reklama

Zvítězte nad rýmou a nachlazením: Otužujte se spolu s dětmi!

Nejlepší je nachlazení předcházet a tomu napomáhá otužování se. A pokud už se rýma objeví, většinou bez větších potíží odejde sama.

Nejdůležitější na otužování je přiměřené oblékání dětí. A to se občas špatně odhaduje, protože my rodiče se často bojíme rýmy a dalších dní strávených doma s nepříjemným dítětem. 

Nepřehřívejte děti

Málokdy je na hřišti slyšet z úst dítěte: „Maminko, mně je děsná zima“. Spíš se z lavičky směrem k hřišti a pískovišti ozývá „Kubíku, zapni si tu bundičku! Maruško, kde máš rukavičky! Toníku, ty zase nemáš čepičku? Zkusme se naučit věřit svému dítěti a respektovat jeho potřeby o množství oblečení,“ radí matka čtyř dětí Štěpánka Štrougalová z Baby Clubu Juklík.

Ale není třeba se bát. Zatím co my v klidu postáváme a bavíme se s dalšími maminkami, naše dítě je v neustálém pohybu.  Většinou pobíhá, poskakuje. Je nutné si uvědomit, že je temperamentnější. I tím si vytváří teplo ve svém těle. „Oblékejme je méně. Je víc než chvályhodné, když se budeme snažit děti otužovat a uděláme maximum pro to, aby nebyly zchoulostivělé,“ doporučuje Štrougalová.

Praktické desatero otužování dětí:

1. Otužujte děti pravidelně, a to už od malého miminka.

2. Oblékejte děti přiměřeně, tedy ne více než je nutno.

3. Otužujte děti vzduchem a i miminka nechte při přebalování 5 minut nahá.

4. Otužujte vodou: při koupání postupně snižujte teplotu

- dětem starším 2 měsíců po týdnu o půl stupně až na 34o C

- starší děti (2 – 3 roky) na konci koupání sprchujte chladnější vodou

5. Nepřetápějte v místnosti.

6. Pořádně větrejte.

7. Kdykoliv můžete, běžte na čerstvý vzduch.

8. Zda je dítěti teplo nebo zima zjistíte sáhnutím na předloktí, pod tričko nebo za krk.

9. Přihlaste se s miminkem na kurz plavání, otužování je tady součástí lekcí!

10. A nezapomeňte! Příklad vlastní a celé rodiny je pro dítě rozhodující.

Pokud přesto máte strach, aby dítěti nebyla zima, přihoďte do batohu náhradní oblečení a teplý čaj v termosce. Zima totiž není problém, větší malér je, pokud se dítě cestou zmáčí. Tak jej můžete hned převléci a zahřát horkým čajem.

Studené noci, teplá rána

Ložnici, kde dítě spí, nepřetápějte. Ideální teplota je kolem 18o C. To však neznamená, že vaše dítě musí usínat ve studených peřinách. Klidně topení stáhněte, až usne a otevřete na chvíli okno. Ideální je používat časovač spínač topení tak, že se topení zapne samo zase v ranních hodinách, aby dítě nemuselo vstávat do studené místnosti.

Co pomáhá

Když už se rýma objeví a během zimních a jarních měsíců o ně není nouze, sáhněte k osvědčeným prostředkům. „Často ani nemusíte k lékaři. Stačí se poradit s lékárníkem. Z nejdůležitějších preparátů jsou nosní kapky k oplasknutí sliznice (např. Sanorin, Nasivin, Olynth a další), které usnadní vysmrkávání i dýchání nosem, a navíc zejména u dětí významně snižují riziko rozvoje akutního středoušního zánětu. Dále lze užívat i přípravky s mořskou nebo minerální vodou (např. Quixx, Sterimar, Vincentka). U dětí, které neumějí smrkat je velmi důležité pravidelné odsávání z nosu.

Z dalších přípravků doporučujeme léky tlumící bolest a teplotu, dostatek vitamínů a tekutin. Při bolesti v krku uleví pastilky s protizánětlivým účinkem (např. Septolete, Septofort, Strepsils). Jako prevenci nasednutí bakteriální infekce a též ke zmírnění lokálních příznaků lze užít do nosu i krku lokálně působící antibiotický sprej (Bioparox), který má mimo jiné mírný protizánětlivý a analgetický účinek. Je volně prodejný bez receptu a mohou ho užívat děti od 12 let a dospělí. Celkově podávaná antibiotika nejsou u akutní rýmy indikována,“ uvedla lékařka Petra Bruthansová.

Správné smrkání je základ

Smrkání je velmi těžký úkol. Ideální je, pokud to zkoušíte spolu s ním už od osmého až desátého měsíce jeho věku. Je to období, kdy u dítěte probíhá intenzivní období nápodoby. „S menším dítětem si můžete hrát na funícího ježka nebo troubit jako slon, u starších můžete vyzkoušet dýchání nosem do zrcátka, na které pak mohou nakreslit třeba i nějaký ten obrázek. Spoustu zábavy si užijete i s peříčkem, které můžete nosem „přefoukávat“ do vymezeného prostoru a velmi krásně se učí dýchání nosem do vody,“ upozorňuje Štěpánka Štrougalová.

Pokud chcete, můžete vyzkoušet i několik „babských rad“

  • Dostatek tekutin (horké nápoje ne však silný černý čaj a kofeinové nápoje) pro snadnější pocení (vhodné jsou bylinkové čaje na nachlazení)
  • Napařování rukou a nohou (nechte třeba dítě umýt nádobí)
  • Inhalace (některé léky se lépe vstřebávají)
  • Dostatek ovoce a zeleniny
  • Priesnitzův obklad
  • Pokud to jde, vyležte se 
reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Cítíte, jak může spolupráce vyhovovat vaší kariéře a schopnosti skrze Lunu stoupat po žebříčku důležitosti ve firmě vzhůru. Neměly…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama