Waldorfská pedagogika

V jednom z minulých článků jsme Vám představili lesní školku. Pokud Vás tato novinka nezaujala, ale přesto stále hledáte pro své dítko nějakou alternativu ke klasické školce, možná Vás zaujme ta waldorfská.

První taková škola byla založena 1919 v Německu. Jejich postupné rozšiřování bylo zastaveno za dob nacistické vlády a ve východní Evropě zas za moci komunistů. U nás se waldorfská pedagogika začala šířit až po roce 1989.

V současnosti můžeme najít v České republice více než dvacet mateřských škol, přes deset základních, čtyři střední a jedna speciální. Pokud tedy bydlíte v Ostravě nebo v Praze, může Vaše dítě chodit do waldorfských školních zařízení od školky až po maturitu.

Čtěte také: Kdy je ten pravý čas dát dítě do školky?

V čem je waldorfské školství jiné než to klasické? V rámci waldorfské pedagogiky má učitel důležitější roli, než je tomu v běžných školkách a školách. Základní myšlenkou je, aby učitel představoval pro děti jakýsi vzor, ze kterého budou moci čerpat jak morální hodnoty, tak vědomosti.

V těchto školách se klade důraz na to, aby jeden učitel byl třídním jedné třídy nejlépe po celou dobu jejich studia a učil i většinu jejich předmětů. Zároveň by měli být učitelé neustále proškolováni, aby jejich znalosti pokryly všechny hlavní předměty.

Ve waldorfských školkách i školách se zaměřují na umělecký, morální a duchovní rozvoj dětí a kladou velký důraz na různé formy umění a praktické předměty, jako je například zeměměřičství nebo vaření. Učitelé se snaží poskytnout dětem co nejširší základnu vědomostí a dovedností, ze kterých pak budou moci čerpat a rozvíjet se v těch oblastech, ve kterých objeví svůj potenciál. Až do deváté třídy však mají všechny předměty stejné, aby měl každý možnost vše vyzkoušet. Vyšívání se tedy věnují i chlapci a děvčata též navštěvují řezbářské dílny.

Waldorfská pedagogika se hodně věnuje tématům ročních období a různých svátků. Tuto snahu můžete pozorovat jak v mateřských školkách, kdy děti na podzim vyrábějí zvířátka z kaštanů, na konci církevního roku tvoří adventní kalendáře a před Velikonocemi barví vajíčka. Na základní škole je to obdobné, samozřejmě uzpůsobené věku dětí. Pokud vejdete do Waldorfské školy, na první pohled poznáte, že je zde něco jinak. Uvidíte spousty vystavených výrobků z přírodních materiálů, stejně jako hračky jsou jsou většinou dřevěné a jiné než v klasických školkách.

Další důležitou složkou této pedagogiky je zaměření se na vývojový stupeň dětí. Učitelé jsou proškoleni v tom, jakou mají mentální kapacitu děti dané věkové skupiny, pro jaké hry jsou uzpůsobena jejich těla a jaké myšlenkové operace jsou v daném věku schopny zvládnout. Tomu se pak snaží vyučování přizpůsobit.

Ve školkách i školách tohoto typu se klade velký důraz na kolektiv. Je zda snaha o rozšíření skupinových úloh, aby se posílila skupinová příslušnost a zároveň oslabila rivalita mezi žáky, která je zde považována za nežádoucí. Do aktivit školek i škol jsou také mnohem více zapojováni rodiče. To se projevuje jak častějšími třídními schůzkami, tak množstvím akcí, ke kterým jsou rodiče s dětmi zváni. Na třídních schůzkách mají rodiče možnost diskutovat a ovlivňovat probíranou látku i například nabídku volitelných předmětů.

Myslím si, že návštěva waldorfské školky může být pro dítě obohacující. Pokud se rozhodnete dát dítko na střední nebo základní školu, je potřeba si to hodně rozmyslet. Naučí se spoustu věcí, se kterými se v klasické škole nesetká, je ovšem otázkou, jak bude probíhat přechod waldorfské školy na klasickou střední nebo vysokou.

Pokud máte s waldorfskou pedagogikou zkušenosti, budeme rádi, když se s námi podělíte.

Čtěte také: Kdy je ten pravý čas dát dítě do školky?

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Saturn vás při vašich snahách vede k sebekontrole, dejte si pozor při náročných sportech, které si rády užíváte ve vodě, umíte…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci