Maminka.czSpánek

11 rutin, které pomůžou vašemu dítěti usnout. Které z nich praktikujete už teď?

len 27.  7.  2023
Režim před spaním hraje velkou roli v tom, jak dítě usne, jak bude spát a vlastně i s jakou náladou se vzbudí. A tím pádem ve výsledku ovlivňuje i to, jakou náladu máte vy. Posbírali jsme pro vás jedenáct předspánkových rituálů, které se maminkám nejlépe osvědčují.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Pokud má vaše dítě opravdu problémy s usínáním, buďte v zavádění následujících rutin důsledná a vytrvalá. Nevzdávejte je po prvním neúspěchu, dejte jim pár týdnů a sledujte výsledky. Kromě toho, že tyto malé rituály pomáhají dítěti usnout, jsou také skvělou příležitostí ke zpomalení, usebrání se i k posílení vašeho vztahu s miminkem.

„Proto mám tak ráda uspávání. Přináší dětem do budoucna schopnosti, jak se zklidnit. Učí je oddělovat den od noci. A učí je hledat si způsob, jak si večer vyčistit hlavu. My se učíme s nimi. Trpělivosti, naslouchání, zpomalování, relaxu. Čím víc pospícháme u uspávání, tím delší většinou je. Nakonec většina rodičů stejně přijde k tomu, že si vymyslí uspávání tak, aby také mohli odpočívat a brát ten čas jako čas na chvilku se zklidnit a vypnout,“ říká zakladatelka projektu ProsímSpinkej Lenka Medvecová Tinková na svém blogu.

VIDEO: Spánek miminek - Jak uspat miminko?

Jak a kdy začít s rutinou před spaním

Samozřejmě nemůžete chtít po novorozenci, aby "najelo" na přesně stanovený režim. Nicméně po období šestinedělí už se dá pomalu budovat určitý večerní vzorec. Miminko si na něj bude postupně zvykat a čím předvídatelnější rutina, tím klidnější bude. Nedávejte si ale žádná předsevzetí a neporovnávejte váš systém s jinými maminkami malých dětí. Každá rodina je jiná, má jiná očekávání, jiné možnosti. Takže večerní rutina může trvat pár minut nebo i hodinu - je to na vás. Určitě zvažte svoji energii na konci dne a nepřijímejte úkony, která by vás vyčerpávaly nebo zahlcovaly – ono i při uspávání platí, že čím jednodušší, tím lepší.

Ideálně začínejte dostatečně brzy večer, abyste měli čas stanovenou rutinu před spaním v klidu projít. Přemýšlejte o činnostech, které vaše dítě považuje za nejvíc uklidňující. Nezavádějte ale hned složitý režim, nejprve jen jednu nebo dvě věci. Sledujte, jak dítě reaguje, a podle toho prvky přidávejte nebo ubírejte. Zvláště u malých dětí je nejlepší, když nejde o nic dlouhého, postačí výměna plenky, oblečení pyžámka, krmení, pusa plus třeba zapnutí přístroje s bílým šumem.

Možná zjistíte, že děti (i vy!) jsou večer dost unavené a nechtějí se věnovat více činnostem. Možná také zjistíte, že není možné provádět rutinu komplet každý večer. Netlačte na to. Vašemu dítěti nebude vadit, když občas vynecháte část nebo celou rutinu, nebo když ji budete muset zkrátit, abyste se přizpůsobili vlastní hladině energie nebo rozvrhu ostatních členů rodiny. Hlavně v klidu!

Jak spolehlivě uspat miminko: 5 minut s ním chodit, 8 minut sedět. Vyzkoumali to vědci

Jak na to?

Odborníci doporučují zařadit do předspánkové rutiny čtyři hlavní složky: výživu (např. kojení nebo láhev), hygienu (koupání, péče o dutinu ústní, péče o pokožku), komunikaci (čtení, zpívání) a fyzický kontakt (mazlení, masáž dítěte). Dobré je dodržovat podobný čas, kdy budete s uspáváním začínat.

Následujících jedenáct postupů se rodičům osvědčilo nejvíc. Možná mezi nimi najdete něco, co bude vyhovovat právě vám.

1. Vypusťte páru

Herec Jaroslav Dušek na představení Čtyři dohody v části Nehřešte slovem, upozorňuje rodiče, že někdy dávají tak zvláštní pokyny, že z nich dětem může prasknout hlava: „Bůh-otec nebo Bůh-matka dítěti uprostřed nějaké situace řekne: ‚Okamžitě se uklidni!‘ Hele, to je náročný pokyn i pro zkušeného jogína. Tady může vyhovět jen mistr sebeovládání. (...) A což takový hezký pokyn, který milují všechny děti: ‚Tak už spi! ‘ To je zenový koán! Čím víc se dítě snaží vyhovět, tím míň se mu to daří.“

Někdy je prostě lepší nechat potomka, aby ze sebe dostal veškerou nahromaděnou energii, než se ho pokusíte na noc uklidnit. Nebojte se s ním zatančit na oblíbenou písničku nebo nechte malého lezce profrčet celý byt, když na to má náladu. Teprve pak začněte s něčím klidnějším, tišším.

2. Dopřejte mu koupel

Tohle je asi jeden z nejoblíbenějších rituálů, protože pobyt v teplé vodě je pro mnoho dětí uklidňující zážitek. Ale ne pro všechny, takže pokud to vaše koupel spíš rozdovádí, nebo ji prostě nemá rádo, je lepší vanu z večerních rutin vynechat. A vůbec z toho nemusíte mít špatné svědomí, děti nepotřebují koupat častěji než třikrát týdně. A pokud nejsou extra špinavé, vystačíte s omytím intimních partií, případně se žínkou. Navíc, jak známo, dennodenní koupání může vysušovat citlivou pokožku miminek.

3. Načasujte poslední jídlo

Dítě by skutečně nemělo jít spát s prázdným žaludkem. Ale ani s přeplněným. Trochu mi to připomíná častou univerzální radu: Dej dítěti hustou kaši a bude spát celou noc. Někdy pak právě díky husté kaši spíme s dítětem ještě hůře. Nejvýživnější večeře pro kojence je mateřské mléko,“ připomíná Lenka Medvecová Tinková na webu ProsímSpinkej.

Mnoho rodičů se opravdu snaží doslova nacpat dítě těsně před spaním, aby spalo co nejdéle, nebo aspoň do doby, než ho vzbudí hlad.  Zvláštním českým zvykem je doslova "futrovaní" kaší na noc. Některé maminky také kojí, nebo dávají pít z lahve tak, aby u toho miminko usnulo. Nicméně i když se to u nás traduje, jedná se poněkud zastaralé praktiky. Představte si, jak by vám bylo jít spát s takhle narvaným břichem. Odborníci navíc doporučují, aby si dítě zvykalo usínat samo (ve smyslu vlastními silami, nikoli osamoceně), tedy ukládat dítě ke spánku sice ospalé, ale bdělé.

4. Zautomatizujte večerní péči

Příprava dítěte na spaní může zahrnovat otření dásní nebo čištění zubů, výměnu plenky a oblékání do pyžámka… Abyste pak později, až povyroste, nemuseli vést debaty o potřebnosti těchto úkonů. Mimochodem právě čištěním zubů je dobré začít co nejdříve, aby si na něj dítě zvyklo.

5. Zahrajte si hru

Nějakou klidnou, klidně na podlaze ložnici. Mimo to, že dítě zklidníte, strávíte spolu hezký, zábavný čas. Hra to může být jednoduchá, klidně něco ve stylu „Kuk!“. Cokoli, co vaše dítě zabaví, aniž by se příliš „rozjelo“.

6. Povídejte si

Ne, že byste snad přes den měli mlčet, ale večerní popovídání a shrnutí prožitého dne patří k duševní hygieně. A vůbec přitom nevadí, že dítě není dost staré na to, aby si s vámi povídalo. Jednoduše pro ně zhodnoťte den – děti milují zvuk vašeho hlasu a vy tak podporujete jejich jazykový vývoj.

7. Popřejte měsíčku dobrou noc

Prcci milují, kdy je nosíte po pokoji nebo po domě a dáváte (vy, později přímo oni) dobrou noc oblíbeným hračkám, lidem a dalším předmětům. A měsíčku nebo sluníčku, když to jde – ony jdou totiž také spinkat, víte?

8. Přečtěte si pohádku na dobrou noc

Oblíbeným nočním rituálem, který v popularitě konkuruje koupeli, je čtení pohádky před spaním. Dítě se mimo jiné učí poznávat nová slova a smysluplně trávíte společný čas. Tady se podívejte se na náš seznam oblíbených pohádek na dobrou noc.

9. Zazpívejte si písničku

Ukolébavka je stoletími prověřená uspávačka. Jak jsme si řekli, dítě rádo slyší svůj oblíbený zvuk - totiž váš hlas. A jemná, uklidňující melodie ho zklidní.

Ukolébavky posílí citovou vazbu mezi vámi a dítětem. Znáte ty nejznámější?

10. Pusťte hudbu

A sice během večerní přípravy ke spánku. Dítě si s danou melodií spojí, že se jde spinkat. Můžete přímo ukolébavky (viz naše tipy ZDE), ale také klasickou hudbu nebo oblíbené dětské písničky. Když pak hudbu po odchodu necháte zapnutou na nízkou hlasitost, může dítěti usnadnit přechod od bdění k usínání. Uklidňující schopnost mají i zvukové přístroje, která produkují takzvaný bílý šum a mimo jiné přehluší případný rušivý hluk zvenčí.

11. Vyzkoušejte dětskou masáž

Děti potřebují dotek jako jednu ze svých nejzákladnějších potřeb a je dokonce nezbytný pro vyvíjející se mozek. Masáž může tuto potřebu naplnit a posloužit jako výborná uklidňující aktivita před spaním. Nemusíte přímo absolvovat kurz dětské masáže (i když můžete). Prostě jednoduše položte dítě na měkký povrch a připravte si k ruce dětský olej nebo pleťové mléko. Pokud jste v teplé místnosti, můžete dítěti svléknout oblečení a jemně pohybovat rukama po jeho pokožce. Pokud ne, masírujte jemně bez použití přípravků přes oblečení. Věnujte pozornost reakcím dítěte a všímejte si všeho, co je mu příjemné, nebo co se mu naopak příliš nelíbí.

Témata: Děti, Novorozenec, Kojenec, Miminko, Praktické rady, Naše tipy, Spánek, Batole, pokožka, Jaroslav Dušek, Oblečení, Rituál, Spaní, Lenka Medvecová Tinková, SVL, Uspávání, Maminka, Rutina, Energie, YOU