Maminka.czDítě je na světě

Co jste nevěděla o jodu: kde ho najdete a proč ho potřebujete

Rovnováha je potřebná. Příliš mnoho jodu škodí stejně tak jako když ho máte příliš málo. Víme, kde ho najdete, proč je důležitý a jak se projevuje jeho nedostatek u dětí.
, Časopis Betynka
11. 3. 2017
Co jste nevěděla o jodu: kde ho najdete a proč ho potřebujete

Můj tatínek to udělá vždycky. Dostane na stůl polévku a aniž by ji ochutnal, vezme slánku a osolí. Zvyk je železná košile a tady platí, že co se v mládí naučíš, ve stáří těžko odbouráš. Češi solí opravdu hodně -  třikrát víc než je doporučená denní dávka. Světová zdravotnická organizace stanovila denní dávku 5 gramů, průměrný Čech si jí dopřeje až 16 gramů. Sůl v nadměrném množství konzumují také děti, hlavně v různých pochutinách.

Příliš mnoho soli v těhotenství? Vyšší krevní tlak a otoky

Pokud jste těhotná, váš jídelníček by měl obsahovat potraviny, ve kterých jod chybět nebude. Jod je například v mořských rybách a ostatních darech moře (treska, filé, makrela, tuňák, losos, sardinky, mořské řasy). Mořské ryby se navíc mohou pyšnit kvalitními bílkovinami a tuky, jež jsou nezbytné pro zdravý vývoj nervové soustavy vašeho děťátka. Syrové ryby raději nejezte, mohly by obsahovat cizopasníky, a maso z obrovských ryb, jako je žralok, zase rtuť.

Pro miminko je třeba 250 mikrogramů

Pokud čekáte miminko, mělo by se do vašeho organismu dostat opravdu o něco víc jodu než dřív, denně asi 250 mikrogramů. A protože se u nás sůl řadu let jodiduje, není nic lehčího, než si jídlo řádně přisolit.

Video: Co by měla obsahovat dětská svačina?

Kde najdete jód?

Jod ale najdete i v zelenině, obilninách, bramborech, mrkvi, hroznech, černém rybízu, hruškách, višních, třešních, čokoládě, cibuli a v řeřiše. V menší míře s ním můžete počítat v tvarohu, sýrech, vejcích, pórku, žampionech, špenátu či v brokolici. A pamatujte, že lepší je dávat přednost jídlům co nejjednodušeji upraveným, protože z těch složitě připravovaných se jod ztrácí.

Jak se projevuje nedostatek jódu u dětí?

Snížená koncentrace, horší schopnost si pamatovat. Děti, kterým dlouhodobě chybí jód bývají hodně a rychle unavené, spavé a zimomřivé. Mívají suchou kůži a chraptivý hlas.

Na buráky zapomeňte! Dejte si vlašské ořechy 

Máte ráda kapustovou zeleninu nebo třeba buráky? Pak byste měla vědět, že právě ty vstřebávání jodu do organismu zhoršují (ani s hlávkovým zelím či s tuřínem se v tomto případě počítat nedá). Lepšímu vstřebávání jodu do hormonů štítné žlázy zato napomáhá selen. Mezi jeho nejbohatší zdroje patří slunečnicová semena, vlašské ořechy, pšeničné klíčky, sardinky, tuňák či plody moře. Jste-li toho názoru, že by případný nedostatek jodu mohlo vyřešit užívání potravinových doplňků, zkonzultujte to raději se svým lékařem.

Prověřte důkladně svou štítnou žlázu
Štítná žláza ovlivňuje vývoj miminka. Máte ji v pořádku?
Těhulky a štítná žláza

 

Témata: Těhotenství, Dítě je na světě, Výživa a stravování, Zdraví, Časopis Betynka, Ryba, Řasy, Zdravý vývoj, Bílkovina, Nadměrné množství, Denní dávka, Svačina, Košile, Štítná žláza, Případný nedostatek, Zelí, Obilnina
Mohlo by vás zajímat
Diastáza se objevuje hlavně po druhém porodu. Jak se zbavit rozestupu břicha ?
Utrpení matek perfekcionistek... Perfektní chtějí být většinou prvorozené dcery
V této lesní školce klasické hračky nenajdete, děti si je totiž musí vyrobit samy
Dítě ve znamení Váhy bývá miláčkem učitelů, ale často klame tělem

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu