Maminka.czJídelníček pro miminko

Kedlubnové zelí i červená čočka. Jak může vypadat jídelníček dítěte v 8. měsíci?

Kedlubnové zelí i červená čočka. Jak může vypadat jídelníček dítěte v 8. měsíci?
Potraviny bohaté na železo i kyselinu listovou, ty by rozhodně v jídelníčku osmiměsíčního dítěte neměly chybět. V tomto období můžete zkoušet i různé kombinace a konzistence jídla. Pokud potřebujete inspiraci, podívejte se, jak vypadá ideální jídelníček pro kojence v 8. měsíci.

Pestrost i pravidelný režim

"Význam výživy je nejsilnější v tzv. oknu příležitosti, které nastává okamžikem početí a trvá do 2 let věku dítěte. Výživa se v tomto období silně uplatňuje v rámci nutričního programování, tedy může ovlivnit, do jaké míry bude dítě odolné vůči vnějším vlivům, zejména civilizačním onemocněním, jak mu bude fungovat imunitní systém, jaké budou jeho chuťové preference a tak podobně," říká Karolína Hlavatá, dietoložka a odborná garantka Vím, co jím.

Ta dále dodává, že se z těchto důvodů v poslední době změnil pohled na výživu těhotných žen (žena v těhotenství nemá jíst za dva, ale dvakrát lépe), změnila se i doporučení týkající se zavádění příkrmů.

Karolína Hlavatá uvádí, že příkrmy by neměly být podávány dříve než v ukončeném 4. měsíci věku, ale neměly by být odkládány déle než do 6. měsíce věku. "Do jídelníčku mohou být zařazovány i potraviny považované za alergizující – lepek, citrusy, ryby. Stěžejní je dbát na pěstování správných stravovacích zvyklostí, zaměřit se na pestrost ve výběru potravin a pravidelný jídelní režim," doplňuje Karolína Hlavatá z Vím, co jím, která také radí, na co si v jídelníčku dát pozor a také sestavila třídenní ukázkový jídelníček vhodný pro osmiměsíční dítě.

Na co si dát pozor aneb co do jídelníčku nepatří

  • Pokrmy se nedosolují ani nedoslazují
  • Potraviny s umělými sladidly
  • Slazené nápoje a sladkosti
  • Velké množství tekutin
  • Kousky potravy, které mohou zaskočit, stejně tak drobné a tuhé potraviny
  • Pokrmy smažené, uzeniny
  • Potraviny se sníženým obsahem tuku
Ryby a první příkrmy: Kdy je zařadit a které jsou pro děti nejvhodnější?

Dítě do jídla nenuťte, ale vytvářejte správné návyky

  • Již v tomto období by se měly budovat správné stravovací návyky, tj. krmit dítě v klidu, v židličce, nenechat jej během jídla pobíhat.
  • Respektujte přirozené signály sytosti a hladu – dítě do jídla nenuťte, netrvejte ani na bezpodmínečném dojídání porce. Na druhu stranu neustupujte – když dítě například odmítne polévku, nedejte mu sušenku.
  • Zkoušejte různé konzistence, různé kombinace a usilujte o co nejpestřejší jídelníček.
  • V tomto věku bývá problematický příjem železa a kyseliny listové, proto zařazujte i potraviny bohaté na železo (červené maso) a kyselinu listovou (zelené druhy zeleniny, některé druhy ovoce, především drobné červené ovoce a banány).
  • Oproti pozdějšímu vývojovému období značnou část energetického příjmu pokrývají tuky, zvlášť vysoká je potřeba esenciálních mastných kyselin řady n-6 (kyselina linolová, kyselina arachidonová) a n-3 (kyselina α-linolenová, eikosapentaenová, dokosahexaenová). Jejich nedostatek může způsobovat/zhoršovat ekzémy, zvyšovat náchylnost k infekcím či způsobovat růstovou retardaci. Dostatečný příjem esenciálních mastných kyselin je důležitý i pro kojící matky, ty by měly minimálně 1–2x týdně zařazovat do jídelníčku tučné mořské ryby (losos, sleď, makrela). Dobrým zdrojem kyseliny linolové je slunečnicový, řepkový, sójový olej a olej z kukuřičných klíčků. Vysoký obsah kyseliny α-linolenová má olej lněný, řepkový a olej z vlašských ořechů. Uvedené oleje se hodí především na studenou kuchyni, k domaštění pokrmů, do kaší atp.
  • Rozdělte stravu do více denních porcí, minimálně do 5 (včetně mléka). Jestliže dítě sní jen malou porci, je možno jíst i vícekrát denně.
  • Doporučovaný počet příkrmů se v tomto věkovém rozmezí pohybuje mezi 3–4 jídly denně u kojených dětí, u nekojených dětí 5x denně.
  • Mléko zůstává důležitou součástí výživy!
  • V 8. měsíci věku je dítě již připraveno na jídlo do ruky.
Kdy začít dávat dětem bílý jogurt a proč zapomenout na tavené sýry?

Ukázkový třídenní jídelníček pro děti v 8. měsíci

  • Snídaně: mateřské mléko/náhradní mléčná kojenecká výživa
  • Přesnídávka: jablečná přesnídávka, 1 dětská sušenka
  • Oběd: dušená zelenina (brokolice, květák, mrkev) s králičím masem a brambor
  • Svačina: mačkaný banán s bílým jogurtem
  • Večeře: kukuřičná kaše se strouhaným jablkem
  • 2. večeře: mateřské mléko/náhradní mléčná kojenecká výživa

 

  • Snídaně: mateřské mléko/náhradní mléčná kojenecká výživa
  • Přesnídávka: plátek chleba, žervé, strouhaná mrkev
  • Oběd: rybí polévka s kořenovou zeleninou, ovesné vločky
  • Svačina: bílý jogurt s oloupanou a nakrájenou blumou
  • Večeře: jáhlová kaše s jahodovým pyré
  • 2. večeře: mateřské mléko/náhradní mléčná kojenecká výživa

 

  • Snídaně: mateřské mléko/náhradní mléčná kojenecká výživa
  • Přesnídávka: jogurt s broskví
  • Oběd: hovězí libové mleté maso v rajské omáčce, kuskus
  • Svačina: toustový chléb s máslem, strouhaný sýr, okurkový salát
  • Večeře: rýžová kaše s hruškou
  • 2. večeře: mateřské mléko/náhradní mléčná kojenecká výživa
Kdy začít s příkrmy a jak dlouho se doporučuje kojit? Známe odpověď

Co dalšího uvařit?

  • Špenátová polévka s vejcem a rýží
  • Batátové pyré s mrkví a máslem
  • Dýňová polévka s dýňovým olejem
  • Dušená zelenina (cuketa, červená řepa, brambor, petržel, olivový olej), krůtí maso
  • Jáhlová kaše se švestkami
  • Kedlubnové zelí s vepřovým masem a bramborem
  • Červená čočka se zeleninou a pohankovými vločkami

Tabulka: Doporučené průměrné nutriční hodnoty pro příjem energie, tuků a bílkovin ve věkové kategorii 4.–11. měsíc věku (Zdroj: Referenční hodnoty pro příjem živin. Společnost pro výživu. 2011.)

Energie

1900–2000 kJ

Tuky

35–45 % z celkového příjmu energie

(průměrně 18–21 g tuku)

Bílkoviny

1,1 g/kg tělesné hmotnosti/den

VIDEO: Velký test sušenek. Které jsou dobré a které vůbec ne?

Témata: Kojenec, Jídelníček, Výživa a stravování, Dětský jídelníček, Jídelníček pro miminko, Dušená zelenina, Tuk, Kyselina, Zdroj, Oběd, Citrus, Přesnídávka, Olej, Večeře, Zelí, Karol, Květa, Výživa, Kojenecká výživa, Velký, Karolína Hlavatá

Mohlo by vás zajímat
Bezpohlavní výchova: Ani kluk, ani holka. Ať si dítě samo vybere!
Nestudoval jsem dvacet let medicínu, abych si k vám klekal! Šup na kozu
Jsem jediná, kdo dnes na mateřské nepracuje?! Tlaky okolí jsou velké
Miminko v manželské posteli? Nedělejte to, varuje tahle máma. Proč?
Žila s psychopatem a násilníkem. Víra jí však bránila v rozvodu
Čekáte miminko? Oznámit to můžete vtipně a s nápadem. Třeba takto
Děti musí zažít i nepohodlí. Nevozte je jen autem a nedělejte vše za ně!
Holčička bojovnice! Když se narodila, vešla se do dlaní. Jak vypadá dnes?
Nejlepší rady, jak se vypořádat s prdíky, od Marie Doležalové

Horoskopy

Štír Štíři mají před sebou super den, ale nesmí si ho pokazit. V žádném případě se nesmějí pouštět do…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Emil, Emanuela, Emilián





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu