovaných organismů.

Označování výživové hodnoty

Může být provedeno dvěma způsoby. První varianta uvádí energetickou hodnotu, obsah bílkovin, sacharidů a tuků. Druhá varianta pracuje s více složkami: zmiňuje energetickou hodnotu, obsah bílkovin, sacharidů, tuků, nasycených mastných kyselin, vlákniny a sodíku. Značení může zahrnovat i škrob, cholesterol, minerální látky a vitaminy (pokud jsou obsaženy v množství vyšším než 15 % denní doporučené dávky). Výživová hodnota se povinně uvádí pouze v případech stanovených vyhláškou (například u kojenecké a dětské výživy).

Jak je to s „éčky“

Všechny látky, které se do potravin přidávají, musí být povolené českou potravinářskou i evropskou legislativou. Jsou určena maximální množství, která se do jednotlivých potravin smějí přidávat. Stanoveny jsou i potraviny, do nichž se žádná éčka přidávat nesmějí, například mléko, mouka a další. Přísná omezení platí pro kojeneckou a dětskou výživu. Pro některá syntetická barviva je zákonem stanoveno, že na obalu musí být upozornění, že mohou způsobovat hyperaktivitu dětí (i když zatím nebyl podán důkaz). Žádné oficiální rozdělení na špatná a dobrá éčka neexistuje. Je to jen a jen na vaší volbě.

Zdravá třináctka

Výživová doporučení Společnosti pro výživu a Fóra zdravé výživy se řídí heslem: Nejsou nezdravé potraviny, ale nezdravá jsou jejich množství.

  1. Udržujte si přiměřenou stálou tělesnou hmotnost (BMI 18,5–25,0) a obvod pasu pod 94 centimetrů u mužů a pod 80 centimetrů u žen.
  2. Denně se pohybujte 30 minut rychlou chůzí nebo cvičte.
  3. Jezte pestrou stravu ve 4–5 dávkách, nevynechávejte snídani.
  4. Konzumujte dostatečné množství zeleniny (syrové i vařené) a ovoce. Alespoň 500 g denně (víc zeleniny), občas i menší množství ořechů.
  5. Jezte obiloviny (tmavý chléb, celozrnné pečivo, těstoviny, rýži).
  6. Zařazujte denně mléko a mléčné výrobky, zejména zakysané. Vybírejte přednostně polotučné a nízkotučné varianty.
  7. Omezte příjem tuku (tučné maso, tučné masné a mléčné výrobky, chipsy, čokoláda, pomazánky na chléb).
  8. Snižujte příjem cukrů.
  9. Předcházejte nákazám a otravám z potravin správným zacházením (nákup, uskladnění tepelné zpracování).

vNezapomínejte na pitný režim (min. 1,5 l denně).

  1. Omezte sůl (i slané potraviny).
  2. Pokud pijete alkohol, nepřekračujte denní dávku 20 g (to je přibližně 200 ml vína, 0,5 l piva nebo 50 ml lihoviny).

Značení potravin má v Česku dlouhou tradici

- „Czech Made“ téměř 20 let upozorňuje spotřebitele na kvalitní služby, produkty a potraviny. Odborná komise vybírá ty, které se prodávají alespoň tři roky, odpovídají ekologickým požadavkům a ostatní produkty převyšují kvalitou.

- „Klasa“ je značka, kterou od roku 2003 uděluje ministerstvo zemědělství a měla by znamenat nejkvalitnější potravinářské a zemědělské výrobky českých a moravských výrobců.

- Označení„Regionální potravina“uděluje také ministerstvo zemědělství. Cílem je zvýšit spotřebitelské povědomí o potravinách z jednotlivých krajů České republiky. Tím se podporuje prodej čerstvých potravin, které mají většinou lepší chuť i cennější nutriční vlastnosti. Suroviny pro výrobu potraviny by měly alespoň ze 70 % pocházet z daného regionu.

- Značku „Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR“ uděluje PK ČR. Je to jedna z nejmladších značek. Nesleduje kvalitu potravin, hlavní kritérium je místo výroby produktu.

- Značku „Vím, co jím“ uděluje společnost Vím, co jím a piju. Tento program vychází z mezinárodní iniciativy Choices, jejímž cílem je upozornit spotřebitele na nutričně vyváženou potravinu. Výrobek musí splnit kritéria v kategoriích: transmastné kyseliny, nasycené mastné tuky, cukry, sodík, energie a vláknina.

- Zeleně pruhované logo a hvězdičkový list v zeleném poli garantují splnění podmínek ekologického zemědělství a biopotravin.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Doma se umíte kvalitně postarat o práci strojů a krášlení vaší zahrady. Později už však máte chuť víc se bavit, jak naznačuje postavení…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci