9 rad, jak připravit dítě na nástup do první třídy. Odbornice vysvětluje, na co se zaměřit a v čem dělají rodiče chyby

9 rad, jak připravit dítě na nástup do první třídy. Odbornice vysvětluje, na co se zaměřit a v čem dělají rodiče chyby | Foto: iStock.com

Foto: iStock.com

Už v dubnu čeká předškoláky zápis do první třídy. I když se to rodičům může zdát daleko, není radno přípravu podceňovat. Co dělat pro to, aby vaše dítě bylo na první třídu připravené? Poradí lékařka a autorka knih komplexní předškolní přípravy Jana Martincová.

Jak ukazuje poslední zpráva České školní inspekce, nedostatečnou připravenost dětí na školní výuku pozoruje u svých žáků téměř 80 procent učitelů prvních tříd. 

Zeptejte se ve školce, jak na tom vaše dítě je

Stačí krátký rozhovor s paní učitelkou, v kterém se zeptáte, co vašemu dítěti jde nebo naopak nejde, na čem by bylo dobré zapracovat. „Zaměřte se nejprve na to, co dětem jde. Rozvoj silných stránek bude dítě motivovat k sebevzdělávání a práci na sobě. Následně děti vylepší i to, co jim tolik nejde,“ radí lékařka Jana Martincová, která je autorkou knih komplexní předškolní přípravy.

VIDEO:  Podcast Maminka: Adaptace na první třídu

Nepodceňujte výslovnost

Logopedické vady a poruchy řeči jsou podle školní inspekce (po celkové nezralosti) druhou nejčastější příčinou odkladů povinné školní docházky. Někteří rodiče považují žvatlání dítěte za roztomilé, špatná výslovnost ale dětem působí problémy následně i ve škole. Je běžné, že do mateřských škol docházejí logopedové a logopedky a dětem, které mají potíže s výslovností některých hlásek, doporučují návštěvu u odborníka. Zjistěte si proto ve školce, zda s logopedem spolupracuje. Ale pozor, logopedů je obecně málo a mívají dlouhé čekací lhůty. Může trvat i několik měsíců, než vás přijme. První objednání proto neodkládejte. „Jít do školy bez vady řeči je pro dítě obrovský bonus. Řeč není vrozená vlastnost. Učí se od předchozích generací a okolí. Čas věnovaný dětem a správná výslovnost při mluvení na ně jim nic nenahradí. Řeč tak vypovídá hodně i o vztazích celé rodiny,“ říká Martincová.

Procvičujte u dítěte motoriku a držení tužky

Podle školní inspekce patří mezi nejvýraznější problémy prvňáků, kteří nejsou dostatečně připraveni, potíže s nácvikem pohybů při psaní či kreslení, takzvanou grafomotorikou. „Přesně to slyšíme od kantorek prvních tříd. Některé děti už budou mít chybné držení napořád, sklouzávají do něj i ve třetí třídě. Rodiče se mě ptají, odkdy mají děti v držení tužky opravovat. Odpovídám, že od počátku. Když si dítě obuje opačně boty, také mu je přezujeme už poprvé, chůze v opačně obutých botách by nebyla pro dítě příjemná. Stejně tak je chybné držení pro děti unavující a musíme je opravovat již od počátku. Když špatně drží tužku, za chvíli je bolí ruka a tužku odkládají,“ vysvětluje Jana Martincová.  

Nepodceňujte samostatnost, sociální dovednosti a hygienické návyky

Vyhraďte si čas na to, aby se dítě například před odchodem ven mohlo samo obléci. Už v předškolním roce veďte dítě k tomu, aby si večer nachystalo oblečení ve správném pořadí na další den, spodní prádlo bude mít nahoře. Předejdete tak rannímu stresu, naučíte dítě pečovat o své věci, což se zúročí od první třídy nejen u hodin tělesné výchovy. Svěřte mu doma nějakou drobnou povinnost, například skládání nádobí do myčky, složení prádla, část péče o domácí mazlíčky apod. Veďte dítě k tomu, aby si samo po příchodu zvenku, použití toalety či před jídlem umylo ruce. Umět si příborem pokrájet maso nebo zavázat tkaničku by mělo být samozřejmostí. Stejně tak umět pozdravit, o něco požádat a slušně poděkovat.

S dítětem čtěte, zpívejte, povídejte si s ním

Probírejte s dítětem hravě v běžném životě, jaký je den v týdnu (např. na tom, kdy má jaký kroužek), dále jaký je měsíc, roční období. Cvičte slabikování a vnímání toho, na jakou hlásku slovo začíná. Někoho baví básničky a říkadla, jiného čtení o vesmíru. Najděte pro své dítě vhodné téma, o kterém budete společně objevovat nové informace. Rozvíjejte tak slovní zásobu svého potomka.  Podle Martincové je problém v tom, že mnozí rodiče na své děti v raném věku nemluví. Důležité je ale komunikovat s dítětem už od narození.

„Právě toto období je první stěžejní. Je důležité neustále na bdící dítě v kočárku mluvit, komentovat jednoduše všechno, co právě děláte. Jestli si rodič myslí, že se neprojeví to, že se místo dítěti věnuje mobilu, je na omylu,“ upozorňuje Martincová a uvádí konkrétní příklady. „Chodím pravidelně běhat. Je mi velice smutno, když vidím matku, která sleduje mobil, zatímco jedno dítě v kočárku na ni kouká a další jede na odrážedle. Podobné příklady jsem pozorovala na dětském hřišti – matka jednou rukou pomáhala dítěti na houpadlo a v druhé třímala mobil. Tyto matky mimo jiné dávají svým potomkům najevo, že nejsou důležití a že v bitvě o pozornost prohrávají s mobilem na celé čáře. To si pak odnesou do života.“

Nespoléhejte jen na školku

Z rozhovorů, které s kantorkami i rodiči vede, Jana Martincová ví, že situace ve školkách se velmi liší. Zatímco v některých by paní učitelky měly nosit svatozář, jak suplují nejen vzdělávání, ale i výchovu v rodině, v jiných školkách je situace podle odbornice neradostná. Výstupem předškolní přípravy mnohých školek je pouze pár papírů předškolní přípravy, kde grafomotorika není vývojově poskládaná, což je podle lékařky nejdůležitější základ pro pokrok. Rodiče by tedy neměli celoroční domácí předškolní přípravu podceňovat. Ve školce se totiž pedagogové nemohou dětem individuálně věnovat. Pokud rodiče domácí přípravu podcení, může se jejich dítě v první třídě potýkat s handicapem. Místo nadšení z nových informací pak bude ve stresu dohánět to, co mělo zvládnout v předškolním roce. A rodič s ním. Tím si vytvoří negativní vztah ke vzdělávání.

Vsaďte na komplexní předškolní přípravu

Vhodná je taková, která je vývojově uspořádaná, procvičuje hrubou i jemnou motoriku, logické myšlení i praktické dovednosti. Příkladem jsou právě Předškolákovy týdeníčky, které Jana Martincová napsala před lety pro svého syna s ADHD. Týdeníčky jsou pro rodiče intuitivní, nepotřebují žádný manuál a hlavně nezaberou více než 5 minut 4x týdně. Díky nim také získáte přehled, co vše je do školy potřeba.

S moderními technologiemi zacházejte opatrně

Pasivní zábava u tabletu může způsobit pozdní vývoj řeči, ta nebude tak rozvinutá, pokulhávat může i myšlení. Jde o absenci kreativního přístupu k životu, který je pro budoucnost důležitý. Děti krmené místo lásky, času a vzdělávání pasivní zábavou (s nevysloveným vzkazem rodiče: „Hlavně buď ticho, seď a neotravuj!“), mohou být v budoucnu snáze manipulovatelné ostatními. Zvláště nevhodné je využití tabletu u jídla. Značně tím narušíte schopnost koncentrace dítěte. V životě se pak nebude schopno pořádně soustředit ani na jedno. Na neschopnost soustředit se bez zrakového vjemu upozorňují i učitelky, podle jedné z nich například jen zlomek dětí ve třídě dokázal převyprávět šestiminutovou pohádku O Křemílkovi a Vochomůrkovi.

Odklad na dozrání to nevyřeší

„Odklad z důvodu, že dítě musí dozrát, u mě vždy vyvolá úsměv. To by možná některé děti, včetně našeho syna, nastupovaly do školy až ve 14 letech. Většinou odklad dostanou děti, kterým se rodiče nevěnují ani při odkladu, a situace je za rok úplně stejná. Naopak děti, které měly významnější problém, často zanedbanou oblast doženou rychleji právě za odborného vedení pedagožky nižšího stupně ve skupině vrstevníků. Zvláště pokud je jejich intelekt v normě,“ vysvětluje Jana Martincová.

Nezapomeňte na to, že prvních 6 let je pro vývoj dítěte klíčových. Do nástupu do školy můžete na IQ dítěte zapracovat až ze 60 procent. Dalších 20 procent se rozvíjí do 2. třídy a posledních 20 připadá na období do 26 let. Podle Mensy se v prvních 7 letech vytváří až 75 procent synapsí (spojení mezi nervovými buňkami). Proto je kvalitní předškolní vzdělávání tak důležité.

Určitě si přečtěte

Články z jiných titulů