Maminka.czVzdělání

Co je to za dobu, můj pětiletý syn dostal první školní den 20 domácích úkolů, stěžuje si maminka předškoláka

Dita Mrázková 28.  9.  2024
Kolik úkolů na doma by mělo dostávat dítko předškolního věku? A mělo by vůbec nějaké dostávat? Na těmito otázkami se zamýšlí i maminka předškoláka, který domů přinesl k vypracování 10 oboustranně popsaných listů. Jak zakročila?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

"Zírám. Můj syn přinesl domů k vypracování dvacet úkolů, navíc oboustranně popsaný každý list. Dnes ráno jsem ho nechala pracovat samotného. Řekla jsem mu, že se holt nemůže dívat na svůj oblíbený pořad v televizi, protože to prostě musíme stihnout během víkendu. Cítila jsem se tak provinile," říká na úvod svého rozhořčeného videa maminka Cayley ze Spojených států, která nemůže pochopit, jak je možné, aby dítě předškolního věku učitelé takto zatěžovali.

VIDEO: PODCAST MAMINKA: ADAPTACE NA 1. TŘÍDU

Cayley sdělila, že si nešlo nevšimnout, jaký stres měl její zodpovědný synek při víkendovém plnění úkolů jen proto, že chtěl mít všechno v pořádku a nechtěl, aby se paní učitelka zlobila. Ve stresu tak byla i jeho máma.

"Začala jsem brečet. Syn začal plakat taky. Byl to emocionální zmatek a stres. Poslední dva týdny mi říká, že přestal mít školku rád a že tam nechce. Což mě jako mámu hodně bolí. Ve školce by dítě mělo mít zábavu, nějaký edukativní program, dobré svačiny a nic jiného, nebo se pletu?" ptá se Cayley, která poukazuje mimo jiné i na fakt, že není v moci dítěte, aby takové množství úloh zvládlo během dvou dnů.

Klepněte pro větší obrázek

Když se tedy dozvěděla, že ve školce může zažádat o to, aby syn domácí úkoly jednoduše nedostával, ihned napsala jeho učitelce e-mail. "Je mi líto, ale na základě stresu, duševní a fyzické úzkosti, kterou to způsobuje mému dítěti, nesouhlasím s domácími úkoly," stálo v něm.

Cayley se v nahrávce zamýšlí i nad tím, co na základě takových postupů v mateřských školách pak čeká děti v dospělosti. "Co učíme děti? Že budou chodit do práce a dostávat plat. Ale že vlastně nezáleží na tom, jestli svou práci dokončí během pracovní doby od pondělí do pátku. Protože si ji přece můžou nechat na doma, na víkend a dělat na ní během svého volného času. Co je to za dobu? Děkuji, ale tohle tedy nechci. Chci aby moje děti školu milovaly. Aby se učily rády. Aby pro ně byla zábavou...." uzavírá odhodlaně.

Konec domácích úkolů: Od dubna je nebudou dostávat děti v Polsku. Čeká to i české žáky?

                jak je to v čr a co byste měli jako rodiče vědět?
 

* Pro plošné omezování domácí přípravy neexistuje věcný důvod.
Podle studie CERGE z roku 2019 je zatížení českých školáků domácími úkoly v mezinárodním srovnání jedno z nejnižších. Zároveň podle různých zdrojů tráví žáci v ČR ve škole o více než sto hodin ročně méně, než je průměr OECD.

* Škola je oprávněna zadávat žákům domácí úkoly a smí vyžadovat jejich vypracování. Přiměřenou domácí přípravu vnímá MŠMT jako neoddělitelnou součást vzdělávání. Nejde tedy o neoprávněný zásah do soukromí žáka podle Listiny základních práv a svobod, neboť zadávání domácích úkolů, resp. zadání pro domácí přípravu, má dle názoru MŠMT oporu v právních předpisech. 

* Zcela nepřípustné je hodnotit nevypracované domácí úkoly
(např. známkou 5),
 neboť toto hodnocení nevypovídá o míře dosažení vzdělávacích cílů. K nevypracovaným zadaným domácím úkolům, resp. nevypracované domácí přípravě, lze v přiměřené míře přihlédnout při ukládání výchovných opatření nebo hodnocení chování.

* MŠMT doporučuje zadávat domácí úkoly jako dobrovolné. V takovém případě je nezbytné klást důraz na smysluplnost domácí přípravy z pohledu žáků.

* Domácí úkoly nesmí být přenášením zodpovědnosti za vzdělávání na rodinu. Například pokud se žáci v rámci domácí přípravy seznámí s nějakým vzdělávacím obsahem, je třeba následně ve škole ověřit, upevnit a prohloubit jeho pochopení. V rámci domácího úkolu lze ovšem také následně procvičit a upevnit látku vysvětlenou a pochopenou ve škole. Vždy je nezbytné poskytnout žákovi zpětnou vazbu, bez ní úkol ztrácí smysl. 

Zdroj: MŠMT
Témata: Školství, Syn, Školák, Základní škola, Vzdělání, Rodičovství, Rodiče, Emoce, Kritika, učení, domácí úkoly