[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Dovolená nám skýtá fantastické fotografické příležitosti. Po foťáku na cestách sáhneme snad všichni, ať už jde o skupinové foto, obrázek exotické krajiny, detaily tržiště nebo autentické portréty místních obyvatel. Vyzkoušejte naše tipy, které bám pomohou vykouzlit nejlepší prázdninové fotky, které uchovají vzpomínky na toto krásné a krátké období.
Zkuste k celé dovolené přistoupit jako k reportáži. Nejlepší metodou jak "podat zprávu" o určité události je řídit se známou mantrou fotografů „celek – polocelek – detail“.
Celek znamená, že širokoúhlým objektivem zachycujeme zahuštěný prostor (třeba lidí na asijském tržišti), čímž ukážeme množství hemžících se lidí. Polocelek: středním ohniskem objektivu zobrazíme postavy lidí nebo objektů, které nás zaujaly. Teleobjektivem pak zachycujeme portréty a detaily.
U celků a polocelků není s expozicí problém, vše závisí na okolním přirozeném osvětlení. U nočních scén je třeba náležitě zvýšit citlivost ISO. U detailů je třeba volit kratší čas, zejména pokud se jedná o postavy a objekty v pohybu a také pro potlačení pohybové neostrosti vzniklé držením přístroje s teleobjektivem. U portrétu pracujeme s malou hloubkou ostrosti, tedy používáme malé zaclonění.
Ať už fotíte cokoliv, kreativita je vždy na místě, protože fotka je prostě umělecká disciplína. Znamená to, že byste měli věnovat velkou pozornost tomu, jak jsou poskládány jednotlivé prvky tvořící výsledný obrázek.
Vždy myslete na tyto dva základní koncepty:
Jděte blíž Obzvlášť, pokud se rozhodnete nechat focený objekt uprostřed (ale i když jej posunete stranou), vylepšíte svou fotku, když půjdete blíž. Jde jednoduše o to, že je divák fotky více ohromen velkým vyobrazeným předmětem, který hned sám upoutá pozornost, neunikne jí. Zkuste fotografovaným objektem vyplnit celou scénu. Řekněme že opět fotíte ten skvělý koktejl, ale tentokrát nemáte krevety ani poblíž pěknou palmu. Pak se přibližte co nejvíce je to možné. Když zajímavý objekt vyplní celou scénu, získáte snímek, který zaručeně zapůsobí.
Pravidlo, které platí obzvlášť u portrétů a rodinných fotek. Když děláte skupinový portrét, často slyšíte remcání někoho, kdo se nechce fotit a chce to mít rychle za sebou. Třeba kvůli špatné zkušenosti s portrétními fotografy, s nepříjemným procesem focení i výsledkem. Na vás je vypořádat se s takovou situací co nejrychleji a využít sekvenčního snímání. Můžete pak vybrat z vícero fotek tu nejlepší a vyhnete se nutnosti focení opakovat.
Při letních radovánkách, které bývají akční, se fotografovaná scéna často velmi rychle mění. Proto je důležité být vždy připraven zachytit krátký okamžik. Samozřejmě to znamená mít baterii foťáku vždy nabitou. Hlavně se nestyďte fotit, když budete váhat, snadno propásnete ty nejvíce fotogenické okamžiky!
Kdykoliv fotíte vevnitř, ujistěte se, že máte nastavené nucené potlačení blesku. Blesk sice může zachránit spoustu fotek a v případě venkovního šera s ním můžete dosáhnout parádní fotky namísto neostré mazanice. Světlo blesku je ale tvrdé, ploché a studené, což v interiéru nikdy nevypadá dobře. Pokud fotíte vevnitř během dne například portrét, raději se snažte zabíranou postavu směřovat tak, aby na ni dopadalo přirozené světlo procházející z venku oknem. Okno ale nezahrnujte do kompozice, vždy stůjte mezi ním a fotografovaným objektem. Pokud fotíte vevnitř v noci, snažte se místnost zaplavit světlem, jak jen je to možné – rozsviťte lampy, lustry.
Blesk může být velkým pomocníkem při focení v exteriéru během dne. I za slunečna zkuste na foťáku zapnout blesk, docílíte tím osvětlení i těch částí scény, na které zrovna sluneční světlo nedopadá, tedy stínů, které často vytvářejí nepěkné, tvrdé kontrasty.
Fotek s uměleckým nádechem můžete snadno docílit, když zkusíte zachytit nikoliv samotný objekt, ale jeho zrcadlový odraz na nějaké lesklé ploše. Po dešti to mohou být kaluže, skvěle fungují výlohy obchodů, ale také sklenička vína nebo karoserie auta. Na fotce nemusí být jen odrazy konkrétních objektů, skvěle vypadají také obsatraktní odlesky různobarevných světel v noci.
Ať fotíte cokoliv, nikdy nezapomínejte na důležitost pozadí. Vyhýbejte se nepěkným zdem, odpadkům válejícím se na ulici nebo dokonce na pláži a dejte pozor, aby osobám na vaší fotce „nevyrůstaly“ předměty na pozadí z hlavy.
Samostatnou kapitolou, už trochu náročnější, je zachycení dynamiky pohybu pomocí delších časů závěrky. V zásadě používáme dvě varianty:
a) Fotoaparát stojí a pohybuje se objekt. To je velmi efektní hlavně při nočních scénách, kdy třeba světla aut doslova malují. Je vhodné použít širší ohnisko a hlavně stativ, při přesné práci vznikne krásný kontrast ostrého prostředí (města, přírody) a neostrých barevných pásů (dopravní prostředky).
b) Fotoaparát se s nastaveným delším časem závěrky (např. 1/8 vteřiny) pohybuje současně s objektem, tzv. panning. Fotografujeme z ruky, sledujeme objekt skrz hledáček i otevřeným druhým okem a snímáme během tohoto pohybu. Výsledkem je relativně ostrý objekt a rozmazané pozadí, dojem rychlosti je opravdu velmi výrazný.
Technika se používá během dne, při nočních scénách doplníme opět bleskem synchronizovaným na druhou lamelu. Vhodné pro zachycení jednotlivých objektů.
Střídejte fotky z podhledu, to prodlužuje nohy osob a zvýrazňuje výšku budov. Nadhled je zase vhodný třeba pro zachycení většího množství lidí. Využijte k tomu vhodné místa jako lávky, schodište a mosty. Je vhodné též zařadit záběry exponované tzv. "na výšku" zejména pro portréty jednotlivců, ale taky např. v přírodě, v místech se strmým stoupáním nebo v lesních úsecích mezi vysokými stromy. Klidně nechte v takovém případě bežce objekt v záběru menší – podpoříte tím kompozici a zvýrazníte velikost kopce či velkolepost okolní přírodní scenérie.