Zatočte s těhotenskou nespavostí

I když je těhotenství pro většinu nastávajících maminek obdobím plným radosti a očekávání, někdy je doprovázeno poruchami spánku, a to i u žen, které s ním dříve neměly žádné problémy. Co dělat, abyste se aspoň trochu vyspala?

Z průzkumů vyplývá, že zhruba tři čtvrtiny žen mají během gravidity nějakým způsobem zhoršený spánek. Není divu, protože hormonální změny a zvětšující se bříško ke klidné noci moc nepřidají. Mnoho nastávajících maminek přitom pociťuje větší únavu a větší potřebu spánku (především v prvním a třetím trimestru). Částečně za to mohou stoupající hladiny progesteronu, které způsobují větší ospalost během dne, a částečně i větší fyzická námaha, kdy se tělo musí vyrovnat s převratnými změnami. Navíc jedním z typických jevů doprovázejících graviditu je potřeba častějšího močení.

A jistě nám dáte za pravdu, že když musíte během noci několikrát navštívit toaletu, váš spánek je přerušovaný, a to není nic příjemného. Jakmile se k tomu přidají ještě nevolnosti nebo třeba pálení žáhy, máte zaděláno na problém s nespavostí.
Hormonální změny mohou mít také inhibiční účinek na svaly, což může mít za následek chrápání. Některé úzkostnější ženy navíc trápí myšlenky a obavy, jak to všechno zvládnou, jaký bude porod, jestli bude dítě v pořádku atd. Výsledkem pak může být řada probdělých nocí a následná únava během dne.

Tipy jak se vyspat i v těhotenství

  • Proti nespavosti někomu pomáhá večerní procházka, uklidňující četba před spaním, poslech tiché hudby, mírné relaxační cviky, případně teplá koupel.
  • Zkusit můžete další polštář, kterým se podložíte. Pokud spíte na boku, dejte si ho pod horní část stehna. Nenahraditelným pomocníkem jsou velké kojicí polštáře, na které většina těhotných žen nedá dopustit a používá je i později.
  • Ložnici před ulehnutím důkladně vyvětrejte, aby v ní byl chladnější čerstvý vzduch, dobré jsou i zvlhčovače vzduchu.
  • Večer už moc nepijte, především ne silný černý čaj, kávu a další nápoje s kofeinem. Nejezte těžko stravitelná jídla a před spaním zkuste vypít sklenici teplého mléka.
  • Pokud vás trápí pálení žáhy, podložte si pod záda víc polštářů, abyste spala vpolosedě. Vyzkoušet můžete také žaludeční čaj, kdy smícháte 1 díl květů heřmánku, 1 díl meduňky, 1 díl máty. Čaj si připravíte jednoduše: 1 čajovou lžičku směsi přelijte 2 dl vroucí vody a nechte 10 minut vyluhovat. Poté přeceďte a popíjejte před jídlem. Někomu na pálení žáhy pomáhá sníst pár mandlí nebo sušené kustovnice čínské (goji). Vyvarujte se kávy, čokolády, rajčat (kečupu) a tučných jídel.
  • Přepadne-li vás únava přes den (a nejste zrovna v práci), klidně se natáhněte a trochu si pospěte. Pouhých 20 minut spánku vás osvěží a zlepší vám náladu.
  • Jestliže vás ze spánku budí křeče v nohou, bolavý sval si dlouze promasírujte. Natáhněte nohu a tlačte patu dolů, prsty přitahujte vzhůru. Příčinou křečí může být nedostatek hořčíku, proto tento problém pro jistotu sdělte svému lékaři.
  • Pokud jste dlouho odkládala nákup nových matrací, je možná vhodný čas na změnu. Přece jen spánek v jiném stavu je důležitý a bude důležitý i po narození dítěte. Vsaďte proto na kvalitu.

Najděte si příjemnou polohu

Na začátku těhotenství ještě můžete ležet v jakékoli poloze, se zvětšujícím se bříškem to však začíná být stále namáhavější.
Abyste se lépe vyspala, doporučuje se ležet na levém boku, s jednou nohou položenou křížem přes druhou a polštářem mezi nimi. Navíc si můžete podložit ještě záda, abyste se nepřekulila. A proč je právě tato poloha ta „správná“? Děloha s miminkem leží v naprosté většině případů v pravé polovině břicha, vpravo také vede hlavní céva odvádějící krev z dolní poloviny těla (tzv. dolní dutá žíla).

Jestliže ležíte na pravém boku nebo více na zádech, může (ale nemusí) dojít k útlaku této žíly. Pokud k němu dojde, odtok krve z placenty je zpomalen a plod na to reflexně reaguje snížením tepové frekvence. Ovšem na levém boku se děloha odkloní od této cévy a průtok krve je v pořádku. Když je tok krve útlakem žíly zpomalen, sníží se také žilní návrat k srdci matky, což následně vede ke sníženému srdečnímu výdeji do cévního oběhu matky a také mozku. Následkem toho některé těhotné ženy, které leží na pravém boku nebo na zádech, se musejí přetočit a změnit polohu, protože se jim „nedokrvuje“ mozek a dělá se jim nevolno. Ale pokud je vám dobře i na zádech, zřejmě k útlaku cévy nedochází, a proto není nutné měnit polohu.

Spánek podle trimestrů

Ačkoli je každá žena jiná, má spánek těhotných podobné rysy. První trimestr je většinou provázen častější únavou a vyšší potřebou spánku. Větší ospalost obvykle ke konci 3. měsíce mizí. Naopak u některých žen (i když je to vzácnější) je první trimestr obdobím neklidných nocí.

Začátek druhého trimestru představuje zklidnění ve všech oblastech, nevolnosti a úzkosti mizí a ženám se lépe spí. Od 5. nebo 6. měsíce „období klidu“ končí. Vzhledem ke zvětšujícímu se bříšku se obtížněji hledá pohodlná poloha, mnoho žen trápí křeče, bolesti zad, pálení žáhy nebo třeba syndrom neklidných nohou. Samozřejmostí jsou i častější návštěvy toalety. Všechny tyto okolnosti přispívají k probdělým nocím, proto se doporučuje odpočívat více během dne, když je to možné.

(Článek vyšel v časopise Maminka 6/2014)

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se

AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Den docela vibruje přijatelnými energiemi, jinak byste všechno skrze Pluto dělaly dlouho a s problémy. Přitom vašemu rozumu a logickým…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci