Maminka.czZdraví

Co jíst a nejíst v těhotenství? Pozor na sýry, fastfood i ovoce!

, Časopis Betynka
22. 6. 2020
Co jíst a nejíst v těhotenství? Pozor na sýry, fastfood i ovoce!
Milujete sushi, ráda snídáte chleba s paštikou nebo holdujete plísňovým sýrům? Na některé lahůdky byste si v jiném stavu měla raději nechat zajít chuť. Jak by měl vypadat váš jídelníček a čemu se vyhnout, abyste neohrozila sebe ani zdraví vyvíjejícího se miminka?

Každá nastávající maminka zajišťuje svou stravou potřebnou výživu nejen pro sebe, ale rovněž pro své nenarozené miminko, na to je třeba myslet. Všechno, co sníte a vypijete, má přímý vliv na vývoj plodu i jeho zdraví po porodu a pozdější správné (nebo naopak nevhodné) stravovací návyky.

Jak moc je potřeba změnit nebo upravit dosavadní životní styl a každodenní  jídelníček? Nevěřte názorům, že můžete sníst cokoli, na co máte zrovna chuť (protože „děťátko si o to přeci říká“) nebo ještě hůře, že nyní musíte jíst za dva. To je velký omyl a přebytečných poporodních kil se pak budete horko těžko zbavovat. I když vás v těhotenství mohou pronásledovat ty nejdivočejší změny chutí, právě v tomto období, kdy živíte nejen sebe, ale i svého budoucího potomka, byste měla více než kdy jindy dbát na pestrý a vyvážený jídelníček.

„I zde platí všeobecné zásady racionální a vyvážené stravy, která by měla být bohatá na kvalitní bílkoviny, sacharidy, zdravé tuky (omega 3 a omega 6), zeleninu a ovoce. Nezapomínejme hlavně na to, že miminko potřebuje živiny, tudíž se nehodí v této době jakékoli redukční diety a podobně. Důležité je vyhýbat se nejrůznějším polotovarům a konzervám, fastfoodům, rafinovanému cukru a sladkostem. A zásadní je rovněž správný, dostatečný pitný režim,“  zdůrazňuje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně společnosti Naturhouse.

Na tyto potraviny si dejte pozor!


Organismus nastávající maminky je velmi citlivý a často náchylnější k nejrůznějším infekcím. Před kterými potravinami a pochoutkami byste se ale měla mít na pozoru nebo je rovnou, i když možná s těžkým srdcem, vyřadit ze svého každodenního menu? Buď kvůli tomu, co obsahují, nebo kvůli způsobu jejich přípravy. Zapovězeny jsou veškeré nedostatečně zpracované dobroty! Těhotné ženy by měly být obezřetné, pokud jde například o mořské plody, nedovařená či syrová vejce, nedostatečně tepelně upravené maso a ryby, nepasterizované mléčné výrobky. Vyvarovat byste se měla dále pochoutek typu tatarák nebo sushi a plísňovým či taveným sýrům (příliš soli). Pozor také na nadměrnou konzumaci ovoce, obsahuje velké množství cukru.

Šílené těhotenské chutě! Neuvěříte, co dokážou sníst budoucí matky


Těch pár měsíců se určitě dá vydržet, vyhnete se tak možným komplikacím. Nehrozí totiž „jen“ nepříjemné zažívací problémy, ale i nákazy typu salmonela,  listerióza nebo toxoplazmóza, které mohou vést až k potratu nebo odumření plodu v děloze. Nakupujte jen prověřené potraviny, žádné „pochybné“ a špatně tepelně upravené pokrmy od pouličních prodejců. 

 

Zapovězeny jsou veškeré nedostatečně zpracované dobroty!

 

„Opakovaně jsem se setkala s tím, že ženy v těhotenství výrazně přibíraly, přestože tvrdily, že jedí zdravě. Při rozboru skladby jejich stravy se zjistilo, že jedí obrovské množství sladkého ovoce, což může vést k nepřiměřenému přibírání v těhotenství a později i k rozvoji těhotenské cukrovky,“ varuje gynekoložka MUDr. Hana Kosová, Ph.D.

Můžu si dát rybu?

Proč jsou právě ryby tolik důležitou součástí zdravého jídelníčku? Zejména proto, že jsou lehce stravitelné a obsahují kvalitní bílkoviny a zdravý rybí tuk, dále vitaminy (A, B, D) a stopové prvky (železo, selen, hořčík, draslík). Omega-3 mastné kyseliny preventivně působí proti nemocem srdce a oběhové soustavy a jsou podporou i pro mozek. Nejvíc těchto látek obsahují mořské ryby (losos, makrela, sardinky, sleď). Mořské ryby díky obsahu jódu a sladkovodní ryby díky obsahu tzv. tyrosinu napomáhají rovněž správné funkci štítné žlázy.

Poslední lékařské studie ukazují, že konzumace mořských ryb má u těhotných žen, kromě všech známých nutričních výhod, vliv i na průběh těhotenství a vývoj plodu, a to zejména mentální. „Nulová konzumace ryb v těhotenství je dokonce rizikovým faktorem. Může být příčinou předčasného porodu nebo nízké porodní váhy miminka. Ovšem na druhé straně ryby ze zamořených oblastí (bílý tuňák, makrela) nebo ryby dravé a dlouho žijící (žralok, mečoun, štika, candát) mohou obsahovat vyšší hladiny rtuti a organických škodlivin. Proto se v těhotenství doporučuje se těmto druhům vyhýbat, případně je omezit maximálně na jednu porci týdně,“ doporučuje dětská lékařka MUDr. Silvia Bajová z Nemocnice Na Homolce. Bez obav si můžete několikrát týdně dát lososa, tresku, kapra, pstruha, sumce, okouna, sledě, šproty i sardinky.

Pálení žáhy trápí hlavně těhotné! Proč? A jaké jídlo rozhodně vynechat?

Jak zajistit dostatek železa?

Vyvážená hladina železa v organismu je zejména v těhotenství velmi důležitá a potřeba tohoto minerálu prudce stoupá. Jak poznáte, že vám chybí? První příznaky jsou poměrně nenápadné, objevují se potíže, jako jsou bolesti hlavy, únava a pocit vyčerpání, brnění v lýtkách, pocit podrážděnosti a nervozity, náladovost, padání vlasů, lámavé nehty nebo dokonce bušení srdce či zadýchávání se u běžných činností. Nedostatek železa rovněž zpomaluje funkci štítné žlázy, čímž se pozastavuje její vliv na metabolismus a oslabuje imunita těla. Nejlepším způsobem, jak ho tělu doplnit, je pestrá, rozmanitá strava. Mezi potraviny s nejvyšším obsahem železa patří luštěniny a obiloviny, quinoa, červené maso, brokolice, špenát, tofu, semínka (zejména dýňová) a ořechy, červená řepa nebo červené zelí. Výborným zdrojem je též listová zelenina, která je navíc bohatá na kyselinu listovou (která je nezbytná jako prevence vývojových vad plodu, zejména rozštěpů).

Nákupy - Maminka CZ
Témata: Zdraví, Těhotenství, Miminko, Časopis Betynka, Jídelníček, Výživa a stravování, Tipy a rady v těhotenství, Alergie, Parazité, Typický příklad, Česká republika, Náhražka, Dresink, Syrové maso, Brokolice, Moučník, Rychlé občerstvení, Majonéza, Burák, Olovo, Sýr, Nadměrné množství, Hana Kosová, Syrový, Ostružina

Mohlo by vás zajímat
Kristýna Leichtová rodila doma! Mezi herečkami nebyla první
Nedávali jí šanci, nakonec má čtyřčata! Neuvěřitelné fotky před a po
Strií se nezbavíš, už se nevyspíš! Tohle těhotným neříkejte, radí herečka Arichteva
Skáče vám do řeči? Dělá, že neslyší? Tohle byste u dětí neměli ignorovat!
Kolik slov skutečně mají umět dvouleté děti. Hlavně na ně nikdy nešišlejte!
Porod jste nikdy neviděli tak zblízka! Šokuje vás brácha v porodním bazénku?
Maminka roku: Čekala holčičku a věděla, že nepřežije!
Bez plenek, bez hraček a bez pravidel! 15 slavných matek se zvláštními výchovnými metodami
Výborný domácí chleba i bez pekárny - vyzkoušejte náš recept!

Horoskopy

Býk Polovina pracovního týdne nepřinese výrazné změny, ale přesto se díváte více kupředu. Snažíte si…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Berta, Lina, Tekla





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné