Maminka.czK tabuli půjde české školství

10 věcí, které děti potřebují umět, ale ve škole se je nenaučí

redakce 24.  2.  2021
Poslední rok je ve školách všechno jinak. Naše děti se více či méně úspěšně učí většinou distančně. A nám možná dochází, že ne všechno, co by se měly nadrtit, budou skutečně potřebovat. A naopak, že jsou možná věci, které se ve škole nenaučí. Alespoň ne v té současné. A přitom je budou v životě potřebovat více než podrobnou znalost sporu mezi Slavníkovci a Přemyslovci.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Možná vás trápí, že dítě nemá nejlepší známky, možná vám vadí, že se učí spoustu zbytečností. Chtějme proto, aby se školy změnily, zároveň můžeme pro vzdělání našich dětí udělat mnoho i sami a nespoléhat se jen na oficiální vzdělávací instituce. Nám se moc líbí těchto deset dovedností, které sepsali editoři webu Huffington Post. 

Jak bude vypadat budoucnost?

Předpovědi budoucnosti jsou ošidné, stačí se podívat na starší titulky obálek časopisů, kde letadla přistávají na vrcholku mrakodrapů a lidé cestují vzducholodí z jednoho města do druhého.

Co by se naše školy měly naučit od finských? Změnu vybojovali rodiče spolu s učiteli

Dokonce i nad články vydanými po roce 1980 dnes krčíme rameny a ty právě napsané budou nejspíš připadat další generaci k smíchu. Přesto nebo právě proto se Nicholas Enna, ředitel společnosti Enterprise Applications, zamyslel nad tím, jak se práce a kariéry asi změní v nadcházejících desetiletích. Zde je seznam 10 dovedností, jaké by měli budoucí zaměstnanci – tedy vaše děti – mít.  

1. Musí umět žít ve virtuálním světě

O virtuální realitě se mluví už tak dlouho, že se skoro stala retro tématem. Ale pravda je, že v posledních třiceti letech se posunula od zábavy do každodenního života včetně vyučování – jako například na Khan Academy, kam se každý den připojují miliony dětí a učí se on-line. Tyto virtuální světy se budou rozšiřovat mimo oblast zábavy, aby pomohly rozšíření do pracovního prostředí, a lidé budou vědět, jak se v něm pohybovat, jak ho obsluhovat a vytvářet.

2. Přemýšlet v souvislostech, umět spolupracovat

Zdroje budou omezené a z mála se bude muset vytěžit maximum. Byli jsme vedeni k domněnce, že omezení zdrojů bude vytvářet tvrdou konkurenci, ale úspěch v přírodě je spíš zajištěn prostřednictvím spolupráce. Již dnes se některé firmy snaží své zaměstnance zapojit do výrobního procesu a z této kooperace profitují.

Někteří učitelé děti hodně omezují, aniž by vysvětlili proč, říká herečka Kristýna Janáčková

3. Musí se umět víc přizpůsobovat

Adaptace je nutností. Nakonec se lidé jako druh stanou stejně tvární jako stroje. Budoucí zaměstnanci budou muset přijmout fakt, že se stírá rozdíl mezi technologií a přírodou. A že propojení těchto světů bude čím dál častější. Může se to zdát jako science fiction, ale hranice toho, co lidé mohou dokázat, se v budoucnu ještě posune a lidé budou nuceni pracovat ve zcela nových podmínkách.

4. Musí umět za pochodu přetavit myšlenku ve skutečnost

Mnoho lidí se stane tvůrci. Na základě poptávky budou vytvářet různé druhy výrobků, ale zároveň budou schopni i opačného procesu. Tzn. rozkládat výrobky na nápady, které potom budou sdílet se spolupracovníky. Již dnes může kdokoliv zhmotnit svůj nápad pomocí 3D tiskárny. 

5. Samostatní i bez vedení

Musí být schopni pracovat bez přímého vedení v dočasných organizacích, které budou fungovat nezávisle na sobě. Schopnost být týmovým hráčem bude stejně důležitá jako nutnost být samostatný. 

K TABULI PŮJDE ČESKÉ ŠKOLSTVÍ

Jaká je úroveň českého školství? Jsme stále v tom tupém drilu, frontální výuce a školních osnovách přecpaných zbytečnostmi? Nebo se ledy konečně pohnuly a české školství se začíná přibližovat ostatním vyspělým zemím?

 

Časopis Maminka odstartoval hloubkovou sondu do českého školství. Přijměte naše pozvání a přidejte se k našemu celoročnímu projektu K tabuli půjde... české školství! S podtitulem Láska k učení je víc než jedničky. 

6. Žádné zaměstnání na 50 let

Pokud budou hledat jistotu dlouhodobého zaměstnaneckého poměru, musí se stát majiteli vlastních firem. Mnoho podniků nahradí své zaměstnance s nejnižší kvalifikací stroji. Tito lidé se pak budou sdružovat ve firmách, které vyplní skuliny na trhu, jež jsou pro velké společnosti nezajímavé. V těchto situacích bude nutné, aby všichni, od uklízečky po ředitele, měli obchodního ducha. 

7. Musí umět ovládat stroje myslí

Pokud mají lidé konkurovat strojům nějakým smysluplným způsobem, budou se muset z části „stát strojem“. Takto s nimi nebudou soutěžit, ale spolupracovat. Už dnes umíme například pomocí kontaktních čoček zaznamenat obraz, takže se strojům dostáváme stále blíž.

8. Musí umět analyzovat a vyhodnocovat data

Plaveme v mořích dat, a tak stejně jako v tmavých vodách oceánu potřebujeme navigaci, abychom našli souš užitečných informací. Dokonce už dnes nás nejjednodušší vyhledávání na internetu zahltí miliony odkazů. Aby se vytřídila relevantní data, chce to odborné zkušenosti. 

9. Musí umět prodat své myšlenky

Schopnost zaujmout dobrým příběhem bude cennější než dokonale připravené tabulky a grafy. Data sama o sobě jsou důležitá, ale lidi bude třeba přesvědčit, že určitý směr vývoje a rozhodnutí stojí za jejich čas a peníze.

10. Musí se stát „odborníky na všechno“

Odborníci zůstanou i nadále důležití, ale vzhledem k rychlosti vývoje v jednotlivých odvětvích nikdo nemůže zůstat expertem ve svém oboru natrvalo. Nejdůležitější základní vlastností budoucích zaměstnanců bude osvojit si nové dovednosti velice rychle tak, aby naplnili očekávání, která budou kladena na jejich pozici, nebo aby byli schopni spolupráce s odborníky.

Proč se ve školách pořád učí ptákoviny? ptá se šéfredaktorka Maminky
Mezi matkami a dětmi vzniká bariéra v podobě mobilního telefonu, tvrdí psycholožka
Témata: Domácí škola, K tabuli půjde české školství, Vzdělání, Škola on line, Distanční výuka, Adaptace, Kristýna Janáčková, Nena, Školní osnova, Posun, Dril, Stroj, Přemyslovec, Dovednost, Science Fiction, Škola, Internet, OUT, Uklízeč, Maximum, Zaměstnanci, Data, Mrakodrap, ENTER, Expert