Upečte dětem na dovolenou zdravé a vydatné KRUSLI

Ovesné vločky jsou levnou a zdravou potravinou, a dokonce ani v BIO kvalitě vás jejich cena nijak neomráčí. Z vloček bohatých na prospěšnou vlákninu lze vykouzlit řadu zdravých a při troše zručnosti i chutných pokrmů. Jedním z nich jsou i křupavé zapečené vločky. Jejich příprava je jednoduchá a kvalita i výběr dalších ingrediencí záleží jen na vaší chuti.

Klasické obilné vločky patří mezi tzv. celozrnné potraviny, lisují z celého obilného zrna, nejčastěji ovesného. A právě ovesné vločky patří k těm nejhodnotnějším; obsahují nejen sacharidy, ale na obilniny překvapivě vysoké procento kvalitních bílkovin. I obsažené tuky nás příjemně překvapí podílem prospěšných nenasycených mastných kyselin. Potěší i obsah železa, zinku, draslík, hořčíku, manganu, vápníku, vitamínů řady B, vitaminu E a lecitinu. Významná je též přítomnost rozpustné i nerozpustné vlákniny, zejména v posledních letech populárních beta-glukanů. Ty pozitivně ovlivňují imunitu, působí podpůrně při snižování cholesterolu a napomáhají udržet optimální hladinu cukru v krvi. Za připomenutí stojí i fakt, že hojně zastoupená vláknina je skvělým prebiotikem – živnou půdou pro přátelské bakterie – probiotika.

Klasické, jemné nebo extra jemné?

V současnosti jsou na trhu vedle klasických vloček i praktické jemné vločky, ty vzhledem ke své velikosti rychleji měknou v tekutině. Aby vznikly jemné vločky, musí se zrno před válcováním nařezat. Nejmenší instantní extra jemné vločky se pak vyrábí z ovesné mouky. Pro přípravu krusli doporučujeme směs jemných a klasických ovesných vloček. Lze použít i vločky s klíčky.

Všeho moc škodí?

Asi jste slyšeli, že vločky obsahují podobně jako špenát či rebarbora jistou látku (kyselinu šťavelovou), která může blokovat vstřebávání vápníku. Množství této kyseliny je však oproti špenátu či reveni menší, a aby vám vločky z tohoto pohledu nějak uškodily, museli byste jich jít každý den opravdu velké dávky. Ostatně i jejich obvyklé servírování s mlékem, jogurtem či podmáslím má svou logiku, neboť mléčné výrobky zmíněná negativa eliminují. Koneckonců i špenát se připravuje se smetanou a rebarborový kláč s tvarohem.

Od slov k činům aneb pečeme KRUSLI!

Nebudeme vám zastírat, že KRUSLI je kaloricky vcelku vydatné, nicméně po takovéto snídaní jsou děti i dospělí sytí a plní energie až do oběda. O postupné uvolňování energie (cukru do krevního řečiště) se postará velké množství vlákniny z vloček i ovoce. Avšak jde o snídani (svačinu) zdravou, domácí z kvalitních vámi vybraných surovin. Nvíc pomněrně trvanlivou. Vyhrňte tedy rukávy, jde se na to!

Potřebujeme: 500 g ovesných vloček (250 g jemných, 250 g klasických), 1 salko (zdravější alternativou je obilná sladěnka (stačí cca. 2–3dcl), sušené ovoce, oříšky či semínka přidáme dle rodinných chutí

Pracovní postup:Do teflonového pekáče (nepřipaluje se, dobře se myje!) vsypeme vločky, polijeme salkem (nemusíme dávat celou plechovku, 1/3 lze nastavit mlékem či vodou) nebo sladěnkou a rukama smícháme, pečlivě promněme. Pokud se vám zdá směs hodně suchá můžete ji pokropit 2 – 3 lžícemi vody. Vločky pak vložíme do středně vyhřáté trouby a za velmi častého promíchávání pečeme cca. 25 – 35 min. Po 20 min. pečení přidáváme ořechy, mandle dle chuti, ke konci pečení semínka. Obojí pak bude delikátně křupavé. Pokrájené sušené ovoce dáme až do upečeného výrobku. Pokud bude směs i po 35 min. lepivé konzistence, neděste se. Krusli vychladne a „zaschne“. Jen jej nezapomínejte promíchávat!
V obchodech i některých kuchařkách najdete zapečené vločky pod názvem „granola“.


Další recepty z vybraných ingrediencí můžete nyní vyhledávat pomocí katalogu potravin!

Přihlásit se

AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Kolegové z práce na vás mohou oči nechat, vypadáte skvěle. Psychicky jste v pohodě, takže si můžete dovolit rozvíjet svoji ženskost.…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci