[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Schopnost soustředění se liší. Nesouvisí to s inteligencí ani s chováním, jedná se o dovednost, kterou se dítě musí naučit. Někomu to jde přirozeně, někdo potřebuje pomoct. A příprava začíná doma. Čím víc tuto schopnost budete pilovat, tím lépe připravíte vaše potomky na celoživotní učení. Ze své dlouholeté pedagogické praxe a zároveň praxe výchovného poradce ve škole mohu doporučit následující aktivity.
Pokud je dítě hladové, ani jeho schopnost soustředit se nebude valná. Někdy s sebou hlad přináší netrpělivost, vztek a celou řadu negativních pocitů. U dětí je důležitá zejména snídaně, kterou začínají den. Dobrá a vyvážená snídaně předchází nevolnosti, závratím a pomáhá studentům soustředit se a vyniknout ve škole.
Spánek je základní potřeba, aby tělo mohlo dobře fungovat. Dodržujte pravidlo 7–8 hodin spánku za noc pro starší děti, mladším dopřejte více. Unavené a nevyspalé dítě toho moc nevymyslí. V tomto ohledu jako rodiče buďte pevní a hlídejte, aby vaše ratolest chodila včas spát a doba před spaním už probíhala v klidovém režimu. Stejně tak i během dne dopřejte dětem odpočinek. Nenuťte je, sotva přijdou ze školy, hned se vrhnout na úkoly. Vy po příchodu z práce taky chvíli odpočíváte, než se vrhnete do domácích aktivit.
Být schopen soustředit se je téměř nemožné, pokud máte hlavu plnou problémů. Ať už se to týká těch školních nebo těch domácích. Vnímejte, co dítě prožívá, a mluvte s ním o tom, co se děje, proč je smutné. Aby se vaši potomci dokázali soustředit ve škole a dosahovali vynikajících výsledků, musíte jim doma zajistit bezpečné a láskyplné prostředí. Dítě pobývající v domácnosti plné hádek a negativní atmosféry, kdy zažívá pocit, že je nemilované, se nebude schopné soustředit.
Někdo multitasking opěvuje, že díky němu zvládne víc věcí najednou, ale pravdou je, že snižuje koncentraci i výkon. Proto nechte dítě dělat jen jednu věc. Nezadávejte mu pět úkolů najednou. Když provádí jednu aktivitu, neúkolujte ho další a nemluvte mu do ní. Nechte ho dokončit jeden úkol a pak přejděte na další. Před tím, než se vrhne na úkoly, vypněte televizi, odstraňte mobil z dosahu a v klidu si k dítěti sedněte. Nepoklízejte kolem něj, nevyřizujte telefonáty ani zprávy.
Dítě by mělo mít vyhrazeno klidné místo na psaní úkolů, kde ho nic nerozptyluje. Má-li se nad něčím zamýšlet, rozhodně mu neprospěje sedět nad úkolem u kuchyňského stolu, kde kolem něj pobíhá sourozenec, slyší televizi nebo diskusi rodičů. Je-li sourozenec mladší a ještě nemá školní povinnosti, zabavte ho jiným způsobem. Jestliže už mají obě děti úkoly a navzájem se rozptylují, oddělte je a najděte jim místa klidu.
Někdy je domácí úkol komplikovaný a vyžaduje i hodinku a více času. Pro lepší soustředění ho rozdělte na menší a jednodušší úkoly a mezi nimi zařaďte krátké pauzy. To pomůže tomu, že se dítě nebude cítit zahlceno a nebude chtít úkol vzdát. Mezitím se protáhněte, změňte činnost, pohrajte si se psem, snězte svačinku… A pak zase nechte dítě pokračovat.
Dítě povzbuzujte a rozhodně nekřičte. Podporujte ho slovy, že úkol zvládne, a pokud bude potřebovat pomoc, může se na vás obrátit. Zvyšujte jeho sebevědomí a posilujte jeho silné stránky. Sebevědomé dítě je takové, které věří, že může dosáhnout všeho, co si zamane. Ukažte mu, co si díky učení a znalostem může splnit. Vyprávějte mu, co jste se ve škole naučila vy, co vás bavilo a co jste díky počítání a čtení získala nebo kde informace využíváte.
Když dítě sedm hodin denně ve škole sedí, potřebuje rozproudit krev a osvěžit mozek. Cvičení a pohybové aktivity mají pozitivní vliv na soustředění nejen ve škole. Mimo školu dětem dopřejte nějaký sport, procházky, pobyt na čerstvém vzduchu. Pohyb pomáhá ventilovat jakoukoli frustraci. Pokud je to možné, můžete zařadit i ranní pohyb před odchodem do školy. Počítá se malé domácí rozcvičení i svižnější cesta do školy.
Dítě, které se bojí, že se dostane do problémů kvůli tomu, že nemá učebnici nebo zapomnělo udělat domácí úkoly, se nebude moct ve škole soustředit. Menší školáky kontrolujte, že mají vše potřebné (úkoly, pomůcky, knihy). Učte a povzbuzujte je, aby byli zodpovědní a sledovali, zda mají všechny domácí úkoly a školní projekty hotové a odevzdané.
Pokud je dítě do nějaké činnosti zabrané, ponechte ho v ní co nejdéle. Neodvádějte pozornost, nezasahujte do toho. Všímejte si také, kdy se dítě soustředí nejlépe, a na tu dobu směřujte úkoly. Stejně tak pozorujte, zda dítě drží lépe pozornost, když něco poslouchá, čte, píše nebo tvoří. To vám hodně napoví, zda je vizuální, auditivní či kinestetický typ. Při úkolech a činnostech pak tento typ učení využívejte. S poslechovým typem si vyprávějte, dávejte instrukce hlasem, poslouchejte příběhy. S vizuálním čtěte, dívejte se na obrázky, podtrhávejte si. S kinestetickým zapisujte, vyrábějte a do činnosti zapojte pohyb (vaření, skládání podle návodu, učení se přes pokusy a zážitky).