Maminka.czDěti

Ztrácí děti zručnost? Místo tkaniček „sucháč“, místo knoflíků zipy

Martina Machová 19.  2.  2018
„Co má dítě pochopit, musí nejdřív uchopit! Pouhým vysvětlováním se děti nic nenaučí,“ říká Katka Horáková, učitelka z mateřinky s třicetiletou praxí.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

„Naprosto běžně vídám, že si i šestileté dítě neumí zapnout knoflík na kalhotách nebo s ním zuřivě zápasí i několik minut, dokonce už i zipy bývají problém a o tkaničkách na botách ani nemluvím. Ne že by se kvůli takovým prkotinám zbořil svět, to si pochopitelně nemyslím, tyto drobnosti však velmi názorně ukazují, kterým směrem se ubírá dětská zručnost a snad i jemná motorika,“ říká učitelka z mateřské školky Katka Horáková, která v mateřince učí už třicet let.

A dále vysvětluje, že je pro ni na jednu stranu pochopitelné, že rodiče chtějí svým dětem pobyt ve školce a škole ulehčit a pomoci jim k samostatnosti, a tak jim raději pořizují například boty bez tkaniček a oblečení bez knoflíků apod. Jenže ne každý dobrý úmysl má pozitivní efekt do budoucna.

„Nežehrám na staré dobré časy a dokonce si myslím, že dnešní děti jsou skvělé! Mají často neuvěřitelné vědomosti a rozhled, umí se ozvat a bývají i zdravě sebevědomé, ale bohužel musím otevřeně říci, že předešlá generace je strčila ve zručnosti i v obratnosti do kapsy. Myslím, že to jednou možná bude problém,“ vysvětluje Horáková.

Zápisy do 1. třídy se blíží. Místo počítání trénujte samostatnost a sociální návyky

5 jednoduchých tipů, jak dětem pomoci rozvíjet zručnost

  • Dejte dětem prostor pro „volnou hru“, kdy jim hraní nebudete nijak organizovat. Možná se chvíli budou nudit a „zlobit“ – ale vydržte! Pakliže jim nezapnete televizi nebo nepodáte tablet, časem se naučí zabavit se samy, kreativně tvořit, vyrábět bez návodů a neustálého servisu dospělého za zády.
  • Nechte děti hrát venku, ideálně v přírodě. Příroda poskytuje úžasný prostor a spoustu různorodého materiálu k tomu, aby děti zapojily ruce a fantazii. Hry v přírodě nutí k improvizaci i k neobvyklému použití různých předmětů, hra v přírodě rozvíjí nejen zručnost, ale i představivost a obratnost. Děti jsou navíc na vzduchu, otužují se a trénují imunitu. A hlavně – v přírodě nejsou televize, tablet, mobil apod.
  • Jakákoliv činnost, která dítěti „zaměstná ruce“, je skvělá! Ať již jde o domácí práce, jako jsou kupříkladu krájení měkkého ovoce, loupání zeleniny, skládání ponožek nebo třeba i štípání třísek malou sekerkou. Skvělé je pochopitelně i „obyčejné“ modelování z plastelíny, kreslení, stříhání a klidně i zatloukání hřebíku do prkénka.
  • Neulehčujme dětem činnosti, které zvládnou samy – v konečném důsledku jim tím vůbec neprospějete. Nic se skutečně nenaučí, nebudou umět překonávat překážky, a vezmete jim tak příležitost budovat důvěru v sebe sama!
  • „Co má dítě pochopit, musí nejdřív uchopit!“ říká Katka Horáková a dodává, že ruční práce bývají mimo jiné i praktickým prostředkem k tomu, že dítě pochopí souvislosti, které pouhým sledováním druhých pochopit prostě nelze.

VIDEO: Jak si zavázat tkaničky během jedné vteřiny? Naučíme vás to

Zápisy do prvních tříd se blíží. Kdy proběhnou, co by měl předškolák umět a jak ho připravit?
VIDEO: Podívejte se na skvělý trik, jak naučit děti zavazovat tkaničky
Vývoj řeči aneb jak rozmluvit vaše dítě? Pomůžou knížky i říkanky
Témata: Děti, Předškolák, Předmět, Dnešní dítě, Vědomost, Představivost, Hřebík, Učitelka, Knoflík, Volná hra, Štípa, Zip, Skvělý trik, Úžasný prostor, Příroda, Suchá, Domácí práce, Pozitivní efekt, Štípání, Skládání, Šestileté dítě, Zručnost, Obratnost, Jemná motorika, Třicetiletá praxe