[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Se začátkem školního roku se na nás rodiče valí nepřeberné množství letáčků s nabídkou nejrůznějších zájmových kroužků. Sportovní kluby nebo umělecké školy se předhánějí ve svých nabídkách. Některé přitom neváhají využívat skvěle cíleného marketingu - místo klasických sportovek nazývají kroužky kreativními názvy jako Sportovní akademie Superhrdinů a podobně. Na tom by nebylo nic tak špatného, přece jen je některé děti ke sportu pozitivně motivovat, a když k tomu mají pomoci superhrdinové, proč ne. Jen kdyby těch kroužků nebylo na jedno dítě tak moc...
Příliš mnoho kroužků na jedno dítě není přitom vůbec nic výjimečného. Dnešní děti klidně navštěvují i čtyři kroužky najednou. A rozhodně nejde jen o školáky. Stejně totiž zatěžují rodiče i své předškoláky, kteří sotva nastoupili do školky, už chodí z kroužku do kroužku.
Zájmové kroužky dětem prospívají, zvláště pokud je dítě navštěvuje s chutí a těší se tam. Když nadané dítě, které miluje plavání, navštěvuje čtyřikrát týdně trénink, který ho baví, tak je to určitě v pořádku. Ovšem, když dítě, které plavání nebaví, má absolvovat stejný dril, který je pro něj více utrpením než koníčkem, to už je jiná. Rodiče by proto při výběru kroužků měli vycházet ze zájmů dítěte a nenutit jej někam, kde se necítí dobře. Takovým typickým příkladem mohou být rodiče, který mají velmi vřelý vztah ke sportu a domnívají se, že ze svého potomka vychovají budoucího sportovce. Problém nastává tehdy, když dítě sport vůbec nebaví a raději tráví čas luštěním hádanek nebo skládáním stavebnic, pro které rodiče nemají pochopení. Místo aby jej přirozeně podporovali v tom, co jej baví, tak jej nutí do něčeho, o čem si myslí, že má podle nich větší smysl.
Pokud dítě nemá vyhraněnou představu, co by jej ve volném čase bavilo, mohou rodiče využít ukázkových hodin jednotlivých kroužků. Ty jsou v září naprosto běžné a jednotlivé oddíly nebo domy mládeže s nimi počítají. Přece jen není dobré přihlásit dítě někam, kde nevíte, jak to vypadá a neznáte ani prostředí. Důležité je, aby se tam dítěti líbilo. Velice často děti přilnou k nějakému kroužku, který již navštěvuje jeho kamarád. Nebo si může vybrat kroužek společně s kamarádem. Psychologové rodičům rovněž doporučují, aby se jejich potomek na výběru kroužku podílel. To, že dítě kroužek baví, poznáme snadno. Dítě doma vypráví, co v kroužku zažilo, co se naučilo a na každou další lekci se těší. Při výběru kroužků by rodiče měli myslet také na svůj vlastní čas, aby vše zvládli bez problémů zorganizovat. Speciálně kroužky pro menší děti začínají brzy odpoledne, kdy je velká část pracujících ještě v zaměstnání. Přihlédnout by měli také k celkovému vytížení dětí. Pokud dítě tráví spoustu času přípravou do školy, mělo by mít také volný čas jen samo pro sebe.
To, aby mělo dítě nějaký koníček, je určitě důležité, ovšem rodiče by jimi neměli kompenzovat čas, který mu nemohou sami věnovat. Chvíle strávená s rodiči formou hry nebo povídaní může být pro děti mnohem přínosnější než sebekvalitnější výuka v kroužku, která jej nebaví. Hra obecně a schopnost si hrát se totiž podle průzkumů ukázala jako nejdůležitější pro rozvoj abstraktního myšlení a zdárného vývoje mozku. A to za těch pár chvil denně strávených s dětmi stojí, no ne?