Maminka.czDěti

Co poznáte z dětské kresby? Hlavně ji nehodnoťte, ať nevezmete dítěti chuť k tvoření

Tvořivost v dnešním světě dokonalých hraček, které mluví i anglicky, samy se hýbou, svítí a blikají? Je čas návratu ke kořenům, pusťte děti k výtvarničení!
, Časopis Maminka
31. 10. 2017
Co poznáte z dětské kresby? Hlavně ji nehodnoťte, ať nevezmete dítěti chuť k tvoření

A to vlastně hned, jak uchopí do ruky třeba křídu nebo se vrhnou po kelímku prstových barev. U nás doma se ke kreslení nikdo z dětí sám od sebe nehnal a zpětně mě mrzí, že jsem syny víc nepodpořila. Testy školní zralosti v pěti letech tak v oblasti „kresba“ u pediatra jeden z nich ani neprošel. A namalovat tátu u zápisu nás stálo měsíc tréninku a moje zpocená záda, aby tam nezapomněl ten krk!

Je to jen hra

 „Pro děti je kreslení i jiné tvoření hra, nehledají v něm zpočátku žádný význam, jen se takzvaně chopí děje,“ říká psycholog a arteterapeut Vilém Urban. „S kreslením začnou v momentě, kdy se postaví na vlastní nohy – ještě v době, kdy neumí mluvit.“

Pokud jste tolerantní rodič, který se v blízké budoucnosti chystá vymalovat byt, třeba vydržíte i vylepšené zdi. Radost ročního batolete, až za ním zůstane tlustá barevná čára, kterou se vám pochlubí, bude obrovská. A stejně tak, jak nadšeně začne, bude schopné za pár minut odhodit štětec nebo křídu a jít za jinou zábavou.

„My rodiče míváme tendenci hledat v kresbách nějaké významy, ale to je zbytečné,“ říká Vilém Urban. „Když je dítě v zajetí děje, nechme ho tvořit a užít si hru. Lidí, kteří mu budou říkat, co a jak má správně dělat, zažije v budoucnu požehnaně. A počítejme s tím, že až ho hra přestane bavit, odejde.“

Malujte s dětmi, usnadníte jim psaní

Čmáranice je druh pohybu

V prvních výtvorech nejde ani tak o obrázek samotný jako spíš o cvičení. Čistě motorická záležitost, daná kyvadlovým pohybem paže, má prostě viditelný výsledek. A dítě se tak seznamuje s možnostmi svého těla a fyzickými dispozicemi.

„Cokoliv, co za sebou nechává silnou stopu, vyvolá silné pozitivní zážitky,“ konstatuje Vilém Urban. „K řehtadlům a jiným hračkám tak můžeme přidat třeba křídy nebo oblíbené prstové barvy. Děti se v nich se zaujetím máčejí.“

Počítejte ale s tím, že malé dítě rádo ledacos ochutná. Vynechejte zatím tužky – čím užší a menší, tím hůř se navíc uchopí.

Díky kresbě můžete lépe porozumět svému dítěti

Čárání a hlavonožci

Jsou mu dva nebo tři a snaží se vás ve všem napodobit. Navíc už začíná víc mluvit: Perfektní příležitost začít ten barevný svět členit slovy i obrázky.

„Další kresby už úzce souvisí s vývojem řeči,“ popisuje Vilém Urban. „Dosud byl svět pro dítě jakási různobarevná, různě vonící a hmatatelná hmota. Teď už ji začíná dělit: Pozná strom, auto, mámu a tátu. Okolí ho učí, co je co, a to se promítá i do kresby.“

Největší význam zaujímají v dětské hlavičce máma a táta. Období oválků, z nichž vystupují nohy a ruce (tzv. hlavonožci) tak znázorňuje i nejsilnější emoční prožitky. Z čáranic se začínají postupně utvářet kontury osob a věcí.

Jeden obrázek = 1000 slov

Proč vlastně většina dětí kreslení miluje a ze školky vám nosí jeden obrázek za druhým?

„Slovo má pro děti dlouho prázdný význam,“ vysvětluje Vilém Urban. „Malování je nejlepší způsob vyjádření, už ve středověku se vyprávěly příběhy podle obrázků a ikon všem, kdo neuměli číst ani psát.“

I když vás to bude svádět, nesnažte se obrázky svých dětí interpretovat, zbytečně hodnotit a hledat v nich nějaký hlubší význam.

„Dejte na dojem,“ radí Vilém Urban. „Stejně jako si všímáme dětí na písku, jakým způsobem si hrají, si můžeme prohlížet obrázky. Když nás „něco zarazí“, je to důvod k přemýšlení, ale i odborníci posuzují dětskou kresbu vždy až ve spojení s dalšími kritérii. Rozhodně bychom se měli bránit hodnocení a srovnávání.“

GALERIE: Nechte si vyrobit z dětských čmáranic ten nejkrásnější šperk

Černá. To bude deprese?

Samozřejmě, že vám to nedá a na školkové nástěnce budete hledat výtvory svých dětí a nenápadně pokukovat po ostatních. Dá se třeba z obrázku vypozorovat něco o povaze dítěte nebo jeho momentálním rozpoložení? Obvykle se necháváme zmást obecně panujícími předpoklady. Typické je použití černé barvy, ze které máme podvědomý strach úplně zbytečně.

„Děti černou milují,“ usmívá se Vilém Urban. „Je jednoznačná, je hodně vidět. Třeba později v období puberty je černá klasickou ukázkou revolty, což je momentálně v pořádku.“

Vyvarujte se proto přemýšlet o tom, že „domeček na kopečku“ může znamenat to či ono. A až se bude sousedka podivovat, že váš Toník nakreslil tátu, který má v břiše nějaké oválky, a jestli to není divné, můžete se v klidu zasmát.

 „To není žádná patologie nakreslit v břiše táty deset knedlíků,“ uvádí na pravou míru Vilém Urban. „Je to ukázka názorného období – dítě je jednoduše zaujaté tím, kolik toho tatínek dokázal sníst k obědu.“

Analytik, nebo chaotik?

I když nejste psycholog, něco v těch obrázcích najdete, stačí být dobrý pozorovatel. Je to rozmáchlé, nepravidelné, jakoby odbyté? Nebo se na čtvrtce vyjímá jeden stromeček přesně jako druhý včetně identického počtu větví?

„Takzvaný enumerativní výčet prvků bývá typický především pro zodpovědné holčičky, ale i některé chlapečky a v určitém stádiu vývoje je typickým projevem,“ upřesňuje Vilém Urban. „Třeba princezny na obrázcích bývají dokonalé a pro rodiče je to jeden z puzzlíků do mozaiky povahy dítěte. Kresba může ledacos napovědět.“

Drží vaše dítě špatně tužku? Správný úchop učte už po třetím roce

Anička kreslí líp!

Tak to je přesný návod, jak dítěti vzít chuť do kreslení i sebevědomí. Jestli se tomuhle jako rodiče dovedete ubránit, obvykle se to bohužel odehrává nejpozději v první třídě, kde přijde na řadu známkování a porovnávání. A ruku v ruce s tím se vytrácí chuť něco tvořit.

„I když dítě nakreslí auto s dvěma koly, neměli bychom to odsoudit,“ radí závěrem Vilém Urban. „Je to jeho způsob vypořádání se s realitou.“

Vezměte ho proto spíš na ulici a zprostředkujte zážitek – všechna auta tu mají kola čtyři, příště to třeba zkusí namalovat věrohodněji. Nejdůležitější je přece chuť něco tvořit a tu je třeba podporovat.

Co kromě pastelek můžete k tvoření využít

  • namočte do barvy autíčko a nechte s ním dítě jezdit po papíře a nechávat stopy
  • pořiďte si malířský váleček, dítě se zaujme velkou plochou, kterou pokryje barvou
  • školní tabule a křída jako má paní učitelka staršího sourozence? To zabere i na „nemalíře“
  • barvou můžete naplnit třeba i nafukovací balónky
  • nechce kreslit ani za nic? Pečte s ním třeba koláč, nechejte ho prsty prosívat mouku nebo zpracovat těsto, i tím se trénuje jemná motorika. Nebo kreslete do písku na hřišti prstem

Jak se vyvíjí dětská kresba?

  • po čárání nastává stadium „hlavonožec“  – obvykle kolem druhého a třetího roku života – jedná se o kolečko či oválek, ze kterého „rostou“ dvě čáry (nohy) a později ruce, postupně dítě přidává detaily – oči, ústa, pupík atd.

Video: Kdy mají rodiče řešit, že dítě drží pastelku nebo tužku úplně špatně?

VIDEO: Roztančená výtvarka
Maluje dítě obrázek s tmavým sluníčkem? Bojí se táty
Jak se vyvíjí dětská kresba: Kdy nakreslí ovál, čtverec a kdy trojúhelník?

 

Témata: Děti, Časopis Maminka, Předškolák, Tvoření, Typický projev, Podvědomý strach, Starý sourozenec, Křída, Roční batole, Školní zralost, Černá barva, Třetí rok, Sousedka, Momentální rozpoložení, Nejlepší způsob, Kreslení, Kresba, Nafukovací balónek, Jemná motorika, Obrázek, Přesný návod, První třída, Dětská hlavička, Dětská kresba, Dnešní svět
Mohlo by vás zajímat
Jak přežít zimní chmury? Tipy, které vás z toho dostanou
Syn má jinou barvu kůže než táta. Podezírali mě z nevěry
Oprašte tradici vánočních přání. Vyrobte si je sami, třeba z knoflíků
Chřipková sezóna v těhotenství. Jak ji zvládnout bez úhony a na co si dát pozor?

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu