Znamená těhotenství konec sportování?

Musíte být nezbytně devět měsíců bez své oblíbené hry, posilování či kardia, nebo je to celé jinak? Dozvíte se na následujících řádcích.

Pohyb, sport, posílení. To jsou základní činnosti, jimž se můžete samy věnovat pro zlepšení fyzické i psychické kondice, posílení zdraví i napravení kosmetických nedostatků. Těhotenství samozřejmě výrazně změní váš metabolismus, hladinu hormonů v krvi i nároky na stravování. Co na to vaše tělo a co s ním způsobí výraznější fyzická aktivita?

Se sportem nepřestávejte

Pokud jste navyklé na nějakou pravidelnou sportovní aktivitu, není vůbec důvod ji během těhotenství nějak radikálně utnout. To bez podmínky platí především pro období prvního trimestru, kdy vás váš plod uvnitř prakticky vůbec fyzicky neomezuje. V pozdějších fázích se vám samozřejmě snižuje pohyblivost i flexibilita s narůstajícím bříškem.

Jiné je to u závodních a profesionálních sportovkyň. Tam samozřejmě hraje roli míra a intenzita tréninku, která je logicky vyšší jak u rekreačních cvičenek. Ovšem ani ty nemusí vypadnout zcela z tréninku, jen je třeba jej přizpůsobit novým okolnostem, s nimiž poradí odborník. U ostatních není konzultace s doktorem nutná, pokud není těhotenství nějak vysoce rizikové.

Cvičení pomáhá

Nejenže sport během těhotenství neškodí, on dokonce i pomáhá. Jestliže tedy v normálním stavu moc necvičíte, pak byste během důležitých devíti měsíců měly naopak své tělo trochu rozpohybovat. Dá se tak účinně zbavit problémů a bolestí, které s sebou těhotenství nese, tak i usnadnit samotný porod, který je sám o sobě fyzicky velice namáhavý.

Výrazným jevem provázející těhotenství je nabírání hmotnosti. Navíc váha není symetricky rozprostřena do celého těla, ale koncentruje se právě v oblasti břicha. Je to, jako byste nosila několika kilogramový batoh vepředu pod prsy. Dostávají tak zabrat především záda, jejichž bolestí trpí velké procento budoucích maminek. Právě jejich trénink je velice užitečný i potřebný a působí jako prevence bolesti kříže a beder.

Další oblast, kterou je vhodné trénovat, je kardiovaskulární systém. Posílení srdce a prokrvování je základ k jakémukoli zdravému způsobu života. Během očekávání potomka, kdy dochází k značným fyziologickým náporům na organismus, je pak zdravý kardiovaskulární systém potřeba o to více. Společně s tím navíc pomocí aerobních aktivity prokysličíte krev a zlepšíte i svou dýchací soustavu.

Čtěte také: Sportem ke zdraví a inteligenci?

Vhodné druhy sportů

Jak již bylo řečeno, v prvním trimestru není problém dělat prakticky jakýkoli sport. Potom už se to začíná trochu komplikovat. Vyhnout byste se měly především silově náročným i bojovým sportům a také těm, při nichž hrozí zvýšené riziko nějakého zranění, pádu i otřesu. Z toho důvodu se zejména v třetím trimestru nedoporučuje dělat cokoli, při čem se běhá. To se týká i poskakování v podobě aerobiku.

Jako zcela nevhodné, a to i od raných fází těhotenství, lze označit extrémně vysilující a silové sporty. Pokud se zabýváte vzpíráním, kulturistikou apod., nezbude vám nic jiného, než si dát volnější tréninky. Sporty těžké na koordinaci, při nichž hrozí pád a úraz, je třeba na čas pustit k vodě. Tím je myšleno i bruslení, lyžování, gymnastika atd.

Taková cyklistika může být dobrou náhražkou. Ovšem jen do doby než začnete ztrácet kvůli velkému břichu rovnováhu na kole. V pokročilých měsících těhotenství jsou vhodné různé druhy posilování (ale bez větší zátěže), nejrůznější meditačně-strečinkové aktivity typu jógy, tai-či apod., nebo klasické cvičení s fitballem, tedy tím velkým nafukovacím míčem. Ale i obyčejná procházka postačí.

Hlavně to nepřehnat

I mimo rizikové sporty je třeba dbát několika doporučení, abyste sebe či své dítě neohrozily. Všeho s mírou. To je heslo, kterého byste se měly držet. Cvičení má posilovat, nikoli vyčerpat organismus. Pozor si musíte dát i na tělesnou teplotu, která by se neměla dostat na úroveň horečky, což se při pořádném tréninku může stát velice lehce.

Jakkoli je to pro všechny pokročilé sportovce a cvičence samozřejmostí, zejména v těhotenství byste si měly dávat pozor na správné dýchání během cvičení. V posilovně známé – při tlačení výdech, při povolení nádech – musíte nezbytně dodržovat. Zvýšený tlak uvnitř břicha v důsledku cvičení se zadrženým dechem způsobuje horší okysličení a prokrvení plodu.

Trénujte, cvičte a sportujte! Dodržujte přitom správné techniky, nepřetěžujte se a dbejte o svoji osobní bezpečnost. Dávejte na sebe pozor za dva a vaše těhotenství i porod budou v pořádku a vy ve výborné fyzické kondici, která se vám hodí, až budete následně shazovat přebytečná kila.

Čtěte také: Sportem ke zdraví a inteligenci?

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Jako asistentky, sociální pracovnice nebo recepční se uplatníte kvalitně. Díky Jupiteru máte totiž smysl pro zdvořilé chování a…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci