[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Přitom by leckdy stačilo začít děti včas vnímat – všímat si, co se s nimi děje. A správně je „ošetřit“ z pozice rodiče. Z čeho jsou tedy naše děti přetížené a co s tím zmůžete?
Na pokyn ministerstva byly školy konečně nucené zamyslet nad přebytkem biflování a revidovat objem učiva. Konečně! Ale vzápětí se ukázalo, že na 80 % učitelů má s takovým zeštíhlením problém. Nikdo nechtěl „ubrat z toho svého“. Dějepisáři trvali na podrobnostech z dějin, zeměpisáři na detailech ze studia podnebných pásů… a ve skutečnosti se pak zeštíhlení dělo jen v malém. Přesto k němu postupně dojde, protože už se ví, že drcení dat potřebují děti nahradit rozvojem svých softskills. Proto s redukcí učiva počítá i tzv. Strategie 2030+, která v kostce shrnuje ministerské plány pro školství na příští roky a zahrnuje kromě jiného revize Rámcových vzdělávacích programů (dříve osnovy).
Dětem to příliš neusnadňují ani rodičovské ambice. Stále máme už při nástupu dítěte do první třídy jasnou představu o tom, čím bude. Nalinkujeme mu budoucnost, aniž bychom počítali s jeho názorem, talenty… K učení pak přidáme odpovídající kroužky, denně aspoň jeden, a děti nám u toho „padají na pusu“, jsou otrávené, což si my mylně vykládáme jako lenost a neposlušnost. A vůbec nepřemýšlíme: nepřehnali jsme to náhodou v tom, jak to s nimi „myslíme do budoucna dobře“? Zlobíme se a chceme mít děti přece jen lepší, ne? Tady děláme hned víc chyb. Plánujeme dětem život, aniž bychom se zeptali jich, těch, kdo ho budou žít.
Přetěžování tzv. nadaných dětí
Práce s jejich vnímavostí
Přetížení rodiče nejdou správným příkladem
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Už mám předplatné. Přihlásit se