Maminka.cz14. týden těhotenství

Budu maminkou - 4. lunární měsíc - Lenka

, Časopis Maminka
6. 1. 2009
Budu maminkou - 4. lunární měsíc - Lenka
Tentokrát se s našimi těhulkami podíváme na to, jak se správně v těhotenství stravovat, a také si zacvičíme těhotenskou jógu.

Lenka (40) Praha, manažerka v reklamní agentuře, těhotná podruhé

Tento měsíc pro mě znamená naději, že podle odborné literatury, článků v časopisech a knihách ustupuje nevolnost. Zřejmě to je skutečně pravda, u mě nevolnost ustoupila v polovině 4. měsíce. Je to nádherný pocit, můžu jíst všechno, začínám mít strašnou chuť na sladké a vůbec nejsem unavená. Bříško se zvětšuje, takže začínám nosit těhotenské džíny a bříško si poctivě 2x denně mažu.

Můj gynekolog mi bohužel zjistil nízko nasedající placentu, takže jsem měla klid na lůžku. Bylo to úmorné, fyzicky jsem se cítila skvěle a jen tak ležet mě nebavilo. Četla jsem si, dívala se na televizi, manžel mi nedovolil pomalu ani jít na WC. Měl o mě a o miminko veliký strach. Nemohla jsem vařit, uklízet, nic, takže všechno dělal sám, dokonce si sám i žehlil košile. Byl ke mně pozorný a strašně něžný, posílal mi z práce zprávičky a ptal se, jak se obě máme… A tolik jsem chtěla něco už uvařit, když už mi konečně nevadily žádné pachy. Čas mi neutíkal, a tak jsem si aspoň chatovala na internetových stránkách pro maminky s ostatními těhulkami a dělila se o pocity z těhotenství.

Po zhruba třech týdnech klidového režimu dopadla kontrola u lékaře dobře a já rychle doháněla vánoční přípravy a vlastně všechno, co jsem nesměla. Pekla jsem, vařila, a to ve velkém, protože je to můj koníček a opravdu mi to chybělo. Je mi dobře, jsem pouze citlivější, ale jinak jsem úplně fit. Pleť už se tolik nevysušuje, prsy už tolik nebolí, přes den už také nechodím spát a dokonce docela často trpím nespavostí. Takže se stane, že v šest hodin ráno vstávám a peču třeba perník nebo buchty a o dvě hodiny později už to nesu manželovi do postele.

Koncem 16. týdne začínám pociťovat „bublinky v bříšku“ a vím, že to jsou už první pohyby naší holčičky. Zatím jsou nepravidelné, ale už se nemůžeme dočkat, až je ucítíme každý den a všichni.

Výživa těhotných

Dnes už dávno neplatí, že by těhotná měla jíst za dva. Výživa těhotných žen je samozřejmě důležitá z hlediska nejen zdraví matky, ale také z hlediska fyziologického vývoje plodu. Pokud jste před těhotenstvím nejedla dostatečně, pak byste měla začít, stejně tak ženy, které mají velkou nadváhu, by měly ještě před otěhotněním zhubnout. Jak říká MUDr. Cajthamlová, rozhodně je třeba se vyhnout v těhotenství alkoholu a vnitřnostem, u kterých hrozí nebezpečí přenosu toxických látek.

U libového masa volte spíše rychlejší způsob přípravy. Pozor by si měly těhotné dávat také na smažená jídla a bílé pečivo. „Obvykle pečivo z droždí nadýmá, proto je vhodnější konzumovat žitný kvasný chléb, který tolik nenadýmá.“ Obecně by měly těhulky dávat pozor na složení všech potravin, které chtějí konzumovat. „Co není deklarováno, tak to raději ne. Spousta celozrnného pečiva je nevhodná, protože je nabarvená. Například pečivo z žitné mouky má být šedé, nikoli hnědé,“ říká dr. Cajthamlová. Totéž platí i o jogurtech. Vypustit zcela určitě výrobky s označením „light“ a jogurty kupovat jen ty, které jsou vyrobeny klasickou jogurtovou technologií. Co se týče ovocných jogurtů, pak raději koupit bílý a ovocný si „vyrobit“ samy přidáním nějakého ovoce, domácího džemu nebo medu. A jak se dívá přísná paní doktorka na těhotenské chutě?„Pánbůh zaplať za tyto chutě, které nám vlastně říkají, co tělu chybí nebo co potřebuje. Pokud má těhotná chuť jeden den na rybičky, ať si je dá, ovšem pokud bude mít chuť na rybičky třeba dva týdny, pak tělu něco chybí a na to se musí přijít,“ říká.

V těhotenství je velice důležitý příjem cholesterolu, a to zejména pro vývoj plodu. Žena si je schopna si ho tvořit po dobu těhotenství ve vyšším množství. Neznamená to ale navyšovat zbytečně živočišné tuky nebo upřednostňovat tučná a sladká jídla, tzv. prázdné kalorie, které mají málo minerálních látek a vitaminů. „Jíst by tedy měla pestrou stravu, netučnou, vyváženou, ryby, volit raději kratší dobu úpravy a ovoce a zeleninu jíst raději čerstvé,“ doporučuje lékařka.

S postupujícím těhotenstvím by měla těhotná omezit nadýmavá jídla, pokud má před spaním pocit hladu, pak si dopřát 2-3 hodiny před usnutím něco malého, třeba kousek žitného chleba s kouskem sýra a čerstvou zeleninou. Lenku pálí často žáha a podle paní doktorky může být příčinou bublinková voda a zkonzumování rychlých cukrů. Těhotná by měla pít o 10-20 % více tekutin. Neperlivou vodu, minerálky (ideální je střídat různé druhy a vypustit ty, co mají vysoký obsah sodíku), ovocné čaje, džusy (ředěné v poměru 1:2).

A jak je to s návštěvou restaurací? „Nevhodné jsou fastfoody. Když nejde o bio nebo vegetariánské restaurace, tak si nedávejte rozhodně polévku. Nejjistější je dát si rybí jídlo a kořenit bylinkami,“ radí. V restauraci Café-Restaurant Esprit Orangerie v pražském hotelu Holiday Inn nám uvařili zdravé jídlo přesně na míru a zároveň se Lenka příjemně zrelaxovala při pohledu na hotelovou zahradu a panoramata Hradčan.


LENČIN BĚŽNÝ JÍDELNÍČEK

Snídaně: 2 rohlíky s marmeládou, kakao
Svačina: mandarinka, banán, fresh džus
Oběd: gulášová polévka, španělský ptáček, rýže, neperlivá voda
Svačina: vánočka s marmeládou, jogurt (oplatka, dortík), čaj
Večeře: chleba se sýrem (2 krajíce), okurka, rajče, čaj z ovoce
2. večeře: grep, něco sladkého (čokoláda aj.), vymačkaná šťáva


A CO NA TO PANÍ DOKTORKA?

„Samé sladké mlsy, že by zklidňování? Trochu mi tam chybí ryby, oříšky, semínka… je to poněkud příliš babičkovská strava. Lenka by měla popřemýšlet nad tím, zda nechce být modernější i ve stravování. Co takhle místo gulášové polévky (dost slaná!) přidat zeleninovou a bylinky, víc používat zajímavé koření, místo kakaa ke snídani třeba obyčejné mléko nebo ovocný čaj a místo čokolády večer knäckebrot? A vůbec, co ta snídaně? Co takhle ovesná kaše či müsli s jogurtem? Alespoň že si Lenka dělá dost šťáv a ovoce zjevně jí ráda. A není tam vůbec alkohol a káva, to je dobře.“ Ale stejně, Kateřině se Lenka moc nezavděčila…

DOPORUČENÍ MUDR. KATEŘINY CAJTHAMLOVÉ

V případě nevolnosti můžete po lžičkách konzumovat kokakolu, nikoli však light! Lze tolerovat pouze jako lék, na dávce je závislý i účinek. Rozhodně to neznamená vypít jí dva litry! Minimálně solte, raději sůl vypusťte. Pokud používáte máslo, pak nesolené a „čisté“, žádné směsné druhy.

Sůl je jeden z minerálů, kterých se tělo těžce zbavuje a zatěžují se pak zbytečně ledviny. Ideální je biomáslo, protože není míchané s dalšími margaríny. Dejte si občas filtrovanou ledovcovou vodu, bez minerálů. Pokud se u vás v těhotenství objeví otoky, pak může jít o zadržování soli nebo o málo bílkovin. Máte chuť v těhotenství na zmrzlinu? Dejte si ji, ale raději smetanovou. Mléko pijte v těhotenství polotučné, nejlépe čerstvé, ne krabicové. Sýry s plísněmi, těm se vyhněte. Plíseň se může uchytit ve střevě či v rodidlech a způsobit plísněmi závažné onemocnění.

Jste vegetariánka? Není pravda, že by těhotné vegetariánky měly málo živočišných bílkovin. Pokud nejsou veganky (u těch bych se obávala) a nevypustily ze stravy vejce, mléko a mléčné výrobky, pak není důvod nutit je do konzumace masa. Totéž platí o makrobiotice. Není také dobré začít se stravovat dramaticky jinak, než jste se stravovala před otěhotněním. Začínat v těhotenství právě s makrobiotikou nebo vegetariánství, je nesmysl. Česnek a cibuli v těhotenství omezte, mohou způsobovat pálení žáhy.

Čokoláda je zdrojem serotoninu. Když si ji chcete dopřát, pak ne tu nejlevnější, která je vyráběna starší technologií, ale čokoládu, ve které je palmový nebo kokosový olej. To jsou přirozené tuky, a ty jsou v pořádku. Při výběru ovoce i zeleniny nekupujte plody, které jsou nějak otlučené nebo mají hnědé skvrny. Kontrolujte i to, odkud pocházejí.

Dejte zelenou biopotravinám, pokud můžete, kupujte jen ty. Peníze, které „připlácíte“ navíc, jsou pro dobro věci - a vašeho těla.

Maminka Roku 2019
Témata: Časopis Maminka, Konzumace masa, Vymačkaná šťáva, Lunární měsíc, Rychlý cukr, Vánočka, Neperlivá voda, Domácí džem, Ovesná kaše, Lenk, Měsíc, Lenka, Luna, Lunar

Mohlo by vás zajímat
Malý Alexandr se narodil bez očí a nyní čeká na adopci. Jeho máma se ho zřekla
100 mimořádných fotek z porodu! Podívejte se, jak ho rodiny prožívají
Úzkostné stavy se mohou projevovat různě. A co když je má celá rodina?
Máte přecitlivělé dítě? Zdánlivá slabost může být výhrou
Tohle napsal muž o břichu své ženy! Na internetu z toho byl poprask!
Sedm znaků, podle kterých poznáte, že z dítěte roste psychopat
Rodičovská dovolená 2020: Vše, co o ní potřebujete vědět
Nejčastější mateřské hříchy: Tímhle brzdíte vývoj dítěte a možná to nevíte
Dcery Karla Gotta: Která zdědila tátův talent? A která se mu nejvíc podobá?

Horoskopy

Blíženci Odpoutejte se od trablů z práce a myslete na svůj vlastní rozvoj. Neházejte do placu kolegům a šéfovi…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Dana, Arpád





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné