Dostatek mléčných výrobků vám zajistí úbytek kil

Krabičková, Atkinsova, tukožroutská … Ano, všechna tahle slova mohou označovat určitý druh diety. Už jste ale slyšeli o té, kdy se k hubnutí a udržení váhy využívají mléčné výrobky?

Mléko a mléčné výrobky obsahují řadu bioaktivních látek, které ovlivňují:
• tvorba tuků
• štěpení triacylglycerolů za uvolnění mastných kyselin a glycerolu
• spalování tuků za účelem uvolnění energie

Zázračné syrovátkové proteiny

„Mléčné výrobky a mléčné komponenty mají také významný vliv na příjem potravy. Zvyšují subjektivní pocit sytosti a stimulují mechanismy, které signalizují nasycení a sytost. Jedná se především o syrovátkové bílkoviny,“ vysvětluje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

Aminokyseliny a jejich význam

Další důležitou složkou mléka jsou větvené aminokyseliny (AMK). „Bílkoviny mléka obsahují vysoké procento - zhruba 26 % - rozvětvených AMK,“pokračuje dietoložka. „Větvené AMK hrají klíčovou roli v ovlivnění tvorby svalových bílkovin. Díky této vlastnosti nedochází při redukční dietě o vyšším obsahu mléčných bílkovin k tak výraznému úbytku aktivní svalové hmoty.“

Chvála vápníku

Během hubnutí je značná pozornost zaměřena na úlohu vápníku. „Řada studií potvrdila významný vztah mezi zvýšeným příjmem vápníku (nebo spotřebou mléčných produktů) a redukcí tělesné hmotnosti. Studie také vysvětlují vztah mezi příjmem vápníku (a mléčných výrobků) a nižším výskytem metabolického syndromu u žen středního a pozdního věku,“objasňuje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. „Výsledky ukazují, že nejúčinnější je vápník z mléčných výrobků.“

Mechanismus působení vápníku

Vyšší příjem vápníku v dietě ovlivňuje tělesnou hmotnost několika mechanismy. Jedním z nich je snížení tvorby tuků a podpora jejich spalování, zvýšení energetického výdeje a snížení množství tukových buněk. Další cestou působení vápníku je zvýšení vylučování tuků stolicí.

Výsledky výzkumů – více mléčných výrobků, více kil dole

Novější bádání ukazují, že lidé mají v zažívacím traktu receptory citlivé pro vápník, což může přispívat k regulaci příjmu potravy. „Nedostatečný příjem vápníku v průběhu redukčního režimu může spouštět pocity hladu a narušit tak dlouhodobé dodržování redukční diety.“

Význam dostatečného příjmu vápníku v rámci redukční diety byl potvrzen i ve dvou studiích prováděných v Endokrinologickém ústavu.
„Ve studii u 208 obézních jedinců jsme na základě posouzení jídelníčků na začátku a na konci redukčního programu zjistili, že ti pacienti, kteří snížili při hubnutí příjem vápníku a bílkovin nejméně, hubnuli nejvíce,“seznamuje nás upozorňuje dietoložka.

Jiného výzkumu se zúčastnil soubor 67 žen. „Bylo zjištěno, že dostatečný příjem vápníku při redukční dietě napomáhá šetření aktivní svalové hmoty a je spojen s menším pocitem hladu,“prokazuje odbornice pozitivní účinky vápníku (mléčných výrobků) během redukčního programu. Více informací najdete na bileplus.cz.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Jste plné nálady, která je otevřená koketování, ale doma s tím asi příliš nevydržíte. Dnes vám to bude vyčítat i matka, o partnerovi…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci