Maminka.czJen pro maminku

8 rad, jak se bránit nemocem

, Časopis Maminka
22. 6. 2009
8 rad, jak se bránit nemocem
Nachlazení, kašel, rýma, bolest v krku... Tyhle nepříjemnosti bohužel patří k zimnímu období a dokážou pěkně potrápit celou rodinu. Jak se jim vyhnout? Vyzkoušejte naše tipy na posilování imunity.

Nachlazení, kašel, rýma, bolest v krku... Tyhle nepříjemnosti bohužel patří k zimnímu období a dokážou pěkně potrápit celou rodinu. Jak se jim vyhnout? Vyzkoušejte naše tipy na posilování imunity.

1. JEZTE ZDRAVĚ

Vybírejte si lehkou stravu – určitě by v ní neměl chybět dostatek zeleniny a ovoce. Vařte si zeleninové polévky, luštěninová jídla a nezapomeňte na čerstvé zeleninové a ovocné saláty. Ve vašem jídelníčku by určitě nemělo chybět čínské zelí, hlávkové zelí bílé i červené a kysané zelí, dále brambory, řepa, kořenová zelenina a růžičková kapusta. Nezapomeňte ani na cibuli a česnek, které jsou v lidové medicíně ceněné hlavně pro svůj baktericidní efekt. Nepřejídejte se, snažte se dostatečně pohybovat, ale i odpočívat. Pokud kouříte, raději přestaňte.

2. NEZAPOMEŇTE NA VITAMINY

Vaše strava (a zejména vašich dětí) by měla být obzvlášť v zimním období bohatá na vitaminy. Nejlepší je konzumovat je přirozeným způsobem – pokud je jídelníček dostatečně pestrý, nehrozí vám ani v zimě jejich nedostatek. Zvýšený přísun vitaminů a minerálních látek potřebují těhotné a kojící ženy nebo lidé v období rekonvalescence. Například v těhotenství stoupá potřeba kyseliny listové, železa nebo vápníku. Pro svůj pozitivní vliv na obranyschopnost organismu je v prevenci infekčních onemocnění tradičně doporučován vitamin C. Imunitní systém vám posílí i vitaminy A a D.

3. SAUNUJTE SE

Sauna příznivě ovlivňuje naše tělesné funkce – upravuje správnou činnost imunitního, hormonálního a oběhového systému. Má však smysl jen jako preventivní opatření – rozhodně do ní nechoďte, pokud už jste nemocní. Aby byla prevence účinná, měli byste se saunovat aspoň jednou týdně. Chcete-li pořádné prohřátí organismu dopřát i svým dětem, přizpůsobte tomu i teplotu – kojenci snesou 85 °C, ale dítě by nemělo být mladší 6 měsíců. Dospělí by se měli prohřívat asi 8–15 minut, děti se zahřívají mnohem rychleji, měly by tedy být v sauně kratší dobu – kojenci a mladší batolata maximálně 3 minuty, větší děti 5–8 minut. Nesaunujte dítě po nemoci a následné rekonvalescenci ještě nejméně dva týdny po návratu do kolektivu. K ochlazení dětí je vhodné sprchování vlažnou vodou.

4. NEBOJTE SE OTUŽOVÁNÍ

Pomůže vašemu tělu naučit se udržovat tělesnou teplotu, což je důležité pro ochranu organismu proti nemocem – při snížení teploty periferních částí těla a dýchacích sliznic mohou viry snadněji pronikat do organismu. U malých dětí se schopnost dokonale udržovat tělesnou teplotu teprve vyvíjí, lze ji ale zdokonalit navykáním na chlad. Otužování by mělo být postupné a soustavné.

Při otužování vodou se začíná mírnější formou –smáčením celého těla vodou, zpočátku příjemně vlažnou (mezi 30 °C a 34 °C tak, aby ji dítě dobře snášelo).

Teplota vody se vždy po několika dnech snižuje zhruba o 1 °C, během 1-2 měsíců k 20 °C. Sprchování studenou vodou by zpočátku nemělo trvat déle než dvě minuty. Otužování také stimuluje látkovou výměnu, celkově aktivizuje, zlepšuje chuť k jídlu a navozuje příjemnou duševní pohodu.

5. VYZKOUŠEJTE PROBIOTIKA

Jsou to živé mikroorganismy, které podporují zlepší složení střevní mikroflóry a tím i imunitu. Zvýšený obsah probiotik mají především kysané mléko a jogurty. Konzumace těchto potravin pomáhá udržovat ve střevech rovnováhu.

Na trhu je velký výběr mléčných výrobků s obsahem probiotických kultur, ne všechny však obsahují dostatečné množství těchto bakterií. Údaje o obsahu živých kultur i jejich množství by měl výrobce vždy uvádět na obalu. Odborníci doporučují denně konzumovat alespoň 100 gramů mléčného výrobku s obsahem 10 milionů probiotických bakterií v 1 gramu nebo mililitru. Můžete je konzumovat i ve formě potravinových doplňků.

6. DBEJTE NA HYGIENU

Zejména v době šíření různých virových a bakteriálních nákaz si častěji umývejte ruce. Je to nejjednodušší ochrana proti choroboplodným zárodkům. V hromadných dopravních prostředcích, na klikách u dveří a madlech nákupních vozíků je jich spousta. Málokdo ví, že nejčastějším zdrojem nákazy jsou špinavé ruce, kterými se dotýkáte svého obličeje.

7. ZVLHČUJTE VZDUCH

Snažte se udržovat vzduch v bytě a na pracovišti vlhký – suchá nosní sliznice je totiž náchylnější k nákaze.

Pořiďte si více pokojových rostlin, zvlhčovač vzduchu nebo si alespoň dávejte na topení vlhké ručníky. Nepřehřívejte místnosti, ideální teplotou pro ložnici je 16 –18 °C, pro obývací pokoj 20 –22 °C.

8. OTESTUJTE HOMEOPATIKA

Homeopatie je přírodní léčba, která léčí podobné podobným. Je to více než dvě stě let stará, osvědčená metoda, jak uvádět tělesnou, ale i duševní stránku člověka do harmonie, skutečného zdraví.

K léčbě jsou využívána naředěná množství energie z rostlin, živočichů či minerálů, které projevené příznaky nemoci netlumí, ale snaží se nemoc co nejvíce urychlit, projevit a tím zcela vyléčit bez stop toxinů a jiných infekčních činitelů, které zůstávají v těle třeba po antibiotikách.

Maminka Den matek
Témata: Časopis Maminka, Nemoc, Jen pro maminku, Přírodní léčba, Nemo, Teplota vody, Řád, Osvědčená metoda, Periferní část, Jak, Nejčastější zdroj, Růžičková kapusta

Mohlo by vás zajímat
Dojemné, syrové, lidské. Nahlédněte do největší galerie porodních fotek!
Intimněji už to nejde: Dítě se poprvé podívalo na svět přímo přes plodové obaly!
Nechce se vám v noci vstávat k miminku? Nechte se inspirovat trikem téhle maminky!
Sedmé dítě jen tak do počtu? Ekonomka Markéta Šichtařová trhá rekordy!
Sedm znaků, podle kterých poznáte, že z vašeho dítěte roste psychopat
Marie Doležalová má syna, na svět přišel nečekaně. Jak se jmenuje?
Tohle musíte vidět! Intimní, syrové i dojemné fotografie z porodů
Přiznání matek! Nejtrapnější zážitky z porodnice. Tohle jsme nečekaly!
Tohle napsal muž o břichu své ženy! Na internetu z toho byl poprask!

Horoskopy

Váhy Je pravda, že za sebou máte náročný pracovní týden a vaše tělo si žádá odpočinek a doplnění energie.…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Ctibor





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné