Maminka.czPeníze a kariéra

Za zkaženou dovolenou můžete chtít odškodné! Jak o něj zažádat?

Alžběta Běličová 22.  7.  2014
Za zkaženou dovolenou můžete chtít odškodné! Jak o něj zažádat?
Dlouho jste se těšila na vysněnou letní dovolenou, kterou jste chtěla příjemně strávit se svými nejbližšími. Jenže místo ráje na zemi následoval nepříjemný šok – špinavý pokoj, hluk v nočních hodinách, stále stejná strava a pláž dostupná jedině autobusem. Co s tím?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Podle nového občanského zákoníku máte nárok na to, aby vám byly poskytnuty přesně takové služby, jaké jsou uvedeny ve smlouvě o zájezdu a nabídce v katalogu či na internetových stránkách pořadatele zájezdu. Pokud jste tedy vybrala krásně zařízený čtyřhvězdičkový hotel přímo na pláži, který má být ideálním místem pro rodinnou dovolenou, realita tomu musí odpovídat. „V opačném případě máte právo zájezd reklamovat a žádat slevu, která se obvykle pohybuje od 5 do 50 % z ceny zájezdu v závislosti na závažnosti nedostatků,“ uvádí Petr Novák, právník z www.vasenaroky.cz.

Co vše můžete reklamovat

  • Jiný než slíbený hotel
  • Jiné umístění hotelu
  • Jiný druh nebo úroveň ubytování
  • Pokoj bez výhledu na moře, pokud byl předem přislíben
  • Pokoj bez balkonu nebo klimatizace, pokud byly tyto nadstandardy dohodnuté
  • Nefunkční toaletu a další vybavení
  • Nedostatečný úklid
  • Plíseň či hmyz na pokoji
  • Hluk během dne i noci
  • Zápach
  • Jednotvárnou či zkaženou stravu
  • Špinavou pláž nebo špinavý bazén
  • Chybějící lehátka a slunečníky
  • Chybějící, ale avizované hlídání dětí

Nápravu můžete zjednat sama

Vady zájezdu řešte přímo na místě s delegátem cestovní kanceláře. Pokud navzdory vašim stížnostem nedojde k odstranění závad, můžete nápravu zjednat sama a následně žádat náhradu účelně vynaložených nákladů po cestovní kanceláři. Konkrétně to znamená, že se můžete přestěhovat do jiného hotelu odpovídající úrovně, sama si zajistit potřebné a následně požadovat kompenzaci nákladů.

Důkazy jsou základ

Abyste dovolenou po svém návratu mohla úspěšně reklamovat, musíte si již v jejím průběhu pořídit důkazy, jimiž nedostatky prokážete. Sepište proto s delegátem protokol o vadách zájezdu a nechte si ho od něj i podepsat. Všechny nedostatky si vyfoťte, např. plíseň v koupelně, špinavé stoly v jídelně nebo popraskané dlaždice u bazénu. Hluk nebo zápach samozřejmě vyfotit nejde, v těchto případech si proto promluvte s ostatními hotelovými hosty a vezměte si na ně případně i kontakt, abyste je v případě potřeby mohla využít jako důležité svědky.

Pozor na měsíční lhůtu

Po návratu z dovolené je zájezd potřeba písemně reklamovat u cestovní kanceláře. Protokol sepsaný s delegátem zájezdu totiž ještě není samotnou reklamací, ale pouhým důkazem. Jeho kopii proto společně s fotografiemi nebo výpověďmi svědků přiložte k reklamaci. Tu musíte nově uplatnit již do 1 měsíce od skončení zájezdu. Cestovní kancelář následně musí do 30 dnů vaši reklamaci vyřídit a informovat vás o jejím výsledku. „Bohužel klientům obvykle nabízejí směšně nízké, pokud vůbec nějaké odškodnění. V takovém případě doporučuji obrátit se na právníka nebo specializovanou společnost. Pokud ani po jejich výzvě nebude cestovní kancelář vstřícnější, nezbývá než na ni podat žalobu,“ vysvětluje právník.

Odškodnění za újmu

Kromě finanční kompenzace plynoucí z reklamace zájezdu můžete nově žádat také odškodnění za újmu za narušení dovolené, někdy nazývanou jako náhradu za zkaženou dovolenou. „V českém právu se jedná o zcela nový institut, který má poškozeným nahradit nemajetkovou újmu, která je spojená zejména s pocitem zklamání a stresem vyvolaným danými komplikacemi. Díky tomu můžete za zkaženou dovolenou ve vyhrocených případech získat dokonce vyšší odškodnění, než jaká byla původní cena zájezdu,“ uzavírá optimisticky Novák. Pokažená dovolená je tedy nepříjemnou záležitostí, ale náprava je možná.

(Článek vyšel v časopise Maminka 7/2014)

Témata: Časopis Maminka, Peníze a kariéra, NEJ, Cestovní kancelář, Jak, Muž, Hotelový host, Zaza, Cena zájezdů, Dov, Finanční kompenzace, Reklamace, Plíseň