Maminka.czČasopis Maminka

České školství: Venku leze učení lépe do hlavy

Jana Potužníková 19.  5.  2022
Před covidem měla venkovní učebny jen hrstka škol, ale od covidu je učení na vzduchu na vzestupu. Jaké bonusy přináší dětem i učitelům?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Než se zaměříme na děti, představte si sami sebe někde venku. Třeba… v parku, ve stínu pod stromem. A pak rychle sami sebe v kanclu u počítače. To je rozdíl, že? Stačí samotná představa, a máte jasno. Venku se totiž cítíme svobodní, v klidu, vyrovnaní, máme prostor rozhlížet se kolem sebe a lépe vnímat. Zatímco uvnitř, obklopení betonem, býváme neklidní, snadno se podráždíme, cítíme větší únavu, vykazujeme nižší schopnost koncentrace. Logicky. Miliony let jsme žili venku, ve spojení s přírodou, městský člověk se z nás stal až v posledních dvou stech letech. A pouhé dvě stovky let určitě (a naštěstí!) nestačily k tomu, abychom se od přírody odpojili a byli šťastnější, výkonnější, vyrovnanější a také zdravější v uzavřených prostorách.

Potřebujeme být venku. Venku lépe fungujeme. Naše tělo i náš mozek se tam více okysličují. Smysly se probouzejí a přinášejí minutu po minutě více vjemů. Navíc se v kontaktu se zemí, trávou, vodou… doslova uzemňujeme a propojujeme s přírodou jako takovou. Ano, děti tohle asi jako výhody učení venku nepopíšou, prostě vám řeknou, že je jim venku lépe. A proč je jim tam lépe i během procesu učení, vám teď řekneme my.

V pokračování pro předplatitele také najdete

Obavy učitelů

Jaké výhody přináší venkovní výuka

Projekty podporující venkovní učebny

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.

Vyzkoušet za 1 Kč Více informací
Témata: Časopis Maminka, Školství, K tabuli půjde české školství, wellbeing, příroda, učení, covid, 20. století, Ze světa, Medián, Výuka, Různorodost, Autonomie, Škola, Výklad, Ulrich, České školství, Petr Daniš, Nadační fond Eduzměna, Zkoumání, Učitel, Děti, Přítěž, Žák, Kutnohorsko

Video