Maminka.czRodina

6 jednoduchých tipů, jak dětem vrátit dobrou náladu a radost ze života

Simona Procházková 29.  3.  2021
Nucená covidová izolace je náročná pro nás i naše děti. Už vám doma ratolesti lezou pomalu po stropě, jsou znuděné, apatické nebo naopak popudlivé, vzteklé a náladové? Zkuste je naučit, jak žít tady a teď a umět si užít přítomný okamžik. Začít můžete u sebe, třeba takto.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Vědomé a úmyslné rozhodnutí žít přítomností, netrápit se minulostí a neupínat se k budoucnosti může člověka neskutečně obohatit a vnést do každodenního „všedního“ života větší pocit radosti a štěstí. Umíte se radovat z maličkostí? Vychutnat si naplno, co vás aktuálně těší, dojímá nebo naplňuje? Pokud si tuto „dovednost“ osvojíte a naučíte ji i své děti, jde o jednu z nejcennějších životních lekcí a zkušeností, kterou jim můžete předat. Jak jim můžete poměrně snadným způsobem pomoci, aby byly všímavější, odolnější vůči stresu a tlakům z okolí a ve větší psychické pohodě?

Ranní rituál

Začněte den v klidu. Po probuzení si dopřejte dvě minuty jen sami se sebou. Najděte si klidné místo, sedněte nebo lehněte si na zem, zavřete oči a zaměřte se na pomalé plynulé dýchání, hluboké nádechy a dlouhé výdechy. Soustřeďte se na to, aby nádech vycházel ze spodní části břicha. Tato jednoduchá meditační technika vás pozitivně naladí do nového dne. Věnujte plnou pozornost tomu, jak se cítí vaše tělo i mysl. Když budou děti chtít, můžou se přidat. Ukažte jim, jak na to. Místo ranního chaosu, nervozity a křiku si naordinujte klidný start.

Buďte vděční

Každý den si sedněte i s ratolestmi ke stolu nebo na gauč a napište seznam pěti věcí, za které jste ve svém životě vděčni, které se vám povedly a dělají váš soukromý a rodinný svět radostnější, šťastnější a naplněnější. Pak zavřete oči a představte si každou z nich zvlášť. Papírky se seznamy můžete schovávat třeba do krabice nebo velké vázy a po čase si je společně přečíst. Uvědomíte si, jak je váš život bohatý.

Děti tloustnou v domácí izolaci. Nudí se a stres řeší jídlem. Co s nimi?

Pozor na to, co a jak doma jíte

Rodinný jídelníček ovlivňuje emoce, náladu a celkové psychické rozpoložení více, než si možná myslíte. Vaříte z kvalitních a čerstvých surovin? Dbáte na pestrou stravu? A hlavně, užíváte si společné stolování? Věnujte více pozornosti tomu, jak rychle jídlo konzumujete, myslete na to, co zrovna jíte a proč. Zaveďte společné snídaně nebo večeře a udělejte z jídla příjemný rodinný rituál, na který se všichni budou těšit.

Nešetřete těmito slovy

Je důležité, aby vaše děti cítily, že vám můžou důvěřovat a že jsou schopny zvládnout jakoukoli výzvu, která jim vstoupí do života. Díky jednoduchým frázím v nich probudíte pozitivní energii. A i malé krůčky jsou lepší než žádné, takže tohle opakujte klidně každý den:

„Věřím ti,“ „Jsem na tebe pyšná(ý),“ „Dokážeš všechno, co budeš chtít,“ „Ať se stane cokoli, vždycky tu budu pro tebe,“ „Zajímá mě, co si o tom myslíš,“ a samozřejmě „Mám tě rád(a) a jsi pro mě důležitý.“

Tři nádechy proti stresu

Čekají vás domácí práce, velký úklid, nepříjemné povinnosti, vaše ratolesti zase distanční výuka nebo domácí úkoly? Dříve, než začnete, třikrát se zhluboka nadechněte. Pomalu a soustředěně se prodýchejte. Je prokázáno, že tímto krátkým „cvičením“ se začnete lépe soustředit a mysl se dostane do větší pohody. Udělejte z toho hru, sesedněte se s dětmi dokola a dýchací cvičení si dejte společně.

Děti a pandemie: Co jim nejvíce chybí a co jim pomáhá?

Dopřejte dětem jejich čas

Každý potřebuje své soukromí, vlastní prostor a čas jen pro sebe. Vám možná připadá, že děti vyvádějí a zlobí, možná jsou ale prostě jen unavené, vyčerpané, přetížené. Nechte je, ať se věnují, čemu chtějí, dopřejte jim klid a samotu, když se zavřou ve svém pokoji, hlídejte, zda kvalitně odpočívají.

Dílnička: Vyrobte s dětmi jednoduchou květinu. Podívejte se na video.

Odvaha, nebo bláznovství? Rodina přivede na svět třetí dítě do obytňáku
Nespavost, výbuchy vzteku nebo zlé sny? Takhle ovlivňuje pandemie život batolat
Vzpomínáte? Památník, klovatina a stojánek na knihy: Tyhle školní retro skvosty jste nejspíš měli taky
Témata: Děti, Rodina a vztahy, Rodina, Rodina a vy, jídlo, Výchova, Péče o dítě a jeho výchova, Odvaha, Nádech, Břicho, Stres, Živo, Dobrá nálada, Přítomný okamžik, Jed, Ratolest
Mohlo by vás zajímat
Upečte si dokonale vláčný perník. S nastrouhanými jablky bude nepřekonatelný
redakce
Recepty
Těhotenství s trojčaty týden po týdnu. Podívejte se na neskutečnou proměnu ženského těla
kog
Těhotenství
Tohle že je máma 5 dětí? Známá fitness trenérka ukázala své tělo 9 týdnů po porodu dvojčat
Formánková Simona
Po porodu
Dcera spisovatelky Haliny Pawlowské Natálie: Už od mala chtěla být módní návrhářkou, dnes má svou značku
Brožová Lenka
Časopis Maminka
Tělo po třech porodech? Děti mezeru mezi stehny neocení. Tato máma za svůj instagramový post sklidila uznání
Formánková Simona
Po porodu
Záchvaty zlosti dětem prospívají! Čtyři kroky, kterými zvýšíte emoční inteligenci potomka
Procházková Simona
Péče o dítě a jeho výchova
Rodiče, těchto 7 věcí přestaňte dělat. Nejlépe hned, přejí si pediatři
Procházková Simona
Děti a nemoci
První vteřiny po porodu na 30 fotkách: Tohle jsou největší emoce v životě žen!
Víchová Terezaswp
Galerie
Měla to být památka, a vznikl trapas: 15 těhotenských fotek, které nedojmou, ale spíš rozesmějí
Formánková Simona
Galerie