Maminka.czVýživa a stravování

České superpotraviny. Proč jsou důležité a jaké jíst teď v zimě?

Zuzana Granátová 6.  2.  2020
České superpotraviny. Proč jsou důležité a jaké jíst teď v zimě?
Zvlášť v období těhotenství je důležité dopřát tělu a tedy i miminku kvalitní výživu. A protože ne vždycky se kvůli chutím a nevolnostem daří stravovat bohatě a rozmanitě, sáhnout po superpotravinách, které i v malém množství dodají spoustu živin, se přímo nabízí. Nemusí to být nutně cizokrajné druhy. I v naší kotlině roste mnoho superplodin!

Zákonem daná definice neexistuje, a tak se mohou lišit názory na to, co superpotravina je a co není. „Jedná se o potraviny svým složením výjimečné, mají tedy vyšší obsah zdraví prospěšných látek, jako jsou vitaminy, minerální látky, antioxidanty, vláknina nebo omega-3 mastné kyseliny,“ vysvětluje nutriční specialistka Mgr. Kristýna Malinowská.

Výhody domácích superpotravin

Pod pojmem superpotraviny (superfoods) si představíme exotické plody jako goji, açaí, camu camu, chlorellu nebo spirulinu, ale jisté je, že i v našem podnebném pásu se daří plodinám, které pro zdraví udělají velký kus práce. A vzhledem k tomu, že vyrostly ve stejné krajině jako my, jsou pro naše tělo výborně vstřebatelné a plné živin, které Středoevropan potřebuje. Další benefity tuzemské produkce jmenuje expertka Hnutí DUHA na potraviny a zemědělství Mgr. Klára Kyralová: „Místní ovoce a zelenina jsou čerstvé a bez zbytečné chemie nutné k jejich přepravě přes půl zeměkoule a také jsou mnohem pestřejší a chutnější. A především nákupem českých plodin nepodporujete spotřebu fosilních paliv a exhalaci zplodin z dopravy, ale naopak napomáháte rozvoji našeho venkova a zemědělství a péči o naši půdu a krajinu.“ Navíc existuje poměrně pestrá skupina superpotravin, které si můžete sami natrhat!

Superpotraviny pro děti? Ty zelené rozhodně do dětského jídelníčku nepatří!  

Bobule

Za své zdravotní přínosy by bobulovité plody (borůvky, maliny, ostružiny, černý rybíz, brusinky…) zasloužily nejmíň síň slávy. Všechny oplývají antioxidačními účinky, obsahují ve větším množství vlákninu a vitaminy C a K a zároveň mají malé množství energie – kalorií.

Jejich další benefity popisuje nutriční specialistka Mgr. Kristýna Malinowská.
Borůvky a maliny jsou méně sladké druhy ovoce. Jejich konzumace má efekt na hladinu hormonu leptinu, který pomáhá snadněji dosáhnout pocitu sytosti.
Obsahují 6,5 g vlákniny na 100 g ovoce, přičemž doporučený denní příjem vlákniny činí 30 g. Jsou také významným zdrojem manganu. Působí protizánětlivě a protiprojímavě. Efektivní dávka je 50–75 g za den.

Zdroje vitaminů v zimě:

  • V truhlíku vypěstovaná pažitka, petrželka nebo řeřicha (obsažená kyselina listová je účinná v boji proti zimní depresi)
  • klíčení obilí a luštěnin (klíčky obsahují vitaminy skupiny B)
  • kvašená zelenina (pickles)
  • sušené či zamrazené plody
  • zavařeniny a džemy (ideálně vlastnoručně zavařené, bez přídavku cukru a konzervantů) 



Brusinky dozrávají v srpnu až září. Jsou vhodné především jako prevence (nikoli léčba) infekcí močových cest, snižují také riziko vzniku zubního kazu a zánětu dásní.

Rakytník se chlubí šťavnatými plody s vysokým obsahem vitaminu C (průměrně 1500 mg/100 g). Obsahuje alkaloid hippophein, z něhož vzniká serotonin – látka pozitivně ovlivňující centrální nervovou soustavu a působící jako antidepresivum.

Zpracování: Před zpracováním plody uložte na den do mrazáku nebo je sklízejte po mrznutí. Při skladování čerstvých plodů se snižuje množství vitaminu C a cholinu. Výhodné je zamrazení, zpracování na kompoty, šťávy a sirupy nebo sušení.

Mléčné výrobky:

Moruše: Plody ve tvaru „protáhlé ostružiny“ dozrávají od června do srpna. Černá moruše je šťavnatější, bílá má plody sladší a mdlé chuti. Je důležitým zdrojem draslíku, vápníku, železa a manganu. Významný je také obsah resveratrolu ve slupkách. Tento antioxidant najdeme i v červeném víně, ale to není jeho ideálním zdrojem pro těhotné ženy.

Zpracování: Rychle se kazí, vhodná je k sušení, zamrazení, kompotování, zpracování na džem, sirupy či šťávy. Ze sušených moruší lze umlít sladkou mouku.

Arónie: Malý zázrak z přírody známý také jako černý jeřáb plodí na přelomu srpna a září. Kromě vitaminu C obsahuje vitaminy skupiny B, provitamin A, rutin pro zpevnění a elasticitu cév a další antioxidační látky, z minerálních látek pak jod. Sladkou chuť má díky sorbitolu, který se pro nižší energetickou hodnotu doporučuje diabetikům.

Zpracování: Vhodná k zamrazení, přemrznutím ztrácí trpkost a stává se sladkou. Hodí se pak pro výrobu šťáv, sirupů a džemů.

Zelenina:

Šípky: Na celé čáře vítězí šípky v množství vitaminu C (2000 mg na 100 g šípků), ale obsahují také další vitaminy a minerální látky (například vápník a hořčík), vlákninu (24 g na 100 g šípků) nebo rutin. Jedná se o přírodní lék proti infekcím a nachlazení. Při sběru pozor – plody nesmí být namrzlé.

Brambory a zelé...

… zdraví celé, říkalo se na Valašsku. A moudrosti našich předků musíme dát za pravdu a uznat, že tyhle „obyčejné“ plodiny se rozhodně nevyplatí přehlížet.
Zelí (hlavně kysané), brambory, cibule, česnek, celer nebo třeba jablka a hrušky zařazované do každodenního jídelníčku dovedou udělat pro naše zdraví zázraky, zvláště je-li jejich sezona a jsou-li čerstvé, tedy české.

Ukázkový jídelníček se zařazením superpotravin podle výživové poradkyně Kristýny Malinowské:

  • SNÍDANĚ – bílý jogurt s ovesnými vločkami, lesním ovocem (borůvky, maliny, ostružiny) a vlašskými ořechy
  • PŘESNÍDÁVKA – plátek slunečnicového chleba s eidamem a kouskem mrkve
  • OBĚD – špenátová polévka, pečený losos se zeleninovým kuskusem
  • SVAČINA – tvaroh s banánem a rakytníkovým olejem
  • VEČEŘE – žitná placka se šunkou (s vysokým obsahem masa) a zeleninovým salátem s olivovým olejem
  • Pitný režim v průběhu dne: voda se šťávou z arónie, moruše či rakytníku, čaje, čistá voda z kohoutku nebo voda s citronem

Nejlépe přímo od farmáře

„Preferujte ovoce a zeleninu z našich končin, sklízené v jejich přirozené sezoně,“ radí Klára Kyralová. Chcete-li jít o krok dál, zaměřte se na potraviny ze svého kraje. „Najít regionální potravinu vám pomohou třeba regionální značky,“ doporučuje Mgr. Kyralová a pokračuje: „Úplně nejlepší je jít přímo ke zdroji – tedy k farmáři.“ Pokud vás nákup farmářských potravin láká, ale nemáte kapacitu si pro výpěstky dojíždět, je možné využít služeb rozvozu sezonních plodin formou bedýnek. Druhou pohodlnou alternativu představuje nákup na trhu či v e-shopu specializovaném na farmářské plodiny a produkty.

Ovoce, ořechy, semínka a ovesné vločky:

Alfou a omegou zdravého stravování je pestrost, tedy zastoupení všech potravinových skupin (různých druhů ovoce a zeleniny, obilovin, masa včetně ryb, mléka a mléčných výrobků, ořechů a semínek, olejů apod.) v jídelníčku. „Nezapomeňte, že žádné superfoods vám zdraví nevylepší, pokud velkou část vašeho jídelníčku tvoří například polotovary, smažené, přesolené či nadmíru tučné pokrmy,“ upozorňuje Kristýna Malinowská. K superpotravinám a pestrému jídelníčku přidejte i dostatečné množství odpočinku, dobrý pitný režim, pohyb a duševní pohodu a získáte návod na elixír zdraví, „věčného mládí“ a vitality.

Článek vyšel v časopise Maminka. Aktuální číslo nebo předplatné s dárkem můžete kupovat na www.ikiosek.cz/maminka

Témata: Zdraví, Jídelníček, Naše tipy, Výživa a stravování, Dětský jídelníček, Duha, Bílá, Moudro, Ovoce, Šípek, Polotovar, Valašsko, Plodiny, Vitamín, Minerální látka, Ostružina, Aron, Kyselina listová, Šťáva, Vláknina, Skladování, Oběd, Maminka, Chcete-li, Obilí
Mohlo by vás zajímat
Jak vychovat optimistu? Máme pro vás 7 skvělých her
Lenka Brožová
Výchova | Péče o dítě a jeho výchova | Hry pro děti | Časopis Maminka
Muži se svěřili: Co jim brání v sexu s těhotnou ženou?
Lenka Brožová
Sex | Láska a vztahy | Miminko | Časopis Maminka | Jen pro tatínka | Těhotenství | 40. týden těhotenství | 39. týden těhotenství | 38. týden těhotenství | 37. týden těhotenství | 36. týden těhotenství | 35. týden těhotenství | 34. týden těhotenství | 33. týden těhotenství | 32. týden těhotenství | 31. týden těhotenství | 30. týden těhotenství | 29. týden těhotenství | 28. týden těhotenství | 27. týden těhotenství | 26. týden těhotenství | 25. týden těhotenství | 24. týden těhotenství | 23. týden těhotenství | 22. týden těhotenství | 21. týden těhotenství | 20. týden těhotenství | 19. týden těhotenství | 18. týden těhotenství | 17. týden těhotenství | 16. týden těhotenství | 15. týden těhotenství | 14. týden těhotenství | 13. týden těhotenství | 12. týden těhotenství | 11. týden těhotenství | 10. týden těhotenství | 9. týden těhotenství | 8. týden těhotenství | 7. týden těhotenství | 6. týden těhotenství | 5. týden těhotenství | 4. týden těhotenství | 3. týden těhotenství | 2. týden těh
GALERIE: Leonardo DiCaprio, Amy Winehouse, Jennifer Aniston... Podívejte se na snímky slavných s jejich mladším já
Simona Formánková
Fotografie | Dětství | Sociální sítě | Instagram | Galerie
Těchto 14 dětských profilů vládne Instagramu! Podívejte se, jak žijí nejsledovanější děti
redakce wall
Sociální sítě | Instagram | Galerie | Rodina | Slavní rodiče
"Poporodní špek"? Známé maminky se za svá těla nestydí
Tereza Víchová
Martina Pártlová | Hubnutí | Instagram | Slavné maminky | Po porodu | Hubnutí po porodu | Šestinedělí | Porod
Jude Law, Orlando Bloom, Bradley Cooper, Alec Baldwin. Hollywoodští krasavci táty na plný úvazek!
Dita Mrázková
když hlídá tatínek | Philipa Coan | Hilaria Baldwin | Sadie Frost | Herec | Bradley Cooper | Jude Law | Orlando Bloom | Alec Baldwin | Katty Perry | Dcery | Fotografie | Životy slavných | Otcové | Rodičovství | Instagram | Galerie | Děti | Slavní tatínci | Miminko | Batole | Batole, 2,5 až 3 roky | Batole, 2 až 2,5 roku | Batole, 22.–24. měsíc | Batole, 19.–21. měsíc | Batole, 16.–18. měsíc | Batole, 13.–15. měsíc
Krásná Tereza Ramba je podruhé těhotná. Svým fanouškům to sdělila opravdu originálně
Simona Formánková
Komedie | herečka | Instagram | Slavné maminky | Těhotenství | 40. týden těhotenství | 39. týden těhotenství | 38. týden těhotenství | 37. týden těhotenství | 36. týden těhotenství | 35. týden těhotenství | 34. týden těhotenství | 33. týden těhotenství | 32. týden těhotenství | 31. týden těhotenství | 30. týden těhotenství | 29. týden těhotenství | 28. týden těhotenství | 27. týden těhotenství | 26. týden těhotenství | 25. týden těhotenství | 24. týden těhotenství | 23. týden těhotenství | 22. týden těhotenství | 21. týden těhotenství | 20. týden těhotenství | 19. týden těhotenství | 18. týden těhotenství | 17. týden těhotenství | 16. týden těhotenství | 15. týden těhotenství | 14. týden těhotenství | 13. týden těhotenství | 12. týden těhotenství | 11. týden těhotenství | 10. týden těhotenství | 9. týden těhotenství | 8. týden těhotenství | 7. týden těhotenství | 6. týden těhotenství | 5. týden těhotenství | 4. týden těhotenství | 3. týden těhotenství | 2. týden těhotenství | 1. týden
Bitcoin Salvador Stýblo podráždil českou veřejnost. Jaká další netradiční jména mají děti celebrit?
Simona Formánková
Instagram | Jména | Děti | Slavní rodiče
Na fotkách je vidí celý Londýn: Dost nerealistických očekávání, za své tělo po porodu se nestydíme!, říkají odvážné maminky
Dita Mrázková
Jizvy | Strie | Kampaň | Bříško po porodu | Diastáza | Sociální sítě | Instagram | Po porodu | Hubnutí po porodu | Od těhotenství k porodu | Novorozenec | Porod | Těhotenství | Novorozenec, 4. až 6. týden | Novorozenec, 1. až 3. týden | Den porodu | Jen pro maminku | Zdraví