Maminka.czJídelníček pro miminko

Kedlubnové zelí i červená čočka. Jak může vypadat jídelníček dítěte v 8. měsíci?

Kedlubnové zelí i červená čočka. Jak může vypadat jídelníček dítěte v 8. měsíci?
Potraviny bohaté na železo i kyselinu listovou, ty by rozhodně v jídelníčku osmiměsíčního dítěte neměly chybět. V tomto období můžete zkoušet i různé kombinace a konzistence jídla. Pokud potřebujete inspiraci, podívejte se, jak vypadá ideální jídelníček pro kojence v 8. měsíci.

Pestrost i pravidelný režim

"Význam výživy je nejsilnější v tzv. oknu příležitosti, které nastává okamžikem početí a trvá do 2 let věku dítěte. Výživa se v tomto období silně uplatňuje v rámci nutričního programování, tedy může ovlivnit, do jaké míry bude dítě odolné vůči vnějším vlivům, zejména civilizačním onemocněním, jak mu bude fungovat imunitní systém, jaké budou jeho chuťové preference a tak podobně," říká Karolína Hlavatá, dietoložka a odborná garantka Vím, co jím.

Ta dále dodává, že se z těchto důvodů v poslední době změnil pohled na výživu těhotných žen (žena v těhotenství nemá jíst za dva, ale dvakrát lépe), změnila se i doporučení týkající se zavádění příkrmů.

Karolína Hlavatá uvádí, že příkrmy by neměly být podávány dříve než v ukončeném 4. měsíci věku, ale neměly by být odkládány déle než do 6. měsíce věku. "Do jídelníčku mohou být zařazovány i potraviny považované za alergizující – lepek, citrusy, ryby. Stěžejní je dbát na pěstování správných stravovacích zvyklostí, zaměřit se na pestrost ve výběru potravin a pravidelný jídelní režim," doplňuje Karolína Hlavatá z Vím, co jím, která také radí, na co si v jídelníčku dát pozor a také sestavila třídenní ukázkový jídelníček vhodný pro osmiměsíční dítě.

Na co si dát pozor aneb co do jídelníčku nepatří

  • Pokrmy se nedosolují ani nedoslazují
  • Potraviny s umělými sladidly
  • Slazené nápoje a sladkosti
  • Velké množství tekutin
  • Kousky potravy, které mohou zaskočit, stejně tak drobné a tuhé potraviny
  • Pokrmy smažené, uzeniny
  • Potraviny se sníženým obsahem tuku
Ryby a první příkrmy: Kdy je zařadit a které jsou pro děti nejvhodnější?

Dítě do jídla nenuťte, ale vytvářejte správné návyky

  • Již v tomto období by se měly budovat správné stravovací návyky, tj. krmit dítě v klidu, v židličce, nenechat jej během jídla pobíhat.
  • Respektujte přirozené signály sytosti a hladu – dítě do jídla nenuťte, netrvejte ani na bezpodmínečném dojídání porce. Na druhu stranu neustupujte – když dítě například odmítne polévku, nedejte mu sušenku.
  • Zkoušejte různé konzistence, různé kombinace a usilujte o co nejpestřejší jídelníček.
  • V tomto věku bývá problematický příjem železa a kyseliny listové, proto zařazujte i potraviny bohaté na železo (červené maso) a kyselinu listovou (zelené druhy zeleniny, některé druhy ovoce, především drobné červené ovoce a banány).
  • Oproti pozdějšímu vývojovému období značnou část energetického příjmu pokrývají tuky, zvlášť vysoká je potřeba esenciálních mastných kyselin řady n-6 (kyselina linolová, kyselina arachidonová) a n-3 (kyselina α-linolenová, eikosapentaenová, dokosahexaenová). Jejich nedostatek může způsobovat/zhoršovat ekzémy, zvyšovat náchylnost k infekcím či způsobovat růstovou retardaci. Dostatečný příjem esenciálních mastných kyselin je důležitý i pro kojící matky, ty by měly minimálně 1–2x týdně zařazovat do jídelníčku tučné mořské ryby (losos, sleď, makrela). Dobrým zdrojem kyseliny linolové je slunečnicový, řepkový, sójový olej a olej z kukuřičných klíčků. Vysoký obsah kyseliny α-linolenová má olej lněný, řepkový a olej z vlašských ořechů. Uvedené oleje se hodí především na studenou kuchyni, k domaštění pokrmů, do kaší atp.
  • Rozdělte stravu do více denních porcí, minimálně do 5 (včetně mléka). Jestliže dítě sní jen malou porci, je možno jíst i vícekrát denně.
  • Doporučovaný počet příkrmů se v tomto věkovém rozmezí pohybuje mezi 3–4 jídly denně u kojených dětí, u nekojených dětí 5x denně.
  • Mléko zůstává důležitou součástí výživy!
  • V 8. měsíci věku je dítě již připraveno na jídlo do ruky.
Kdy začít dávat dětem bílý jogurt a proč zapomenout na tavené sýry?

Ukázkový třídenní jídelníček pro děti v 8. měsíci

  • Snídaně: mateřské mléko/náhradní mléčná kojenecká výživa
  • Přesnídávka: jablečná přesnídávka, 1 dětská sušenka
  • Oběd: dušená zelenina (brokolice, květák, mrkev) s králičím masem a brambor
  • Svačina: mačkaný banán s bílým jogurtem
  • Večeře: kukuřičná kaše se strouhaným jablkem
  • 2. večeře: mateřské mléko/náhradní mléčná kojenecká výživa

 

  • Snídaně: mateřské mléko/náhradní mléčná kojenecká výživa
  • Přesnídávka: plátek chleba, žervé, strouhaná mrkev
  • Oběd: rybí polévka s kořenovou zeleninou, ovesné vločky
  • Svačina: bílý jogurt s oloupanou a nakrájenou blumou
  • Večeře: jáhlová kaše s jahodovým pyré
  • 2. večeře: mateřské mléko/náhradní mléčná kojenecká výživa

 

  • Snídaně: mateřské mléko/náhradní mléčná kojenecká výživa
  • Přesnídávka: jogurt s broskví
  • Oběd: hovězí libové mleté maso v rajské omáčce, kuskus
  • Svačina: toustový chléb s máslem, strouhaný sýr, okurkový salát
  • Večeře: rýžová kaše s hruškou
  • 2. večeře: mateřské mléko/náhradní mléčná kojenecká výživa
Kdy začít s příkrmy a jak dlouho se doporučuje kojit? Známe odpověď

Co dalšího uvařit?

  • Špenátová polévka s vejcem a rýží
  • Batátové pyré s mrkví a máslem
  • Dýňová polévka s dýňovým olejem
  • Dušená zelenina (cuketa, červená řepa, brambor, petržel, olivový olej), krůtí maso
  • Jáhlová kaše se švestkami
  • Kedlubnové zelí s vepřovým masem a bramborem
  • Červená čočka se zeleninou a pohankovými vločkami

Tabulka: Doporučené průměrné nutriční hodnoty pro příjem energie, tuků a bílkovin ve věkové kategorii 4.–11. měsíc věku (Zdroj: Referenční hodnoty pro příjem živin. Společnost pro výživu. 2011.)

Energie

1900–2000 kJ

Tuky

35–45 % z celkového příjmu energie

(průměrně 18–21 g tuku)

Bílkoviny

1,1 g/kg tělesné hmotnosti/den

VIDEO: Velký test sušenek. Které jsou dobré a které vůbec ne?

Speciál časopisu Maminka Back to school
Témata: Kojenec, Jídelníček, Výživa a stravování, Dětský jídelníček, Jídelníček pro miminko, Kyselina, Oběd, Olej, Zelí, Citrus, Karol, Preference, Kořenov, Kojenecká výživa, Velký, Tuk, Zdroj, Výživa, Přesnídávka, Večeře, Dušená zelenina, Květa, Karolína Hlavatá

Mohlo by vás zajímat
Pozor! Dítě se topí tiše! Nekřičí, necáká a lidé si ho často nevšimnou
Matky jsou jak elitní vojáci ve výcviku, píše Marie Doležalová
Andrea Tögel Kalivodová: Čím jsou plavky barevnější, tím lepší
Těhotenství je zásah do sebevědomí, říká tenistka Andrea Sestini Hlaváčková
Záhada jménem syndrom ruka-noha-ústa. Pozor na záměnu
Sedm znaků, podle kterých poznáte, že z dítěte roste psychopat
Něžné, dojemné i smutné. Prarodiče se poprvé vidí s vnoučaty
Kristýna Leichtová skončila s kojením. A obrečela to! Co se stalo?
Nejtěžší je rozdělit čas a pozornost pro každé dítě, říká devítinásobná maminka

Horoskopy

Vodnář Uspořádejte si svůj život, dokud na to máte sílu. Jste na tom lépe psychicky i fyzicky. To vše díky…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Radim, Radimír, Radima





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu